Pettersenper Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Hei, jeg har et g930 headset som har Sound Pressure Level: 112dB Vil det si at dersom jeg har volumet på halvfult vil det si at jeg ikke trenger å bekymre meg for db nivået? Går det i hele tatt an å tenke slik? 75% volum tilsvarer 112*0,75 Db = 84Db = trygt? Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 85 db hørtes litt mye ut. Husk nå på at det høyeste et menneske kan rope er 80 db. Prøv å la en preson rope alt han kan i øre ditt. Du får litt tinitus av det. Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 (endret) Tror ikke du kan regne ut hvor mange decibel du spiller på den måten, dessverre. Vet ikke helt hvordan man gjør det. Men er det ikke sånn at 103 desibel er det dobbelte av 100, og 106 er det dobbelte av 103? Endret 9. juni 2013 av iFire Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 (endret) Du kan bare glemme volumkontroller som en indikator på det faktiske lydvolumet. Det at ditt headsett har 112 dB i SPL forteller noe om sensitiviteten til hodetelefonene. Om jeg ikke husker feil så måles det ved en frekvens på 1kHz når effekten er på 1 Watt. Altså: har man en kilde som leverer 1 Watt gjennom dine hodetelefoner så vil de ha et volum på 112 dB. En annen ting som også har innvirkning på volumet er impedansen til hodetelefonene (måles i Ohm). Høyere impedans betyr i enkle trekk at det er vanskeligere for en forsterker (f.eks. et lydkort) å dytte strøm gjennom dine hodetelefoner. Altså vil et lydkort slite mer med å dytte 1 Watt med lyd gjennom hodetelefoner på 300 Ohm kontra de som har 32 Ohm. Til sist så er 0-100% volum bare et tegn på hvor mye en forsterker arbeider i forhold til sin maksimal kapasitet, uten å nødvendigvis si noe om volumet. 100% volum på din kilde (PC, mobil, whatever) gir altså ikke samme volum som den oppgitte sensitiviteten på dine hodetelefoner. dB skalaen er slik at 3 dB opp gir en dobling av lydtrykket. Følgelig har man satt opp en skala for hvor lenge det skal være trygt å høre på ting ved ulike volum: Endret 9. juni 2013 av E.C. Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 10. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2013 Hmm, det hadde vært greit å vite hvor høyt volum jeg kan lytte på. Musikk er ikke det samme på lavt volum Jeg fant noe om hvordan man kan regne ut hvor mange decibel hodetelefonene gir, men jeg har ikke all informasjonen jeg trenger for å putte inn i formelen: http://www.head-fi.org/t/586490/approximating-headphone-volume-output-db Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå