sturgis Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Jeg har et gammelt hus med 3 etasjer, hvor jeg skal installere nettverk for tv og internett. Har for øvrig TV/Internett fra Altibox. Jeg er relativt fersk i gamet og håper derfor at noen kyndige kan hjelpe meg litt her. Først litt info: Jeg har ikke mulighet for å legge kablene skjult i første omgang og har derfor prøvd å begrense antall kabler mellom etasjeskillerne. Har derfor trekt 1 kabel for TV og 1 for internett mellom etasjene. Kort beskrivelse av hver etasje: -1. etg: Her har jeg hjemmesentralen og stue/datarom. Har fast tilkobling til TV rett fra sentralen og trenger i tillegg kablet forbindelse til stasjonær-PC. Trådløst kjører jeg fra sentralen. -2. etg: Denne etasjen leier jeg ut. Trenger 2 kablede tilkoblinger for TV og 1 for internett. Ønsker også et trådløst nett separat fra 1. etg. -3. etg: Her har vi 2 soverom. Ønsker 2 kablede forbindelser for TV og internett her. Så til spørsmålene: 1-Kan jeg kjøre TV og internett over 1 Switch for hver etasje, slik at jeg slipper unødvendig ledningsrot og okkupering av stikkontakter ? -Hva må jeg gjøre for å sikre at leieboeren i 2. etasje ikke får tilgang på mitt nett uten at jeg ønsker det? -Hva trenger jeg for øvrig av hardware(switch/ruter etc.) i hver etasje, for å sikre et stabilt og trygt nettverk? Svar mottas med stor takk! Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Jeg har et gammelt hus med 3 etasjer, hvor jeg skal installere nettverk for tv og internett. Har for øvrig TV/Internett fra Altibox. Jeg er relativt fersk i gamet og håper derfor at noen kyndige kan hjelpe meg litt her. Først litt info: Jeg har ikke mulighet for å legge kablene skjult i første omgang og har derfor prøvd å begrense antall kabler mellom etasjeskillerne. Har derfor trekt 1 kabel for TV og 1 for internett mellom etasjene. Kort beskrivelse av hver etasje: -1. etg: Her har jeg hjemmesentralen og stue/datarom. Har fast tilkobling til TV rett fra sentralen og trenger i tillegg kablet forbindelse til stasjonær-PC. Trådløst kjører jeg fra sentralen. -2. etg: Denne etasjen leier jeg ut. Trenger 2 kablede tilkoblinger for TV og 1 for internett. Ønsker også et trådløst nett separat fra 1. etg. -3. etg: Her har vi 2 soverom. Ønsker 2 kablede forbindelser for TV og internett her. Så til spørsmålene: 1-Kan jeg kjøre TV og internett over 1 Switch for hver etasje, slik at jeg slipper unødvendig ledningsrot og okkupering av stikkontakter ? -Hva må jeg gjøre for å sikre at leieboeren i 2. etasje ikke får tilgang på mitt nett uten at jeg ønsker det? -Hva trenger jeg for øvrig av hardware(switch/ruter etc.) i hver etasje, for å sikre et stabilt og trygt nettverk? Svar mottas med stor takk! Dersom du skal kjøre tv-internett på samme svitsj så trenger du en svitsj som støtter VLAN, om du bruker vlan kan du også lage et eget VLAN for leieboeren din som ikke har mulighet for å snakke med ditt data vlan. Lenke til kommentar
sturgis Skrevet 9. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2013 Kan dette være en grei switch for mitt bruk? Lenke til kommentar
sturgis Skrevet 9. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2013 Kan dette være en grei switch for mitt bruk? Ser at denne switchen også har støtte for PoE. Hvis jeg har en annen switch med støtte for PoE, vil da den ene kunne gi strøm til den andre over nettverket? Lenke til kommentar
sturgis Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 Ser at denne switchen også har støtte for PoE. Hvis jeg har en annen switch med støtte for PoE, vil da den ene kunne gi strøm til den andre over nettverket? Noen som har peiling på dette? Lenke til kommentar
process Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 (endret) Den switchen kan ta strøm via PoE, har du en som kan gi strøm (evt. en PoE adapter) så vil dette fungere slik du skisserer ja. Da vil jeg også tro det er viktig at du har montert RJ45 kontaktene helt korrekt, dersom du har gjort dette selv, ettersom dette bruker ekstra trådpar. For å spare kabling kan du også sende 2 signaler i èn kabel, ettersom et signal bare bruker 4 ledere. Du kan 'splitte' i hver ende og ha to separate nett på samme kabel. Dette går naturligvis ikke samtidig som PoE. Endret 11. juni 2013 av process Lenke til kommentar
sturgis Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 Den switchen kan ta strøm via PoE, har du en som kan gi strøm (evt. en PoE adapter) så vil dette fungere slik du skisserer ja. Da vil jeg også tro det er viktig at du har montert RJ45 kontaktene helt korrekt, dersom du har gjort dette selv, ettersom dette bruker ekstra trådpar. For å spare kabling kan du også sende 2 signaler i èn kabel, ettersom et signal bare bruker 4 ledere. Du kan 'splitte' i hver ende og ha to separate nett på samme kabel. Dette går naturligvis ikke samtidig som PoE. Mange takk for svar. Hva er en PoE adapter og har du evt. en link? Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 For å spare kabling kan du også sende 2 signaler i èn kabel, ettersom et signal bare bruker 4 ledere. Du kan 'splitte' i hver ende og ha to separate nett på samme kabel. Dette går naturligvis ikke samtidig som PoE. dersom det brukes vlan trengs det ikke å splittes opp i kablene, da kan han ha mer enn 2 signaler i en kabel. Lenke til kommentar
process Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 (endret) dersom det brukes vlan trengs det ikke å splittes opp i kablene, da kan han ha mer enn 2 signaler i en kabel. Det stemmer, men avhengig av hvor mange VLAN-kapable enheter han skal kjøpe, og hvorvidt han skal kjøre trunk, så kan det være nyttig. En PoE adapter er noe slikt, finnes i mange ulike utforminger, foretrekker selv varianter med ledning. Den setter spenning på en nettverkskabel. EDIT: 'PoE injektor' kalles det også, her er en lenke til en butikk. Endret 12. juni 2013 av process Lenke til kommentar
sturgis Skrevet 13. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2013 Tenker at en VLAN-switch og PoE-adapter hjelper meg godt på vei, til å få et nettverk slik jeg ønsker det. Takk for gode innspill Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå