Gå til innhold

Sikkerhets spørsmål om Vindusviskere og Spylevæske.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg hadde oppkjøring for ikke så alt for lenge siden. Gikk ikke veldig bra, men men. Noe jeg lurer på er dette sikkerhetsspørsmålet om Vindusviskere og Spylervæske. Jeg fikk spørsmål om å kontrolere og sjekke om at alt var i orden/ slik som det skulle være. Så jeg spylte frontruten, og så at den ble godt dekket av væsken og satte deretter på viskerne for å se at det ikke var slitasje eller lignende, gjorde da det samme med bakruten. Selvfølgelig var jeg veldig nervøs og men syntes dette var ett relativt enkelt spørsmål og at alt gikk relativt greit. Noe som jeg syntes var litt kleint var at jeg ikke fant det punktet på stikka som skrur av den bakerste viskeren. Det tok litt tid men jeg fant den til slutt.

 

Uansett. Når vi var ferdig med kjøringen fortalte han at jeg strøk på sikkerthetsspørsmålet. Siden jeg brukte for lang tid med å skru av den bakerste å vridde hodet for å se om den skrudde seg av. Jeg syntes det hørtes utrolig rart ut at jeg hadde stryket, siden spørsmålet var å kontrollere at viskerne og væsken fungerte som det skulle.

 

Han svarte da at, siden jeg snudde hodet bak for å se. Så kan det skape en veldig farlig situasjon, som f.eks: Vis jeg ligger i 90/100 på motorvegen og den bakerste viskeren ikke er skrudd av og jeg skal drive å snu hodet hele tiden for å se om den er skrudd av eller ikke.

 

Jeg bare ristet på hodet å ga egentlig fint faen i hva mer han hadde å si, saken var biff og ferdig med dass.

 

Jeg syntes det var ett utrolig dårlig argument, med tanke på at jeg snudde hodet mitt med tanke på at bilen ikke en gang var i gir, eller bevegde seg på noe som helst måte. Vis jeg var på en motorveg i 90/100 km/t å den ikke skrudde seg av, ville jeg enten brukt speilet, eller bare driti i det.

 

Hva syntes dere om hans avgjørelse? (Kun på sikkerhets spørsmålet) :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke han spesifiserte at du skulle gjøre som du ville gjort i fart så ville jeg stått på mitt. At jeg står stille på en parkeringsplass og kan snu meg og bruke så lang tid jeg trenger uten at det er til fare for eller forstyrrer noen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dersom du er uenig i sensors avgjørelse på noe så konkret kan du klage på dette punktet innen 3 uker fra oppkjøringsdatoen.

 

Jeg må ellers si meg helt enig med sensor, å måtte snu seg rundt for å sjekke om viskeren går eller ei holder ikke.. Hvorfor er bilen utrustet med speil liksom?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må ellers si meg helt enig med sensor, å måtte snu seg rundt for å sjekke om viskeren går eller ei holder ikke.. Hvorfor er bilen utrustet med speil liksom?

 

Du leste hele posten hans eller?

 

Jeg syntes det var ett utrolig dårlig argument, med tanke på at jeg snudde hodet mitt med tanke på at bilen ikke en gang var i gir, eller bevegde seg på noe som helst måte. Vis jeg var på en motorveg i 90/100 km/t å den ikke skrudde seg av, ville jeg enten brukt speilet, eller bare driti i det.

Lenke til kommentar
Jeg må ellers si meg helt enig med sensor, å måtte snu seg rundt for å sjekke om viskeren går eller ei holder ikke.. Hvorfor er bilen utrustet med speil liksom?

 

Utifra hva TS oppgir i info her, så tilsier ikke det å snu på hodet en sikkerhetsrisiko iom at bilen stod i ro/parkert når sjekk skjedde. Sjekken var ikke spesifisert at den skulle skje under kjøring - slike sjekker (på sikkerhet) skal og bør skje under kontrollerte forhold (som det ble gjort) hvis mulig.

Her mener jeg sensor helt klart har feilet.

Lenke til kommentar

Hvis han ikke klarte å skru av vindusvisker bak, så har han heller ikke klart oppgaven. At han "fant den til slutt" antyder at han brukte relativt lang tid på å finne den, og det er dermed rimelig å anta at han har prøvd flere funksjoner i sitt forsøk på å finne den rette. Da er han ikkje kjent med funksjonen, ergo strøk på oppgaven.

 

I tillegg vil jeg si at det å måtte snu seg for å se om viskerne bak er av eller ikke støtter opp om avgjørelsen til sensor. Hadde han instinktivt brukt speilet for å se bak, så hadde gjerne sensor senket terskelen. Trådstarter famler altså etter rette funksjon, og må snu seg for å kontrollere, til tross for speilet er rett foran ham.

 

Mulig jeg er streng, men jeg har forståelse for avgjørelsen.

Lenke til kommentar

Hvis han ikke klarte å skru av vindusvisker bak, så har han heller ikke klart oppgaven. At han "fant den til slutt" antyder at han brukte relativt lang tid på å finne den, og det er dermed rimelig å anta at han har prøvd flere funksjoner i sitt forsøk på å finne den rette. Da er han ikkje kjent med funksjonen, ergo strøk på oppgaven.

 

I tillegg vil jeg si at det å måtte snu seg for å se om viskerne bak er av eller ikke støtter opp om avgjørelsen til sensor. Hadde han instinktivt brukt speilet for å se bak, så hadde gjerne sensor senket terskelen. Trådstarter famler altså etter rette funksjon, og må snu seg for å kontrollere, til tross for speilet er rett foran ham.

 

Mulig jeg er streng, men jeg har forståelse for avgjørelsen.

 

Prøvde ingen flere funksjoner på bilen, brukte kun den stikka som styrer viskerne, problemet var at jeg ikke fant punkte med en gang, tok kanskje 10-15 sekunder. Men det var ikke en del av sikkerhets spørsmålet. Oppgaven var å kontrollere og sjekke spylervæske og viskere. Ikke hvor god jeg var til å håndtere den :p

Lenke til kommentar

Men du fikk problemer med å kontrollere viskerne, og dermed ikke tilfredstillende.

 

Du legger bare frem en side av saken, sensor gjorde gjerne observasjoner som han ikke delte med deg, men vektla i sin vurdering.

 

Uansett, du strøk og ser ut til å ha forståelse for det. Opp på hesten igjen. Øvelseskjør frem til neste oppkjøring (og gjør deg spesielt godt kjent med funksjoner som viskere, nær/fjernlys etc, så går det nok bra :-)

 

Men du fikk problemer med å kontrollere viskerne, og dermed ikke tilfredstillende.

 

Du legger bare frem en side av saken, sensor gjorde gjerne observasjoner som han ikke delte med deg, men vektla i sin vurdering.

 

Uansett, du strøk og ser ut til å ha forståelse for det. Opp på hesten igjen. Øvelseskjør frem til neste oppkjøring (og gjør deg spesielt godt kjent med funksjoner som viskere, nær/fjernlys etc, så går det nok bra :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...