terjemag Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Hei. Jeg vurderer å kjøpe meg en ny Skoda Superb stasjonsvogn, 140 eller 170 hk tdi mrd 4×4, Dsg. Noen som har erfsring med å trekke campingvogn mrd denne bilen? Ønsker både negative og positive tilbakemeldinger. Jeg prøvde å trekke egen vogn, og når jeg nådde 90 km/t så ble bil og vogn urolige. Det føltes direkte ubehagelig. Jeg er vant med Caravelle og den er jo fjellstø med vogn. Selger kunne ikke skjønne dette, og antydet at det kunne komme av at krok/kule var helt ny, og st det kom til å bli bedre når lakken var slipt bort fra kula. Håper at noen kan fortelle om sine erfaringer med Superb som trekkbil. På forhånd takk Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Selgeren er på jordet! Det er flere årsaker til dette.. Tar jeg ikke feil har caravellen din et svært enkelt bakhjulsoppheng der alt er festet i samme tverrgående bjelke og sporvidden da er konstant. Superb har uavhengig bakhjulsoppheng, noe som fører til at det er litt mer liv bak (og ørsmå endringer i sporvidde ved fjæring) Tradisjonelt er bakhjulstrekkere med stiv bakaksel det beste å trekke tilhenger med, mens biler med uavhengig bakhjulsoppheng mangler litt på dette området. Jeg har aldri trukket hverken tilhenger eller vogn med Superb. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Onkel har en Superb 4x4, med manuell. Han er greit fornøyd. Han har en 7meter Cabby, problemet er at bilen er for høy, slik at baken på vogna blir veldig lav. Personlig ser jeg ikke på VAG som de mest driftsikre bilene heller. Merk: dette er basert på venner og families erfaringer. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Jeg ser ikke helt problemet - du skal jo ikke kjøre i 90 km/t uansett? 5 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Det er greit å kunne dra på litt ekstra for å komme seg forbi de verste sinkene da. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Det er greit å kunne dra på litt ekstra for å komme seg forbi de verste sinkene da. Forbikjøring med en henger er jo direkte livsfarlig de fleste steder på norske veier. Veien har ikke en lang nok strekning med god nok sikt til at forbikjøring med henger er forsvarlig. Man skal dessuten ikke kjøre over fartsgrensen, selv i en forbikjøring. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Med henger? Hahaha Ja? Jeg har noen titusener av km bak meg med tilhenger etter bilen.. Det har blitt mange forbikjøringer også på de turene. Forbikjøring med en henger er jo direkte livsfarlig de fleste steder på norske veier. Veien har ikke en lang nok strekning med god nok sikt til at forbikjøring med henger er forsvarlig. Man skal dessuten ikke kjøre over fartsgrensen, selv i en forbikjøring. Forbikjøring med tilhenger er ikke nødvendigvis noen særlig økt risiko i forhold til uten. Ved forbikjøring skal derimot overtredelsen vurderes mildere dersom hastigheten var nødvendig for å gjøre en ellers aktsom forbikjøring av noen som kjørte saktere enn maksimal tillatt hastighet på strekningen. Det er plenty av steder jeg greit kjører forbi med campingvogna mi bak (den er ikke så stor da, bare 590cm lang), og like mange steder jeg greit kjører forbi med biltransporthengeren bak. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 (endret) Greit å ha litt motor når man skal ut av lyskryss osv. Forbikjøringer med vogn fungerer det også, og er noen ganger nødvendig selv med vogn. Endret 10. juni 2013 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
terjemag Skrevet 16. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2013 Hei igjen. Er det ingen som har egen erfaring med å slepe campingvogn med Superb? Håper fortsatt på svar om deres erfaringer. Mvh Terje Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Jo, kula kan bli litt høy med bad road og 4wd. Dette gjør at vogna blir litt lav bak. Lenke til kommentar
terjemag Skrevet 12. august 2013 Forfatter Del Skrevet 12. august 2013 (endret) Noen som har gjort seg erfaringer i sommer? Endret 17. august 2013 av terjemag Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Nei, men onkel har. EGR ventilen gikk til helve***.. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Jeg venter til februar med å trekke campingvogn med min bil.. Men så er det ingen Superb heller, jeg kjører E-klasse. Håper på plenty av snø på den årlige campingturen! Lenke til kommentar
fruktsjimpanse Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Hei, min far gikk fra å trekke campingvogn med Caravelle til å trekke med Skoda Octavia 4x4. Han opplevde de samme probleme som du nevner om at den ble veldig ustø på veien. Vi hadde med et fortelt i campingvogna som var plassert bak i vogna. Vi flytta da forteltet litt lenger frem i vogna, og det gjorde vogna og bilen mye stødigere på veien. Så kanskje du ikke hadde fordelt vekta helt jevnt i vogna. Er ikke sikkert dette hjelper i ditt tilfelle, men kanskje:) Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Man skal IKKE fordele vekta jevnt. Det skal være grei kulevekt, gjerne 50-70kg på de fleste biler. Ved å ha god nok kulevekt blir det gjerne stabilt. Jeg har selv problemer med at vogna mi er umulig å få nok kulevekt på, så der lastes mest mulig foran i vogna, det hjelper i det minste litt.. Lenke til kommentar
fruktsjimpanse Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Ja, men skal jo ikke ha for lite vekt på kula heller. Og hvis man fordeler den jevnt så for man så regel god nok vekt på kula, hvis ikke vogna heller bak over, hvis man høy bil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå