Olli12345 Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Hei. Jeg bestiller småelektriske komponenter fra utlandet stadig vekk, men jeg blir også stadig overasket over fakturaen som kommer i posten noen dager etter. Jeg vet at elektriske komponenter er tollfrie, men for en tid tilbake bestilte jeg varer til en verdi av ca. 500kr. (inkl. porto) fra USA, og jaggu får jeg ikke en faktura fra UPS som ber meg betale kr. 822,- ekstra! Etter en telefon til UPS får jeg beskjed om at det er koblet et gebyr til hvert av varelinjene jeg har bestilt :S Dette har kun skjedd èn gang, noe som er litt rart siden jeg ofte bestiller fra utlandet. Å bestille fra asia ser ikke ut til å koste noe i det hele tatt, som regel får jeg pakken rett i posten, men en og annen sjelden gang må jeg betale moms samt dette idiotgebyret som posten selv skal ha (125kr. hvis jeg ikke husker feil). Bestiller jeg fra storbritannia derimot må jeg betale nesten hver gang (jeg snakker kun om bestillinger på over 200kr. inkl. porto da jeg vet at det ikke er momsplikt på verdier under dette). Bestillinger fra USA ser ut til å være værst da jeg alltid kan forvente en faktura fra UPS med variende beløp. Er det noen som aner hvordan reglene er for disse gebyrene? Jeg er lei av å kaste terning for å se hvor mye jeg må betale hver gang jeg bestiller fra utlandet Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Gebyret det her snakkes om er UPS sitt gebyr, ikke avgifter til den norske stat.. UPS er en versting, og sender til tider helt latterlige regninger. Lenke til kommentar
Olli12345 Skrevet 9. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2013 Kan fraktselskapet bare legge på så mye gebyrer de vil? :S Hva skal de ha gebyr for egentlig, jeg har jo allerede betalt porto? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 De kan ta den prisen de ønsker, det er ingen som tvinger deg til å bruke akkurat dem. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 De kan ta den prisen de ønsker, det er ingen som tvinger deg til å bruke akkurat dem. Kan de det? Hva baserer du det på? Og jo, man har ltie valg i hvem den du kjøper av bruker som frakt-leverandør. AtW Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Da får man handle en annen plass, har de ikke varen en annen plass koker det ned til hvor lyst man har på den aktuelle varen. Rema 1000 tar vel de prisene de ønsker for maten de selger? UPS kan jo fint ta et behandlingsgebyr eller hva man skal kalle det hvis de ønsker. Det har jo vært mye diskusjon her inne om at enkelte butikker har gått over til Tollpost. Skulle de ikke få lov til det? En butikk kan ikke tvinge meg til å kjøpe noe, men jeg kan heller ikke kreve at butikken skal gjøre sånn og sånn, bare fordi at det vil passe meg bedre. Hvis UPS har opplyst om at slike utgifter kan forekomme (noe som jeg antar at de har), er det bare å godta det. Det kan oppleves surt, det forstår jeg og jeg ville nok også blitt irritert, men det er ikke stort å gjøre med det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Da får man handle en annen plass, har de ikke varen en annen plass koker det ned til hvor lyst man har på den aktuelle varen. Rema 1000 tar vel de prisene de ønsker for maten de selger? UPS kan jo fint ta et behandlingsgebyr eller hva man skal kalle det hvis de ønsker. Det har jo vært mye diskusjon her inne om at enkelte butikker har gått over til Tollpost. Skulle de ikke få lov til det? En butikk kan ikke tvinge meg til å kjøpe noe, men jeg kan heller ikke kreve at butikken skal gjøre sånn og sånn, bare fordi at det vil passe meg bedre. Hvis UPS har opplyst om at slike utgifter kan forekomme (noe som jeg antar at de har), er det bare å godta det. Det kan oppleves surt, det forstår jeg og jeg ville nok også blitt irritert, men det er ikke stort å gjøre med det. UPS har ingen avtale med meg som mottaker, og opplysningene til selskapet er beste fall mangelfulle, jeg er ikke så sikker på at saken er så enkel som du framstiller den. AtW 1 Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 (endret) UPS har ingen avtale med meg som mottaker, og opplysningene til selskapet er beste fall mangelfulle, jeg er ikke så sikker på at saken er så enkel som du framstiller den. AtW Så man er advart mot handel der UPS benyttes kan man se her : http://www.ups.com/c...additional.html Litt småelektrisk 7 varer, med hvert sitt varenummer i tollregisteret blir fort penger : Fortolling 155 To varelinjer @ 78 : 156 Ankomstmeldingsgebyr : 170 Gebyr for utlegg av avgifter : 155 Gebyr for kunder uten kreditt : 155 Totalt : 791 (det er dette posten tar 150 for) Og så kommer momsen i tillegg, og det blir jo fort en hundrelapp eller tre. Endret 9. juni 2013 av sofokles Lenke til kommentar
Olli12345 Skrevet 10. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2013 Jeg ble sjokkert over den oversikten. "Fortollinger som overstiger 5 varelinjer (per ekstra varelinje)", hvis varen er tollfri, hvorfor må jeg da betale for fortolling? Jeg syns også disse tilleggsgebyrer høres rare ut. Si jeg skal sende en pakke til deg, jeg betaler porto, men du får like vel en faktura med en fauna av tilleggsgebyrer? En mottaker kan vel ikke kontrollere hva som blir sendt til han/hun, det er jo senderen som er kunden for fraktselskapet, er det ikke? Jeg ser jo her at det vil lønne seg å bruke posten framfor UPS, men hvilke av disse gigantene bruker Posten som sluttledd? Jeg kan ofte velge mellom bl.a. UPS, FedEx, US postal service og DHL. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Velger du USPS så har vel de samarbeid med posten her hjemme iallefall, så da "risikerer" du bare gebyret som posten tar (125,-) 1 Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 DHL er som regel cool, uten at mine erfaringer er en garanti for at det går bra for deg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 DHL er som regel cool, uten at mine erfaringer er en garanti for at det går bra for deg. Min erfaring er at de er verre og mer uforutsigbare enn UPS på gebyrer. AtW 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 What? Når jeg fikk dyr vare fra UPS måtte jeg bare betale 25% mva til staten og 78 kr i gebyr til UPS som posten Norge tar 110 kr for, så det ble billigere en med posten. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Litt småelektrisk 7 varer, med hvert sitt varenummer i tollregisteret blir fort penger : Fortolling 155 To varelinjer @ 78 : 156 Ankomstmeldingsgebyr : 170 Gebyr for utlegg av avgifter : 155 Gebyr for kunder uten kreditt : 155 Prislista kan virke dyr, men min erfaring er at alle mine forsendelser fra UPS de siste tre årene har kun fått det øverste gebyret på 150-155kr (det inkluderer også sendinger verdt over 1000kr, som Posten til sammenligning ville krevd 253kr for) , men har aldri hatt mer enn 5 varelinjer på samme sending. "Ankomstmeldingsgebyr" og "gebyr for utlegg av avgifter" har jeg heller aldri vært borti, og er tydeligvis såpass kredittverdig at jeg har mottatt faktura i etterkant, lenge etter varene var fortollet og tatt i bruk, dermed ikke fått noe "gebyr for kunder uten kreditt." Det er kanskje mulig "ankomstmeldingsgebyr" er noe de tar om de vil ha betalt før varen sendes til kunden, m.a.o. en form for forskuddsbetaling, som da kommer sammen med "gebyr for kunder uten kreditt". I tilfelle er det ekstra dyrt å ikke være kredittverdig... Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 UPS er en versting, og sender til tider helt latterlige regninger. Det kan jeg skrive under på at de er, har ved flere tilfeller fått helt utrolige gebyrer fra de, inkludert når jeg har handlet fra "norske" nettsjapper... Jeg handler mye på nett og vet hva jeg skal klikke på når jeg bestiller, men flere ganger har jeg opplevd at det plutselig er De som kommer med leveringa uten at jeg har valgt de, uten at de i det hele tatt har befunnet seg i valglista. Utrolig irriterende, og jeg har gitt beskjed til nettsjappa det gjelder at jeg ikke ønsker å handle mer hos dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå