Gå til innhold

Vår kamp for et kjønnsnøytralt Norge

Anbefalte innlegg

For et par dager siden ble det vedtatt i Stortinget å bytte ut yrkestittelen "sjømann" med "skipsarbeidstaker". Dette ble begrunnet med at kvinner også jobbet på båt og at det var tøysete at en sjømann kunne gå gravid.

Jeg vil derfor foreslå nok en ordendring.

Det finnes ikke noe mer grunnleggende ulikestilt i dette landet enn måten vi omtaler oss som nasjon. Mens de i Danmark kalles "dansker" og i Sverige kalles "svensker" er vi bakstreverske og gammeldagse. Våre kvinner og menn omtales som "nordmenn". Jeg foreslår derfor å bytte ut ordet "nordmann" med "norske". Det er jo tross alt tøysete at en nordmann kan gå gravid.

Norsker. Fordi kvinner ikke er -menn!

Endret av Poor Leno
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brannmann blir vel da Brannbekjemper- og redningsarbeidstaker? Eller bare brannperson...

Norsker høres bra ut, har du sendt brev til depparrtemanget ennå?

Gode forslag!

For å være helt ærlig kommer jeg ikke til å sende brevet fordi jeg er redd for at det blir sett på som en knallidé.

Lenke til kommentar
Gode forslag! For å være helt ærlig kommer jeg ikke til å sende brevet fordi jeg er redd for at det blir sett på som en knallidé.

Jeg tror ikke Stortinget bestemmer om det skal hete "nordmann" eller "norske", kanskje du får bedre hell (og bedre svar) om du sender forslaget til Språkrådet? www.sprakrad.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...