Gå til innhold

Forstår ikke avgiftene koblet til handel fra utlandet!


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg bestiller småelektriske komponenter fra utlandet stadig vekk, men jeg blir også stadig overasket over fakturaen som kommer i posten noen dager etter. Jeg vet at elektriske komponenter er tollfrie, men for en tid tilbake bestilte jeg varer til en verdi av ca. 500kr. (inkl. porto) fra USA, og jaggu får jeg ikke en faktura fra UPS som ber meg betale kr. 822,- ekstra! Etter en telefon til UPS får jeg beskjed om at det er koblet et gebyr til hvert av varelinjene jeg har bestilt :S

 

Dette har kun skjedd èn gang, noe som er litt rart siden jeg ofte bestiller fra utlandet. Å bestille fra asia ser ikke ut til å koste noe i det hele tatt, som regel får jeg pakken rett i posten, men en og annen sjelden gang må jeg betale moms samt dette idiotgebyret som posten selv skal ha (125kr. hvis jeg ikke husker feil). Bestiller jeg fra storbritannia derimot må jeg betale nesten hver gang (jeg snakker kun om bestillinger på over 200kr. inkl. porto da jeg vet at det ikke er momsplikt på verdier under dette).

 

Bestillinger fra USA ser ut til å være værst da jeg alltid kan forvente en faktura fra UPS med variende beløp. Er det noen som aner hvordan reglene er for disse gebyrene? Jeg er lei av å kaste terning for å se hvor mye jeg må betale hver gang jeg bestiller fra utlandet :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da får man handle en annen plass, har de ikke varen en annen plass koker det ned til hvor lyst man har på den aktuelle varen. Rema 1000 tar vel de prisene de ønsker for maten de selger? UPS kan jo fint ta et behandlingsgebyr eller hva man skal kalle det hvis de ønsker.

 

Det har jo vært mye diskusjon her inne om at enkelte butikker har gått over til Tollpost. Skulle de ikke få lov til det? En butikk kan ikke tvinge meg til å kjøpe noe, men jeg kan heller ikke kreve at butikken skal gjøre sånn og sånn, bare fordi at det vil passe meg bedre.

 

Hvis UPS har opplyst om at slike utgifter kan forekomme (noe som jeg antar at de har), er det bare å godta det. Det kan oppleves surt, det forstår jeg og jeg ville nok også blitt irritert, men det er ikke stort å gjøre med det.

Lenke til kommentar

Da får man handle en annen plass, har de ikke varen en annen plass koker det ned til hvor lyst man har på den aktuelle varen. Rema 1000 tar vel de prisene de ønsker for maten de selger? UPS kan jo fint ta et behandlingsgebyr eller hva man skal kalle det hvis de ønsker.

 

Det har jo vært mye diskusjon her inne om at enkelte butikker har gått over til Tollpost. Skulle de ikke få lov til det? En butikk kan ikke tvinge meg til å kjøpe noe, men jeg kan heller ikke kreve at butikken skal gjøre sånn og sånn, bare fordi at det vil passe meg bedre.

 

Hvis UPS har opplyst om at slike utgifter kan forekomme (noe som jeg antar at de har), er det bare å godta det. Det kan oppleves surt, det forstår jeg og jeg ville nok også blitt irritert, men det er ikke stort å gjøre med det.

 

UPS har ingen avtale med meg som mottaker, og opplysningene til selskapet er beste fall mangelfulle, jeg er ikke så sikker på at saken er så enkel som du framstiller den.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

UPS har ingen avtale med meg som mottaker, og opplysningene til selskapet er beste fall mangelfulle, jeg er ikke så sikker på at saken er så enkel som du framstiller den.

 

AtW

 

Så man er advart mot handel der UPS benyttes kan man se her :

http://www.ups.com/c...additional.html

 

Litt småelektrisk 7 varer, med hvert sitt varenummer i tollregisteret blir fort penger :

 

Fortolling 155

To varelinjer @ 78 : 156

Ankomstmeldingsgebyr : 170

Gebyr for utlegg av avgifter : 155

Gebyr for kunder uten kreditt : 155

 

Totalt : 791 (det er dette posten tar 150 for)

 

Og så kommer momsen i tillegg, og det blir jo fort en hundrelapp eller tre.

Endret av sofokles
Lenke til kommentar

Jeg ble sjokkert over den oversikten. "Fortollinger som overstiger 5 varelinjer (per ekstra varelinje)", hvis varen er tollfri, hvorfor må jeg da betale for fortolling? Jeg syns også disse tilleggsgebyrer høres rare ut. Si jeg skal sende en pakke til deg, jeg betaler porto, men du får like vel en faktura med en fauna av tilleggsgebyrer? En mottaker kan vel ikke kontrollere hva som blir sendt til han/hun, det er jo senderen som er kunden for fraktselskapet, er det ikke?

 

Jeg ser jo her at det vil lønne seg å bruke posten framfor UPS, men hvilke av disse gigantene bruker Posten som sluttledd? Jeg kan ofte velge mellom bl.a. UPS, FedEx, US postal service og DHL.

Lenke til kommentar

Litt småelektrisk 7 varer, med hvert sitt varenummer i tollregisteret blir fort penger :

 

Fortolling 155

To varelinjer @ 78 : 156

Ankomstmeldingsgebyr : 170

Gebyr for utlegg av avgifter : 155

Gebyr for kunder uten kreditt : 155

Prislista kan virke dyr, men min erfaring er at alle mine forsendelser fra UPS de siste tre årene har kun fått det øverste gebyret på 150-155kr (det inkluderer også sendinger verdt over 1000kr, som Posten til sammenligning ville krevd 253kr for) , men har aldri hatt mer enn 5 varelinjer på samme sending. "Ankomstmeldingsgebyr" og "gebyr for utlegg av avgifter" har jeg heller aldri vært borti, og er tydeligvis såpass kredittverdig at jeg har mottatt faktura i etterkant, lenge etter varene var fortollet og tatt i bruk, dermed ikke fått noe "gebyr for kunder uten kreditt."

 

Det er kanskje mulig "ankomstmeldingsgebyr" er noe de tar om de vil ha betalt før varen sendes til kunden, m.a.o. en form for forskuddsbetaling, som da kommer sammen med "gebyr for kunder uten kreditt". I tilfelle er det ekstra dyrt å ikke være kredittverdig...

Lenke til kommentar

UPS er en versting, og sender til tider helt latterlige regninger.

 

Det kan jeg skrive under på at de er, har ved flere tilfeller fått helt utrolige gebyrer fra de, inkludert når jeg har handlet fra "norske" nettsjapper...

 

Jeg handler mye på nett og vet hva jeg skal klikke på når jeg bestiller, men flere ganger har jeg opplevd at det plutselig er De som kommer med leveringa uten at jeg har valgt de, uten at de i det hele tatt har befunnet seg i valglista.

 

Utrolig irriterende, og jeg har gitt beskjed til nettsjappa det gjelder at jeg ikke ønsker å handle mer hos dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...