TheGoat Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Hei. Kan noen fortelle meg hva ett etisk dilemma er? takk på forhånd Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Har du ikke lært om etikk på skolen? Et «etisk dilemma» er enkelt og greit en moralsk problemstilling. Hva som er rett og hva som er galt. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Scenario: La oss si at du jobber for et selskap kalt Banana corp. og de har en fabrikk i Kina som heter Duckconn. Sjefen din er meget fornøyd med din innsats som avdelingsleder i firmaet så han har sagt at du kan få være lederen over Duckconn. Det viser seg derimot at de fleste arbeiderne i Duckconn er barn og det er flere titalls selvmord hver uke på grunn av den fabrikken du nå leder ikke behandler sine arbeidere så godt. Etisk dilemma: Vil du si ifra og stoppe disse selvmordene og barnearbeidet eller vil du beholde din nye million-jobb? Om du gjør det som du føler er riktig så vil du være etisk, men vil trolig miste jobben og sjefen din vil bli så sint at du muligens får sparken. Eller du kan tie stilt og se på barn og kvinner ta selvmord fordi de ikke får den behandlingen de trenger. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 (endret) Et dilemma er et valg hvor alle alternativene er uønskede, gjerne sånn at det er vanskelig å velge mellom dem. Jeg vet ikke om jeg vil kalle eksempelet over et dilemma, fordi det står mellom et helt klart riktig og et helt klart galt alternativ. I et etisk dilemma vil begge alternativene ha tilsvarende moralsk valør. For eksempel: Du har sjansen på ei jente din bestekompis også har følelser for. Samme hva du gjør, vil noen du er glad i bli såret. Endret 9. juni 2013 av Isbilen Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 radioresepsjonen hadde et meget smukt lite dillemma - høne hver mandag eller hårløs all over, resten av livet - anbefales på det groveste https://www.youtube.com/watch?v=8VQ5MarJCO8 Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Et dilemma er et valg hvor alle alternativene er uønskede, gjerne sånn at det er vanskelig å velge mellom dem. Jeg vet ikke om jeg vil kalle eksempelet over et dilemma, fordi det står mellom et helt klart riktig og et helt klart galt alternativ. Det finnes tydeligvis folk som ikke definerer dette som galt, så det kan fortsatt være et dilemma. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Det kan du si om absolutt alt. Det vil alltids finnes folk som synes det er riktig å drepe, voldta og høre på Creed, men de tar feil. 2 Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Det kan du si om absolutt alt. Det vil alltids finnes folk som synes det er riktig å drepe, voldta og høre på Creed, men de tar feil. Sant det du sier men det blir vel dilemma for dem, siden de ikke kan skille mellom rett og galt? Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Hva vil du frem til? At eksemplet som "Gavekort" nevnte kan faktisk være et dilemma for et menneske som ikke kan skille mellom rett og galt. That's it Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Selvfølgelig. Men fra vårt ståsted fremstår det ikke som noe (etisk) dilemma, derfor syntes jeg det var et dårlig og utydelig eksempel. Man kan relativisere seg frem til hva det skulle være, og å si at vi kan se for oss noen som ikke ville sett på dette som et dilemma er knapt noe poeng. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Det kan du si om absolutt alt. Det vil alltids finnes folk som synes det er riktig å drepe, voldta og høre på Creed, men de tar feil. Haha fantastisk! 1 Lenke til kommentar
jegersåmongo Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Det kan du si om absolutt alt. Det vil alltids finnes folk som synes det er riktig å drepe, voldta og høre på Creed, men de tar feil. Lurer på om du faktisk fant unntaket fra regelen der.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå