Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Trekke ut fastlimte treplugger fra bokhylle

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har en delvis demontert bokhylle som jeg nå forsøker å sette sammen igjen. Bokhyllen består av sponplater, der den som har montert hylla har vært så lur å fylle tre-lim inn i hullene før trepluggene ble satt inn.

Det betyr når jeg benytter meg av en avbitertang eller en gripetang for å "jekke" pluggen ut, så brekker pluggen - oftest på grunn av klemskade fra tang eller fordi at sidekreftene ved uttrekking fører til at pluggene knekker like over hullet de står fast i.

Dermed må jeg ty til boremaskinen og bore på langs gjennom det som er igjen av trepluggen.

Problemet med å bruke boremaskin er jeg ikke alltid treffer nøyaktig midt i senter av hullet med resten av trepluggen.

Det jeg lurer på - er det andre måter å dra ut trplugger på, som sikrer at trekk-kraften ikke er i vinkel i forhold til treskruen, og at flaten som settes mot trepluggen er så stor at ikke klemskader oppstår?

Alternativt: Finnes det stativ (ikke med priser som er hinsides hvermannsen sin økonomi) til boremaskin som gjør det mulig å bore presist på et hull på langsiden av en planke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes diverse billige plast-borejigger for å bore huller loddrett i kanten av plater:

http://www.biltema.n...Borejigg-16340/

http://www.clasohlso...000/Pr407281000

Jeg har en ennå enklere som trykkes på enden av 18 mm plater, huller for å bore hull i enden av plata og på passe langt fra enden på flatsida sik at de kunne plugges sammen. Kjøpt for noen år siden på Jernia eller var det et byggevarehus(?), bor med stopper og noen plugger fulgte med.

Å dra ut treplugger limt med treplugger i sponplate går ikke uten å ødelegge plata. Noen ganger er det enkleste å sage av tappen flatt inntil plata og bore nye huller ved siden av.

Endret av Svinks
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den fra Amazon passer ikke.

Det er nok varianten fra Biltema som passer best. Takk Svinks, da vet jeg hva jeg skal kjøpe :)

Det med trepluggene. Jeg tenker at en metallplate med et 8mm hull vil kunne forhindre at selve sponplata ødelegges. Men da spørs det om trepluggen holder - den slites vel heller av da.

Bore nye huller ved siden av tror jeg ikke er ønskelig. Da tror jeg heller at jeg anskaffer meg denne bore-jiggen og borer rett ned i trepluggen :dremel:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...