Gå til innhold

"Overklokking" av skjerm

Anbefalte innlegg

er det mulig å tvinge skjermen til å kjøre med høyere frekvens enn det den sier er maks??

jeg har en Hansol 720e og kjører 1280x1024, men vil gjerne ha en høyere frekvens enn 60Hertz, er dette mulig? hvis ikke, fins det noen programmer som gjør at bildet blir "roligere", nå synes jeg bilde er skarpt å se på, men hvis jeg setter oppløsningen ned og hetzen opp blir det mer "behagelig" å bruke maskinen over lengre perioder (blir ikke så slitet i øynene)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg husker hadde tidlige versjoner av WinNT en rapportert "bug"

på denne saken. oppdateringsfrekvensen kunne stilles uavhengig av skjermens kapasitet..

Levetiden antar jeg at er avhengig av kvaliteten på skjermen - men tror

ikke den lever mye over en dag.. beklageligvis..

..nå som jeg skriver dette -mener jeg også det var et virus som

utnyttet denne feilen i WinNT (merk: gamle versjoner).

(Men dette er jeg usikker på om er sant)

Dropp prosjektet - og kjøp ny skjerm

Lenke til kommentar
er det mulig å tvinge skjermen til å kjøre med høyere frekvens enn det den sier er maks??

jeg har en Hansol 720e og kjører 1280x1024, men vil gjerne ha en høyere frekvens enn 60Hertz, er dette mulig? hvis ikke, fins det noen programmer som gjør at bildet blir "roligere", nå synes jeg bilde er skarpt å se på, men hvis jeg setter oppløsningen ned og hetzen opp blir det mer "behagelig" å bruke maskinen over lengre perioder (blir ikke så slitet i øynene)

Du kan bruke driveren til en råere skjerm. Da får du satt opp frekvensen. Alle nyere (les: mindre enn 6-7 år gamle) skjermer har bekyttelse mot for høy frekvens. Funker det ikke så får du beskjed innen noen sekunder enten ved at skjermen blir sort og at OnScreenDisplayet viser meldingen "out of range" eller at skjermen blir helt sort, eller at bildet blir helt grøt eller forskjøvet ut på den ene siden. Uansett hva som skjer så vil skjermen reagere innen noen sekunder. Som kjent kommer det en melding i windows: "Beholde denne innstillingen?" og en teller som teller ned 15 sekunder. Om du ikke har trykket "OK" innen da så går innstillingene tilbake til normalt og skjermen får tilbake skjermbildet.

Ganske enkelt.

Skjønner ikke hvordan i huleste de på den skolen skal ha "ødelagt" skjermene. Sansynligvis hadde noen trykket "OK" på tross av helt fjernt bilde, men da skal skjermen likevel ikke være fysisk ødelagt. Da er det bare å starte i sikkerhetsmodus (VGA 640x480@60Hz) og stille tilbake og restarte. Da skal alt være i orden. Enten det eller så var det kanskje 10 år gamle skjermer? Kan du forklare litt mer du som sa dette?

Lenke til kommentar

Du kan bruke driveren til en råere skjerm. Da får du satt opp frekvensen. Alle nyere (les: mindre enn 6-7 år gamle) skjermer har bekyttelse mot for høy frekvens. Funker det ikke så får du beskjed innen noen sekunder enten ved at skjermen blir sort og at OnScreenDisplayet viser meldingen "out of range" eller at skjermen blir helt sort, eller at bildet blir helt grøt eller forskjøvet ut på den ene siden. Uansett hva som skjer så vil skjermen reagere innen noen sekunder. Som kjent kommer det en melding i windows: "Beholde denne innstillingen?" og en teller som teller ned 15 sekunder. Om du ikke har trykket "OK" innen da så går innstillingene tilbake til normalt og skjermen får tilbake skjermbildet.

Ganske enkelt.

Skjønner ikke hvordan i huleste de på den skolen skal ha "ødelagt" skjermene. Sansynligvis hadde noen trykket "OK" på tross av helt fjernt bilde, men da skal skjermen likevel ikke være fysisk ødelagt. Da er det bare å starte i sikkerhetsmodus (VGA 640x480@60Hz) og stille tilbake og restarte. Da skal alt være i orden. Enten det eller så var det kanskje 10 år gamle skjermer? Kan du forklare litt mer du som sa dette?

Jeg har en skjerm som er nyere enn 6-7 år (Acer 77c), og der kan jeg stille den til 140 Hz hvis jeg fjerner krysset som sier "ikke vis frekvenser høyere enn monitoren klarer". (Hvis jeg ikke fjerner krysset, kan jeg nå 85 Hz.) Dette fungerer, og den viser ikke noen "out of range"-greier. Det gjør den derimot hvis jeg setter oppløsninger høyere enn 1280*1024. Det er en generic (standard) driver som er installert.

Lenke til kommentar
funker det med drivere til en skjerm fra en annen produsent enn Hansol??

har hansol skjerm og de har bare en driver som passer til alle skjermer og alle OS

Ja, Jeg bruker ofte driverene til hi-end seriene til Eizo eller Sony på mine skjermer. Det funker bra på i allefall de 5-10 forskjellige jeg har prøvd det på (mange merker). Det gir litt mer spillerom på innstillingene.

Personlig synes jeg 1280x1024 er litt for mye for en 17" CRT, så jeg bruker 1152x864 og presser frekvensen til minimum 85Hz (helst over 90Hz)

Lenke til kommentar

Lastet ned driverene til Eizo T566 (17" dies), men eg får fortsatt den dumme "out of range" meldingen når jeg setter opp frekvensen...

[edit]

har prøvd driverene til T966 og no... funket ikke det heller, og så sjekket eg Sony, der var det bare en LCD skjerm eg fant

[edit]

Lenke til kommentar
Lastet ned driverene til Eizo T566 (17" dies), men eg får fortsatt den dumme "out of range" meldingen når jeg setter opp frekvensen...

[edit]

har prøvd driverene til T966 og no... funket ikke det heller, og så sjekket eg Sony, der var det bare en LCD skjerm eg fant

[edit]

"out of range" betyr at skjermen din ikke støtter den hastigheten. Det hjelper ikke med noen drivere da.

Det hjelper kun med andre drivere når skjermen faktisk støtter den høyere hastigheten men at de orginale skjermdriverene er kjipt skrevet.

Eks. Hvis skjermen støtter 75 eller 80Hz i 1280x1024 og du kun får valget 60Hz fordi skjermen ikke takler det neste hakket som er lagt inn i driverene f.eks 85Hz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...