Countryman Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 God Morgen! Jeg er ute etter en mer rimelig måte å ta ut penger på i minibank når jeg er i utlandet, i neste tilfelle Asia. Sist jeg var på 3 uker ferie i Vietnam fikk jeg en oppsamlet gebyr på 700kr når jeg kom hjem, etter å ha brukt et vanlig DNB Visa-kort til uttak i minibanker osv.. Når man tenker på hvor billig det er å handle osv der, blir 700kr veldig mye penger, forkastelig om du spør meg. et Visakort er "gratis" å bruke, om man bruker det i butikker eller hvasomhelst JA, men da legger i stedet Vietnamesiske myndigheter på 3% uansett hva/hvor du handler...såå... Jeg er villig til å bytte bank for å unngå det tullet her, i det minste opprette konto et annet sted, kun for bruk i utlandet - men er usikker på hva som er rimeligst. setter stor pris på tips Lenke til kommentar
madammim Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Vi har også lagt merke til dette "fenomenet". Er i Thailand hvert år, og de siste årene er det kommet mer og mer gebyr på uttak i minibank. Før kunne man finne gebyrfrie minibanker (banker), men tror ikke det er flere nå. Vi har løst problemet med å opprette en konto i en Thailandsk bank. Overfører det vi tror vi kommer til å bruke til denne kontoen og bruker kortet tilknyttet denne kontoen til å ta ut kontanter. Dette er et vanlig minibankkort. Hovedgrunnen for at vi gjorde dette var at 2 ganger ble mitt visa-kort kopiert og solgt til mellom-amerika (har aldri vært der selv). Min kone er Thai, så lett for oss å gjøre dette. Vet ikke hvor lett det er for deg, eller om det er aktuelt i det hele tatt Før vi fikk denne kontoen tok vi ut maks hver gang for å unngå gebyr. Problemet var at man gikk rundt med masse kontanter, men har aldri opplevd å bli ranet Gebyr er noe dritt. Derfor jeg ble lokket til Skandiabanken for mange år siden, og jeg er der fortsatt. 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 15. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2013 okey, takk, det var smart Nå reiser jeg stort sett til et par forskjellige land i Asia hvert år, så det blir nok litt vanskelig for meg. Men Skandiabanken skal jeg ta kontakt med, spørre dem om hvordan dems gebyrsystem fungerer i utlandet. Ja jeg og synes det har vært kjipt å måtte ta ut max-beløp i Vietnam...man går jo tross alt med mange millioner løst i lomma.. ..er ikke redd for å bli rana da..men jeg føler litt på det innimellom, om jeg skal betale noe smått så må jeg liksom dra opp og vise at jeg har masse penger i lomma, vel og merke om jeg ikke har sortert pengene rundt i lomma da.. Tar gjerne imot tips om hvilke banker som er gode på gebyrer i utlandet i denne tråden. Jeg er meeeget nære å melde meg totalt ut av DNB ihvertfall...er litt lei dem. Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Jeg for min del bruker kun kredittkortet mitt i utlandet. Dels pga sikkerhet, og dels pga jeg har en god del gebyrfrie uttak i utlandet. Sjekk litt rundt med forskjellige tilbydere. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Det er også gebyr i andre enden, altså du betaler gebyr til den banken som eier minibanken Har aldri lagt merke til at Skandiabanken har tatt gebyr på uttak i utlandet. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 15. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2013 Det er også gebyr i andre enden, altså du betaler gebyr til den banken som eier minibanken Har aldri lagt merke til at Skandiabanken har tatt gebyr på uttak i utlandet. Jepp det er det se...derfor tar jeg alltid ut max-beløp fordi minibankgebyret er det samme uansett hvor mye jeg tar ut Og, i Vietnam, om man skal være gebyr fra banken her hjemme ved å "dra kortet" for hver handel, legger Vietnam istedet på 3% på alt du kjøper..så det blir gebyr uansett.. Lenke til kommentar
Gjøvik2.3 Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Noen som har kommet på en god løsning? Lurer på om mitt DnB Student også er et like gebyrkåt kort i utlandet som vanlig bankkort. Hmm.. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 (endret) Fikk ingen gebyrer ved uttak i minibanker i Kina, med DNB student MasterCard, heller ikke øvrig i Europa. Endret 3. august 2013 av Henrik C Lenke til kommentar
fb60 Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Dette ser du jo enkelt på bankens prisliste. De fleste vettuge banker opererer med gratis kontantuttak på debetkortene sine nå til dags, du trenger ikke nødvendigvis kort fra Skandiabanken for å få den fordelen :-) Når det gjelder gebyr som banken i utlandet legger på uttaket (ta ut 100 usd, 3% gebyr = 103 usd ut fra din konto), er det selvfølgelig ingenting banken i Norge har å gjøre med dette, og det er ingen bank i Norge som kan påstå at du slipper dette gebyret. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 13. august 2013 Forfatter Del Skrevet 13. august 2013 Dette ser du jo enkelt på bankens prisliste. De fleste vettuge banker opererer med gratis kontantuttak på debetkortene sine nå til dags, du trenger ikke nødvendigvis kort fra Skandiabanken for å få den fordelen :-) Når det gjelder gebyr som banken i utlandet legger på uttaket (ta ut 100 usd, 3% gebyr = 103 usd ut fra din konto), er det selvfølgelig ingenting banken i Norge har å gjøre med dette, og det er ingen bank i Norge som kan påstå at du slipper dette gebyret. jada kjakan, jeg er fullt klar over det og har naturligvis gjort grundig research(; jeg er i Kambodsja nå, og minibankene tar bestandig 4$ i gebyr, pluss 30kr eller hva det er fra DNB sin side hver gang. fordelen her kontra Vietnam er at man kan ta ut mye mer av gangen = mindre gebyrer. jeg har også tilgode denne interne gebyren de legger til i Vietnam, på 3%, hver enda gang man drar kortet i restaurant eller hotell. kortbruk i Vietnam er en eneste stor dritt. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Var i vietnam for noen uker siden. Tok ut 4 ganger fra minibank med VISA, ingen betalingsterminaler. Gebyret ble samlet 40.000VND * 4. Skulle utgjøre totalt ca en femtilapp http://www.tripadvisor.com/Travel-g293921-s601/Vietnam:Banks.And.Money.html Noen tips om penger og minibanker i Vietnam (tror ikke alt er helt oppdatert) Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 Var i vietnam for noen uker siden. Tok ut 4 ganger fra minibank med VISA, ingen betalingsterminaler. Gebyret ble samlet 40.000VND * 4. Skulle utgjøre totalt ca en femtilapp http://www.tripadvisor.com/Travel-g293921-s601/Vietnam:Banks.And.Money.html Noen tips om penger og minibanker i Vietnam (tror ikke alt er helt oppdatert) i februar fikk jeg 40 eller 60.000 i gebyr hver gang, jegtok derforut max.beløp som stort sett var på 2.mill. Og man må i tillegg tenke på gebyret fra banken din hjemme, den er større. Jeg fikk da regning på 700kr , kun fra banken på en 2ukers tur i Vietnam. kan du huske navnet på minibanken du brukte? Vet det er forskjeller og kan hende du har funnet den med minst gebyr. takk for link, skal studere den nærmere før neste tur til Vietnam. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Jeg mener det var ANZ og Donga jeg brukte. Var litt vanskelig å finne de rette minibankene, så var innom en del og prøvde. Trykket bare "cancel" i banker som betalte ut maks 2 millioner eller hadde gebyr på over 40.000 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 Åleit, takk skal du ha Lenke til kommentar
akira7 Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Jeg er ganske så ofte i Vietnam. De gangene jeg skal ta ut penger, bruker jeg alltid HSBC minibankene. Tar som regel ut 8-12 millioner VND hver gang og blir bare charga 20.000 VND per uttak. Bruker forøvrig Skandiabanken. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 I følge Tripadvisor så er maks på HSBC 4.8 millioner og med 100.000 i gebyr. Prøvde derfor ikke dem. Lenke til kommentar
akira7 Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Ops, gikk på en skikkelig smell der ja. Jeg mener Techcombank. Sjekket nettbanken min nå og ble charga bare 20.000 da jeg tok ut 15milioner en gang. 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 16. august 2013 Forfatter Del Skrevet 16. august 2013 Ok nå begynner det å ligne no folkens! Denna hjelpa har jeg lett etter i månedsvis. jeg trodde jeg hadde vært i alle minibankene som fantes i Vietnam, men nå vet jeg mer konkret hva jeg skal se etter neste gang (: Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 26. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2013 Jeg har nå begynt å bruke Norwegian bankkortet som har "Ingen kontantuttaksgebyr på minibankuttak i utlandet" https://www.banknorwegian.no/Home/LoggedOut Når jeg skal til Vietnam er det altså kun det lokale gebyret i minibanken jeg betaler og ikke 35kr i tillegg til dette for hvert uttak som DNB visakort tar. Dette hjelper jo litt Men man skal være veldig strukturert og må alltid sørge for å betale inn det man har brukt innen 45 dager, ellers er hele sparingen kjapt gått opp i røyk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå