Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten at jeg vet hvor seriøst du trener, hvordan øvrig kosthold er og hvor mye melk du drikker så er svaret mitt ja, det går bra. Hvis du absolutt må holde deg til en viss mengde inntak av fett og proteiner så må du i så fall justere øvrig kosthold.

I utgangspunktet er det bare fettinnholdet som har forskjell av betydning mellom helmelk og lettere melk. 3,5% mot 1,2% i lettmelk eller 0,1% fett i skummet melk

Lenke til kommentar

Jeg stemmer egentlig for mer naturlig fett og protein. Homogeniseringsprosessen er molekylær hazard. Analyserer du homogenisert melk under mikroskop kan det faktisk sammenlignes med asbest, og det er i alle fall ikke noe jeg vil ha sirkulerende rundt i blodårene mine. Sånn sett tror jeg du kommer bedre ut med å kombinere melken med lavest fettprosent med fløte hvis du absolutt vil ha melkeprodukter. Ring et meieri og spør dem om melkestein som er noe skikkelig herk å fjerne fra rørsystemene under behandlingen og så kan du sammenligne dette med blodårene dine.

Melk er i utgangspunktet ikke så ille men industrialiseringen degraderer produktet og gjør det unaturlig. Fersk melk fra ei frisk ku er faktisk antibakteriell.

Lenke til kommentar

Jeg stemmer egentlig for mer naturlig fett og protein. Homogeniseringsprosessen er molekylær hazard. Analyserer du homogenisert melk under mikroskop kan det faktisk sammenlignes med asbest, og det er i alle fall ikke noe jeg vil ha sirkulerende rundt i blodårene mine. Sånn sett tror jeg du kommer bedre ut med å kombinere melken med lavest fettprosent med fløte hvis du absolutt vil ha melkeprodukter. Ring et meieri og spør dem om melkestein som er noe skikkelig herk å fjerne fra rørsystemene under behandlingen og så kan du sammenligne dette med blodårene dine.

Melk er i utgangspunktet ikke så ille men industrialiseringen degraderer produktet og gjør det unaturlig. Fersk melk fra ei frisk ku er faktisk antibakteriell.

Morsom du :wee:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Morsom du :wee:

Prøver man å ta fra noen melk og brød i dette landet står man lagelig til for hugg. Det er ofte de matvarene du ikke klarer deg uten som du reagerer mest negativt på, så det er på mange måter en negativ avhengighetsspiral. Melk og brød er folkets opium.

Lenke til kommentar

Prøver man å ta fra noen melk og brød i dette landet står man lagelig til for hugg. Det er ofte de matvarene du ikke klarer deg uten som du reagerer mest negativt på, så det er på mange måter en negativ avhengighetsspiral. Melk og brød er folkets opium.

Nei, jeg er mot brød som nordmenns hovedføde. Det er næringsfattig og ikke spesielt bra for tarmsystemet i de mengdene mange spiser det. Jeg har derimot aldri følt meg bedre enn etter jeg begynte å drikke mye helmelk.

Melk har jo også mye næring, mens jeg må innrømme at jeg ikke har lest meg særlig opp på produksjonen o.l. Jeg har derimot lest Dukiens innlegg som setter melk, og spesielt hel-varianten i godt lys.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Så du linker til wikipedia for å underbygge dine påstander? Har du lest videre hva påstanden har vist seg å bety for personer som drikker melk?

Melk er UTEN TVIL en av det ernæringmessige produktet som har blitt forsket mest på og om noe i fremtiden skal diskuteres så vil det kanskje være homogenisering og hva denne bearbeidingen kan bety. Her er vi usikre og fremtiden vil vise hvilken potensielle effekter homogenisering vil ha og om andre undermetoder kan bli aktuelle. Dette betyr ikke at det nødvendigvis er noe negativt men jeg siterer hva matvitenskap avdeling Aas sammen med universitet i Oslo i en review diskuterte angående potensielle negative effekter av homogenisering:

Within modern societies the milk has to be treated in different ways to keep for several days. This processing includes steps that may be of concern. In fresh milk each lipid globule is surrounded by apical plasma membrane from the mammary epithelial cell. It is not known whether the milk homogenisation, when the fat globules with their globule membrane are broken up into many new small lipid droplets with just a small fragment of the originating membrane, might have health implications.

Proteins and peptides are heat sensitive, and their bioactivity may be reduced by pasteurisation of milk. Heating of milk may also result in the formation of potentially harmful new products i.e. when carbohydrates in milk react with proteins [166]. Also the amount of some vitamins and antioxidants may be reduced by heating. Glutathione may easily be destroyed during storage [167]. The glutathione concentration in human breast milk was reduced by 81, 79 and 73 % by storage at either -20 degrees C, 4 degrees C or at room temperature for 2 h, respectively [167]. To treat milk in a way that preserves the vitamins, proteins and peptides is therefore an important task and a challenge for the dairy industry. Some dairies now membrane filtrate the milk in stead of pasteurisation, and application of non-thermal processing technologies may give health benefit

At det argumenterer med at "Fersk melk fra ei frisk ku er faktisk antibakteriell" har ingen praksis betydning når befolkninger som drikker upastuert melk ender opp med å bli syke av å drikke disse bakteriene som kan forekomme det sekundet melken forlater kuen. http://www.ncbi.nlm....pubmed/19053805

Det er også vist så utrolig mange ganger at melk ikke mister sine næringstoffer(minimalt) ved pastuering og helsegevinstene sett i sammenheng med å drepe bakterier slik nevnt ved første eksempel taler for seg selv. http://www.ncbi.nlm....pubmed/22054181

Ja, noen enzymer og andre bioaktive komponenter som kan ha helsefremmende effekter blir ødelagt, men her tar man samtidig knekket på veldig mye annet som kan ha ugunstige effekter. Store systematiske kunnskap søk finner intet grunnlag for å hevde at bearbeidet melk er dårlig for oss, tvert imot har det vist seg at å pasteurisere er av fordel.

Når det gjelder korn så har det nok fått en for stort fokus i det vestlige kosthold, et brødmåltid om dagen for personer som tolerer dette er i utgangspunktet nok. Men det er ingen holdepunkter at for personer som tåler korn bra, ikke skal spise dette. Mange liker å dra fram en ratio mellom O3:06 men siden det fortsatt diskuteres hva denne optimalt er så er det muligens bedre å la korn dominere kosten din i maks 1-2 måltider daglig.

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du linker til wikipedia for å underbygge dine påstander? Har du lest videre hva din påstanden reelt har vist seg?

Melk er UTEN TVIL en av det ernæringmessige produktet som har blitt forsket mest på og om noe i fremtiden skal diskuteres så vil det kanskje være homogenisering og hva denne bearbeidingen kan bety. Men dine påstander har ingen grunnlag i virkeligheten.

Jeg linket dit for å vise den opioide effekten.

At du argumenterer med at "Fersk melk fra ei frisk ku er faktisk antibakteriell" har ingen praksis betydning når befolkninger som drikker upastuert melk ender opp med å bli syke av å drikke disse bakteriene. http://www.ncbi.nlm....pubmed/19053805

Har aldri sagt at det ikke er bakterier i den upasturiserte melken. Jeg sier det jeg har dekning for, og det er at fersk melk fra ei frisk ku er antibakteriell. Det er potensiell mulighet for mange uønskede mikroorganismer i melk uansett om den er pasturisert eller ikke. Kasein er et meget stort protein og det blir helt ødelagt under pasturisering.

Det er også vist så utrolig mange ganger at melk ikke mister sine næringstoffer(minimalt) ved pastuering og helsegevinstene sett i sammenheng med å drepe bakterier slik nevnt ved første eksempel taler for seg selv. http://www.ncbi.nlm....pubmed/22054181

Ja, noen enzymer og andre bioaktive komponenter som kan ha helsefremmende effekter blir ødelagt, men her tar man samtidig knekket på veldig mye annet som kan ha ugunstige effekter. Store systematiske kunnskap søk finner intet grunnlag for å hevde at bearbeidet melk er dårlig for oss, tvert imot har det vist seg å være av fordel.

Det står folk helt fritt å drikke det om de vil. Jeg sier bare min mening. Om folk vil skrive den ut og tørke seg i kaviarstjerna med det så gjerne for min del. Jeg får som regel folk friskere av å få dem til å kutte melkeprodukter fra dietten sin. Mitt perspektiv gjelder således problemorientering og praktisk erfaring.

Når det gjelder korn så har det nok fått en for stort fokus i det vestlige kosthold, et brødmåltid om dagen for personer som tolerer dette er i utgangspunktet nok. Men det er ingen holdepunkter at for personer som tåler korn bra, ikke skal spise dette. Mange liker å dra fram en ratio mellom O3:06 men siden det fortsatt diskuteres hva denne optimalt er så er det muligens bedre å la korn dominere kosten din i maks 1-2 måltider daglig.

Gamle stammesamfunn er flinkere til å tilberede korn bra enn den moderne industrien. Kornet har ofte blitt langtidslagret og er fullt av muggsporer og det blir heller ikke behandlet bra nok for å få ut skadelige stoffer fordi det tar for lang tid og er for dyrt.

Hvete sementerer seg i tarmen, er i praksis dobbelt så ille som raffinert sukker på GI og har ca like lite ernæringsverdi og gjør folk hyper der melk sløver. Så når dette kombineres får du både gass og brems samtidig. Enhver farmakolog vet at dette er en dårlig kombinasjon. Det at man går i kalsiumtap av melk er det ikke mange som vet. Du får mer ernæringsverdi av kalsium om du spiser en broccoli.

Lenke til kommentar
Jeg får som regel folk friskere av å få dem til å kutte melkeprodukter fra dietten sin
Jeg også har plukket opp og valgt å anbefale ekskludering eller utforsking til å finne toleransenivå ved laktase-mangel, sekunder årsaker til dette og lignende. Dette gjorde jeg senest på tirsdag med en pasient som etter henvising fra fastlegen hadde fått påvist cøliaki, vedkommende hadde skade på børstesømmen. Her valgte jeg i forhold til å få dekket kalsiumbehovet å anbefale blant annet laktosefri melk og etter en tid starte å re-introdusere varer som inneholder laktose. Du nevner positive effekter ved å ekskludere melk som en helhet. Her må du utdype på hvilket grunnlag du gjør dette på.

At du har subjektive meninger er helt fair, men dokumentasjonen er ei heller mangelbar. Alt jeg gjorde var å påpeke at selv om melk er "antibakteriell" har det ingen praktisk betydning i forhold til hva du vil med dette.

Kan jeg få overbevisende dokumentasjon på dine påstander at hvete sementerer seg i tarmen og at hvete da er sett i sammenheng med negative helseeffekter for den friske delen av befolkningen. Hvilke kompomenter i hvete er dette? Ja, at enkelte personer reagerer på komponenter som gluten uten å ha cøliaki, eller fruktaner og/eller galaktaner er velkjent. Eller tenker du på lektiner som mange mener er sett i sammenheng med "lekk tarm"? Lektiner om det er det du tenker på, så er det også i kjøtt, dessuten eksisterer de ikke bare i korn men også i bakterier. Tomater, bønnespirer, krydder, nøtter er også kilder til lektiner. Jeg slår gjerne en slag eller to for andre korn-arter som havre og bygg og anbefaler å øke inntaket av dette på bekostning av hvete, dette betyr ikke at for personer som ikke reagerer på hvete vil få negative effekter av dette.

Så vil jeg videre ha dokumentasjon på at man går i kalsiumtap av å drikke melk. Kalsiumhomeostasen er så latterlig nøye og avansert regulert at jeg mangler ord for å beskrive dette. For øvrig er kasein en "bærer" for kalsium, dvs øker opptaket av dette og andre mineraler. Kalsium blir da en "konkurrent" til andre toverdige mineraler da de slåss om de samme transportørene og derfor enkelte personer skriker ut at "kalsium hindrer andre mineraler" og lignende.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...