piratentim Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Hei, jeg og en venn har nå bodd i en leilighet i 10 mnd som vi nå har flyttet ut av. Sønn av utleier var å sjekket leiligheten og var fornøyd med slikt det så ut. Han ordnet papirene og skriftlig underskrift fra huseier (Hans mor på 88) og at oppsigelse var riktig gjennomført. Så vi har alle pairene som skal til får å få tilbake depositumet tilbake og skal gå ned i baken førstkommende virkedag for å få tilbake pengene. Men i kveld ringte huseier til min mor, som ikke har noe med dette leieforholdet å gjøre og klagde på vaskinga. Da en venninne av henne hadde vært innom og sjekket. Hun sa at den ikke var gjennomført på noen som helst måte (ren løgn, vi har flere vitner). Vinduene var vist skitne, men disse har jeg vasket både utvendig og innvendig med vindusvask og diverse tilhørende vaskeutstyr. Regner med at det kanskje er litt såpe som sitter igjen som kan ses i solsteken, eller evt. noe pollen som har kommet siden sist. Det var et teppe som det var kaffe søl på, men dette teppe var noe utleier la inn når det var visning og ingen av oss drikker kaffe så det må ha stammet fra dem. Og så mente hun at dusjen ikke var vasket grundig nok, denne sto min venn godt over en time og skrubbet med skrubbekrem. Det var et ekkelt fettlag der som også var der når vi flyttet inn i leiligheten som han fikk sånn 95 % bort tenker jeg. Hun klagde også på at vi hadde bare brukt 5 min på å vaske veggene, men dette er jo ren løgn. Vi hadde vasket leiligheten ferdig og slappet av på verandaen da hun hukket tak i oss og ville at vi skulle moppe veggene. De var ikke skitne, men vi gjorde jo som hun ønsket. Dette topp oss 15-20 min og jeg gikk da inn får å levere tilbake utstyret hun hadde gitt oss. Hun klagde da på tidsbruken og jeg prøvde å forklare henne at det går raskere når vi er to unge spreke karer, også viste jeg henne moppene der det ikke var et fnugg av støv på. Så oppsummerende dreier det seg om hun kan kreve at vi skal komme tilbake å vaske, da vi allerede har fått skriftlig godkjenning av hennes sønn og henne på at alt var fint. Og kan hun trekke tilbake depositumet? Vi snakket med banken over telefonen og alle papirene var i orden. Det er dessuten råttent gjort av henne og ringe opp til min mor, da hun ikke har noe med saken å gjøre. Vi snakket jo med sønnen hennes før vi flyttet ut og han fortalte oss at hun er gammel dame og er litt sånn at hvis det var noe mer hun spurte om så skulle vi bare fortelle henne at han hadde sjekket det... Lenke til kommentar
War Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Signert er signert så lenge det er en signerbar person. Det er sånn man skal sjekke før man signerer. Før signatur er det dere eller innleid vaskefirma på depositumets regning som er normen. Lenke til kommentar
piratentim Skrevet 8. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2013 Signert er signert så lenge det er en signerbar person. Det er sånn man skal sjekke før man signerer. Før signatur er det dere eller innleid vaskefirma på depositumets regning som er normen. Takk for svar, vi har signatur av huseier og leietaker på 3 ulike papirer så regner med at det er i orden vi ahr det på depositum pairene fra banken leiekontrakten og et til som jeg ikke husker helt hva var all innformasjon er også oppført på dem Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Jeg bodde hos en sånn satans huseier en gang. Han nølte med å utbetale depositumet. Da krevde jeg å få flytte inn igjen! Det fikk jeg jo ikke. Men han kunne ikke nekte både å utbetale depositum og nekte meg å bo der, da det faktisk kunne være et straffbart forhold. Da kunne jeg heve depositumspengene grytidlig neste morgen. Lenke til kommentar
piratentim Skrevet 8. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2013 Jeg bodde hos en sånn satans huseier en gang. Han nølte med å utbetale depositumet. Da krevde jeg å få flytte inn igjen! Det fikk jeg jo ikke. Men han kunne ikke nekte både å utbetale depositum og nekte meg å bo der, da det faktisk kunne være et straffbart forhold. Da kunne jeg heve depo år gammel dame fra Nord norge er ikke bare bare :Dsitumspengene grytidlig neste morgen. Uff da høres kjedelig ut. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Depositumskontoen skal stå i deres navn. Hvis huseier skal holde tilbake depositum, skal han måtte reise sak for å få det til. Høres ut som om depositumsordningen deres ikke har vært helt etter boka. Uansett, signert er signert. Tror ikke dere får store problemer i banken. Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Uff da høres kjedelig ut. Jo, men det funket Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Vi snakket jo med sønnen hennes før vi flyttet ut og han fortalte oss at hun er gammel dame og er litt sånn at hvis det var noe mer hun spurte om så skulle vi bare fortelle henne at han hadde sjekket det... Ikke juridisk: Saken høres grei ut, sønnen har godkjent, og sagt at mor er "litt sånn", og at dere skal henvise til sønnen hvis problemer. Juridisk: Har dere i sin tid skrevet leieavtale med moren og opprettet depositumskonto sammen med henne, er spørsmålet om moren fortsatt er klar og myndig, og om sønnen har myndighet/fullmakt til å håndtere denne saken, Dersom moren har gitt sønnen fullmakt til å håndtere leieforholdet, eller om hun attpåtil er dement eller tilsvarende og umyndiggjort og sønnen oppnevnt som verge kan dere ignorere moren og forholde der til sønnen. (Ikke jurist, men har erfaring med kjøp av bolig fra eier med alzheimer, der megler la fram dokumentasjon fra overformynderiet om at det var eiers søster som selgers verge som skulle signere salgskontrakten...) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Avtaleloven pgf 25 fastslår at den som opptrer som fullmektig er erstatningsansvarlig for tap lidt ved at hans opptreden er feilaktig og ikke er godkjent av den han opptrer på vegne av, med mindre tredjemann (du) forsto eller burde forstått at han ikke hadde noen fullmakt. Lenke til kommentar
piratentim Skrevet 10. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2013 Takk for fine svar, da ser det ut som vi har handlet riktig da Skal ta en telefon til sønnen i dag så snart som jeg har registrert at depositumpengenee har ankommet kontoen. Skal poste her hva han sier. Lenke til kommentar
piratentim Skrevet 10. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2013 (endret) Da er pengene kommet inn på konto og jeg tokk så telefonen til sønnen (Han som sjekket leiligheten med fullmakt fra huseier). Jeg startet med å fortelle om den lite hyggelige telefonsamtalen og han sier; «nei, sier du det du, det har jeg ikke hørt noe om. Jeg skal ta å høre med henne». Jeg sa at jeg regner med at vi er ferdig med leiligheten og han sa, «ja det er vi, jeg skal ta å høre med henne om den telefonsamtalen». Han ringte meg senere opp og sa at noen hadde vært innom og sjekket og oppdaget at jeg og min venn hadde glømt og løfte vekk komfyren og vaske bak den(er sånn som er montert fast, vi viste ikke at det gikk an å løfte den vekk, tenkte ikke på det heller). Og så var det glemt å vaske bak kjøleskapet, dette er vår feil og vi tenkte rett og slett ikke på det. I tillegg hadde det kommet litt støv på gulvet i kjelleren når vi hadde hentet min seng. Han sjekket en time før vi forlot leiligheten og det eneste vi gikk i den etterpå var for å hente senga gjennom kjellerdøren som var 2 meter unna.. Så jeg regnet med at litt støv i kjelleren ikke skulle være noe problem og forklarte han det og sa at vi hadde jo ryddet unna alt allerede. Han sa «ja, riktig». Så sa han at han forsto på sin mor at hun hadde en avtale med min mor om at hun skulle vaske over, det stemmer jo egentlig ikke. Jeg forklarte han da at de ikke hadde noen avtale og at det blir vanskelig å komme tilbake nå da ferien har startet og vi har begynt å jobbe og skal reise utenlands. Dette var i så fall noe som skulle skjedd før vi flyttet ut av leiligheten (at de sjekket). VI er også ferdig med alt det juridiske og har ikke lenger noe ansvar ovenfor leiligheten forklarte jeg. Dessuten har de også litt med måten hun moren din sa det på, så jeg tror egentlig ikke det blir særlig aktuelt å komme tilbake. Han fortalte meg at han forstod det og ønsket meg en god sommer, jeg likeså. Regner med at de ikke ringer meg mer, da blir jeg i hvert fall svært fornærmet og ser på det som utrolig respektløst. Edit de kontaktet meg igjen via SMS, men denne gangen var meldingen hyggelig Siterer¨: "Hei Du må unskylde til din mor hvis det ble ringt opp å bestilt vasking. Jeg sjekket igjen og det ser bra ut. Beklager bryderiet God sommer -XXX Endret 10. juni 2013 av piratentim Lenke til kommentar
piratentim Skrevet 10. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2013 (endret) Depositumskontoen skal stå i deres navn. Hvis huseier skal holde tilbake depositum, skal han måtte reise sak for å få det til. Høres ut som om depositumsordningen deres ikke har vært helt etter boka. Uansett, signert er signert. Tror ikke dere får store problemer i banken. Depositumkontoen sto i min venns navn, vi var nede og opprettet den i starten av leieforholdet på huseier sin regning. I starten ville de at vi skulle sette dem inn på privatkontoen, men jeg nektet og sa at jeg bare vil flytte inn hvis vi får pengene på depositum konto slik loven krever. Har som sagt fått tilbake pengene nå (se over) Endret 10. juni 2013 av piratentim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå