Gå til innhold

Hvilke saker tror DU blir avgjørende for valget

Anbefalte innlegg

Vi står foran et ganske spennende valg der vi har hatt en regjeringsperiode med noen få små upopulær avgjørelser og det er store avgjørelser som må taest i den kommende perioden.

Hvilke saker tror du blir viktig og mest diskuterte før og under valgkampen? Og hva er viktig for deg? Har du bestemt deg for hva du skal stemme og er din stemme påvirkbar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venstre vil styrke forskning og utdanning innen spill, spillprogrammering og spilldesign. Derfor stemmer jeg dem =P (Og på grunn av resten de står for...)

Har ingen anelse hva som blir mest diskutert... Noen snakker om DLD-svineriet.

Helsesektoren vil bli diskutert. Privatisering og konkurranseutsetting vil være Arbeiderpartiets fremste skremselspropagandasak mot de borgerlige partiene. Arbeiderpartiet og SV vil bruke mesteparten av sin tid på å skremme med dommedag om disse kommer til makten, så mye av nyhetsbildet vil være preget av dette.

Forhåpentligvis blir lover og regler diskutert, ettersom Venstre vil komme seirende ut av en slik diskusjon i det liberale Norge... =P Satsning på forskning og utdanning burde man fokusere mer på... (...) Bedre organisering av diverse ting. (...)

Lenke til kommentar

Tipper de typiske sakene som skole, helse, arbeidsliv, innvandring osv blir dominerende, som vanlig, og forhåpentligvis også miljø. Debatten om tigging er vel også en aktuell sak. Ellers håper jeg personvernet blir mye mer i fokus, for jeg synes de aller fleste partiene tar for lett på det. Skulle gjerne også sett mer diskusjon rundt handlingsregelen og oljepengebruk, men i motsatt retning av diskusjonen i dag og heller om vi burde bruke mindre. Dessverre er det ingen partier så vidt jeg vet som er interessert i å senke handlingsregelen, så det er vel ikke særlig aktuelt.

Kommer til å stemme Venstre. I teorien vil jeg si at min stemme er påvirkbar, men i praksis tror jeg egentlig det er lite sannsynlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror venstre får et vanskelig valg pågrunn av manglende prinærsaker

Hvilke manglende primærsaker?

og lite slagkraftighet i forhold til di større partiene i landet,

Hvordan da?

det blir fort en kamp i mellom Høyre og AP og deres koalisjoner.

Det har det alltid vært... Men hvorfor det tror du? Har det noe med resurser å gjøre? Penger? Rike onkler? At de tillater lobbyvirksomhet og andre udemokratiske ting? Både Høyre og AP er for Datalageringsdirektivet (DLD) ... Og om man ikke ønsker DLD, så burde man stemme Venstre... Ønsker man mer satsning på forskning og utdanning, så stemmer man også Venstre.
Lenke til kommentar

Jeg tror at de viktigste sakene vil være helsetjenesten, om offentlige eller private aktører skal levere tjenestene, og økonomi, altså hvordan staten skal finansiere utgiftene sine og hvilke utgifter den skal dekke, og samferdsel. Kanskje også boligmarkedet i forbindelse med samferdsel og infrastruktur, og forhåpentligvis personvern, men det siste tror jeg at kommer til å drukne i de andre sakene.

Jeg vil foreløpig stemme Venstre, men jeg skal ikke utelukke fullstendig at jeg kan endre mening. Det er dog lite trolig at jeg vil bevege meg mer til venstre på den politiske aksen.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Venstre har nesten like streng innvandringspolitikk som Høyre. Men man vil gjøre det enklere for mennesker som har funnet kjærligheten i utlandet. Og føre en mer human politikk for asylbarna. De setter altså barn foran systemene.

Tja, stemmer det du sier først egentlig? Venstre vil vel på mange måter gjøre det enklere å søke om asyl i Norge, mens Høyre har som mål å stramme inn og føre en strengere asylpolitikk. Når det gjelder arbeidsinnvandring kan det hende de har noenlunde lik politikk, men generelt tror jeg Venstre er langt mer innvandringsvennlige. Med forbehold om at jeg ikke har satt meg veldig konkret inn i innvandringspolitikken til noen som helst partier.

Lenke til kommentar

Ja det stemmer. Det er ikke sant at Venstre står for noen massiv innvandring. Det er bare en gammel myte som ødelegger litt for partiet. Da mange bare tror det de hører uten å sjekke om det faktisk er sant.Trine selv omtalte dette på spørsmål om myter rundt partiet. Venstre har så og si den samme innvandringspolitikk som Høyre og Krf. Det som skiller H og V er det jeg nevnte over. :) så ingen grunn til bekymmring. Jeg selv ønsker ikke noen massiv innvandring. Jeg ønsker en streng en. Men som samtidig tar menneskelige hensyn. Spessielt hensyn til små barn. Derfor er Venstre slik jeg ser det best også på dette området. Det er forøvrig ting som gjelder dette som er viktigere. Tenker her på norsk opplæring og skikkelig integrering. Venstre jobber også for en raskere hjemsending av kriminelle innvandrere. Men slike saker er ikke media så opptatt av. Det passer liksom ikke inn i det bildet de har skapt av Venstre.

Lenke til kommentar

Siterer myten fra venstres egen hjemmeside.

Venstre ønsker en mer human asylpolitikk, der spesielt barn og kvinner får bedre vilkår og vern. Vi ønsker å grunnlovsfeste retten til å søke asyl, og lovfeste en kortere saksbehandlingstid.

10 punkter for en sosialliberal innvandringspolitikk

1. Kortere saksbehandlingstid

2. Øke antallet kvoteflyktninger fra FN

3. Ny saksbehandling ved kritikk fra FNs høykommissær for flyktninger

4. Lavere terskel for å få kjønnsbasert asyl

5. Bedre vilkår og vern for enslige mindreårige asylsøkere

6. Mulighet for amnesti for ureturnerbare flyktninger

7. Ofre for menneskehandel skal få utsatt utreise og hjelp til reetablering i hjemlandet

8. Det skal bli lettere å få visum til Norge

9. Vi skal tillate familiegjenforening, men bekjempe misbruk av reglene

10. Vi vil ha økt arbeidsinnvandring

Endret av Notelitten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Venstre har nesten like streng innvandringspolitikk som Høyre. Men man vil gjøre det enklere for mennesker som har funnet kjærligheten i utlandet. Og føre en mer human politikk for asylbarna. De setter altså barn foran systemene.

Høres jævlig naivt ut. Tror innvandring og tigging blir viktig, vært mye i media og folk flest har vel gjort seg opp meninger om dette nå.

Tror ikke på at venstre vil stramme opp. I innvandringen, så det blir heller ikke venstre på meg i år :)

Lenke til kommentar

Det som står der er ingen myte. Det jeg nevnte er derimot ei myte. Men det gjelder derimot ditt parti : DLF. Dlf er for helt fri innvandring. I motsetning til Venstres forholdsvis strenge innvandringspolitikk om man skal sammenlikne med dlf.

Men da er det jo også åpenbart litt større forskjeller mellom Venstre og Høyres innvandringspolitikk enn du gir inntrykk av, blant annet, som jeg sa tidligere, når det gjelder asylpolitikk, som Høyre vil stramme inn.

Jeg synes personlig, som Venstre-velger, at det er bra.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke jeg heller :)

Uansett: det er fremdeles ingen stor forskjell på Høyres og Vensteres politikk på dette området. De begge har en ganske gjennomtenkt politikk også. Og den tar menneskelige hensyn. Det er viktig det òg syntes jeg...

Det siste var svar til notelitten. Jeg skriver med mobil. Så vanskelig å sitere. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...