Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei alle! Kan noen være så grei og forklare meg hva realistisk tradisjon vil si? Og hva det eventuelt er? Fikk som sagt temaet "Modernistisk litteratur sammenlignet med den realistiske tradisjonen" også valgte jeg problemstillingen "Hvordan er hovedpersonens forhold til samfunnet, og på hvilke forskjellige måter blir dette forholdet framstilt i det modernistiske og i det realistiske?".

Nå trenger jeg litt hjelp med å forstå på hvilke forskjellige måter individets forhold til samfunnet blir framstilt i det modernistiske og i det realistiske? Har valgt tekstene "Jeg ser" og "Amtmannens døtre". I begge disse tekstene så har ikke hovedpersonene et godt forhold til samfunnet. Men i hvilke forskjellige måter blir dette forholdet framstilt i det modernistiske sammenlignet med den realistiske tradisjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjeller (uten at jeg sitter med tekstene foran men, så finnes sikkert mye mer)

Alle følelser kommer frem i Amtmandens Døttre gjennom brev eller gjenglemte dagbøker. Vi får kun servert karakterene, deres dialog og handling, ikke hvilke følelser de har. Det nærmeste vi kommer er disse gjenglemte dagbøkene/brevene og Colletts egne forfatterkommentarer. I Jeg Ser er Jeg-karakteren ansiktsløs. Dvs. at han ikke skildres. Vi vet KUN hans følelser og tanker. Så det er en helt motsatt stil.

Alle tanker og følelser blir lagt frem på ulikt vis. Og selve tematikken er ulik. I Amtmandens Døttre kritiserer Collett hvordan kvinnen lever et uverdig liv i det borgerlige ekteskap. Det eneste de gjør er å føde barn og være selskapskoner når amtmanden (fylkesmannen) har besøk. Kvinnene har hushjelp og barnepass, men ingen jobb eller utdanning. I Jeg Ser er det fremmedfølelsen som kommer til uttrykk. Hvordan Jeg-personen ikke føler tilhørighet til samfunnet. Som sagt sitter jeg ikke med tekstene foran meg, men hvis du ser på nest siste vers i de to øverste strofene står det noe i denne duren "Dette er altså planetenes hjem" og "Dette er altså alle menneskers hjem". Det zoomes inn fra et stort bilde ned på Jeg-personen. I den siste (eller nest siste) strofen forventer vi som leser at det skal stå "Dette er altså mitt hjem", men det kommer aldri. Linjen er blank. Dette viser jo til nettopp denne manglen på tilhørighet.

Ved å gre alle under samme kam kan vi si at realister ønsket å endre samfunnet ved å vise til hvor urettferdig det var. Modernister er mer opptatt av enkeltindividets oppfattelse av verden, og hvordan disse individene ikke føler seg tilrette i samfunnet og hvor forvirrende og skummelt det kan være. De fleste kaster dette inn i en samlet betegnelse: fremmedfølelse.

Skildringen er jo også relativt ulik. I Jeg Ser er det jo en dyster, surrealistisk nesten dystopisk skildring av hvordan jeg-personen oppfatter verden. Dette går hånd i hånd med jeg-personens følelser. I Amtmandens Døttre er verden skildret svært realistisk. Realister var opptatt av å gjenfortelle verden så lik som mulig, mens modernister ønsket at oppfatningen av verden skulle gjenspeile karakterenes indre, altså følelser.

Vet ikke om det var til hjelp, men det var i hvert fall noe :p

Endret av UglyCasanova
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...