Brownii Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Hei, Jeg flyttet til Kristiansand for snart et år siden. Jeg har nå jobbet i 4 år i strekk, å merker at jeg savner å ha en jobb jeg har utdannet meg til. Jeg er veldig klar for å begyne på skolen å utdanning. Tidligere har jeg gått på media og kommunikasjon i 3 år, men siden jeg har stryket i noen fag så mangler jeg den generelle utdannelsen. Jeg har sett litt på nettsteder, men synes det var vel mye å betale til sammen, med tanke på at jeg tar opp fler fag å ikke ett. Jeg har også sett på kveldskurs, men der var ikke jeg førsteprioritet med tanke på at jeg ikke er over 25 år. - Så hva kan jeg gjøre for å ta opp generell studiekompetanse ? Jeg ønsker nå å studere innenfor barnepedagog, jeg liker å jobbe innenfor barn. Men helst ungdom. Det er fint å kunne hjelpe ungdom i å gi de selvtillit og hjelpe barn hvis de har det vanskelig hjemme. Men problemet hvis jeg skal søke på universitetet, så har jeg mye fravær fra videregående. - Har det mye å si ? - Kan jeg da rette opp i det når jeg skal ta generell studiekompetanse på nytt? Håper på noen kloke ord som kan få meg på skolebenken i år :-) Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 (endret) Du melder deg opp på Privatistweb. Du trenger ikke betale for undervisning i faget hvis du ikke vil - du kan gå rett til eksamen. Da tas det forbehold om at du klarer å lese gjennom hele pensumet på egenhånd. Ta en titt på UngInfo sin side. Universitetet ser kun på karakterene. Fraværet teller som regel kun for arbeidsgiver når du går rett ut i arbeid etter VGS. Når du bygger på med en høyere utdanning vil ikke arbeidsgiver bry seg om hva du gjorde for 5-10 år siden. Folk forandrer seg og blir mer modne. Endret 9. juni 2013 av yeidof Lenke til kommentar
Brownii Skrevet 9. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2013 (endret) Du melder deg opp på Privatistweb. Du trenger ikke betale for undervisning i faget hvis du ikke vil - du kan gå rett til eksamen. Da tas det forbehold om at du klarer å lese gjennom hele pensumet på egenhånd. Ta en titt på UngInfo sin side. Universitetet ser kun på karakterene. Fraværet teller som regel kun for arbeidsgiver når du går rett ut i arbeid etter VGS. Når du bygger på med en høyere utdanning vil ikke arbeidsgiver bry seg om hva du gjorde for 5-10 år siden. Folk forandrer seg og blir mer modne. Takk for svar :-) Den muligheten jeg har nå vil være å ta opp fag som privatist. Men jeg er redd for at jeg ikke klarer å ha den disiplinen å lese på dagen hjemme. I hverfall når det kommer til komplisert matte. Jeg har litt konsentrasjonsvansker, det er nok derfor jeg har havnet her i utgangspunktet :-/ Endret 9. juni 2013 av Brownii Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Takk for svar :-) Den muligheten jeg har nå vil være å ta opp fag som privatist. Men jeg er redd for at jeg ikke klarer å ha den disiplinen å lese på dagen hjemme. I hverfall når det kommer til komplisert matte. Jeg har litt konsentrasjonsvansker, det er nok derfor jeg har havnet her i utgangspunktet :-/ Det forstår jeg! Undervisning er greit å ha generelt. Da innser man også i større grad hvilke temaer det blir lagt vekt på. Men som du nevner selv blir det ikke billig med undervisning. Derfor kan du vel eventuelt betale for undervisning i matte, og ta resten uten? Et alternativ er hospitering - som det står på unginfo sin side. Men man skiller seg gjerne ut der man sitter som eneste "voksen" sammen med alle 16-18-åringene i felles alder. Derfor kan gjerne privatistskoler være greie, men da vil det koste litt. Lenke til kommentar
Brownii Skrevet 10. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2013 Det forstår jeg! Undervisning er greit å ha generelt. Da innser man også i større grad hvilke temaer det blir lagt vekt på. Men som du nevner selv blir det ikke billig med undervisning. Derfor kan du vel eventuelt betale for undervisning i matte, og ta resten uten? Et alternativ er hospitering - som det står på unginfo sin side. Men man skiller seg gjerne ut der man sitter som eneste "voksen" sammen med alle 16-18-åringene i felles alder. Derfor kan gjerne privatistskoler være greie, men da vil det koste litt. Ja, det er i hverfall den beste løsningen jeg har til nå :-) Men jeg var litt innom Sonans og folkeunderversitetet. Det er det også snakk om lånekasse ? Er det slik at jeg kan få støtte av lånekasse ? Jeg bryr meg faktisk ikke om hvor mye det koster nå, så lenge det ikke trengs å betales med en gang, for det har jeg ikke pengene til :-/ Men hvis det er slik at det blir om til et lån, så er det et greit tilbud .. Lenke til kommentar
Brownii Skrevet 10. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2013 (endret) . Endret 10. juni 2013 av Brownii Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå