Burke Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Hei, Jeg har akkurat gått ut av tredjeklasse på VGS. Jeg har lenge hatt lyst til å studere i utlandet, og har tenkt på noe økonomi/business relatert studium, men er veldig usikker. Problemet er at jeg var så demotivert at jeg aldri valgte noe skikkelig matematikk. Jeg hadde kun 1P og 2P og fikk henholdsvis 4 og 3. 1. Vil dere anbefale meg å ta S1 og S2 som privatist? Er dette mulig for en elev som har fått 3 i 2P. Uten undervisning vil det i det hele tatt være mulig? Hørt at Khan Academy kan være til stor hjelp. 2. Ser at S1 og S2 har eksamen på forskjellige datoer nå til høsten. Er det mulig og overkommelig å ta begge fagene nå i høst eller vil dette kreve ekstremt mye arbeid? Grunnen er at jeg skal inn i militæret fra januar 2014 3. Er det verdt det? Angrer fælt nå på at jeg ikke har jobbet mer med matematikken. Lenke til kommentar
Rognebær Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Hei, Skjønner det er kjipt å ikke ha vært motivert/jobbet nok med enkelte fag på skolen. Det er ikke alltid like lett å fokusere 100 % på skolen i en alder av 17-18 år... Nå er ikke jeg sikker på hvilke retning innen økonomi/business du tenker på. Men har du sjekket om det er nødvendig å ta S1+S2(R1)? Jeg tror nok det er mulig for deg å ta S-matte, men du må være motivert og innstilt på å jobbe en del. Av erfaring så synes ikke jeg S1 var særlig vanskelig. Så ser ikke at det burde vært noe problem å tatt på et halvt år. S2 er jeg derimot ikke sikker på. Velger å tro med god innsats vil du kunne nå langt. Ved hjelp av sider som matematikk.net, Khan Academy osv. bør det gå greit å få hjelp hvis du står fast. Jeg, personlig, ville valgt å fokusere på S1 nå i høst og ta S2 til våren. Så sant du ikke må ha fullført S2 før du søker. Det gir deg både bedre tid, og kanskje muligheten til å få en bedre karakter. Det er absolutt verdt det, hvis det er det du ønsker er det bare å kjøre på! Det kommer nok helt sikkert til å gå bra. Lenke til kommentar
Burke Skrevet 9. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2013 Takk for svar! Hørt stort sett over alt at matematikk er en stor del av økonomi/business fag. Er det noe minimumskrav for et studium så er det nettopp S1+S2(R1). Hvis ikke er det bare generell studiekompetanse. Jeg ser dog at det finnes sommerskoler som har 6 ukers kurs i matematikken i det landet jeg planlegger å studere i, så jeg vet ikke hva som vil være lurest. Kan jo hende jeg ombestemmer meg og vil studere i Norge etter militæret feks. Men noen som har tatt matematikk som privatist uten å ha det på skolen, som kan fortelle meg litt om hvordan det gikk/arbeidsmengde/vanskelighetsgrad? Lenke til kommentar
ulf1 Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 (endret) Jeg hadde også 4 og 3 ig 1p/2p, men jeg var hospitant på min gamle videregående da jeg tok s1 og s2 som privatist. Tror kanskje spesielt s2 kan bli i vanskeligste laget å ta på egen hånd! Men så kommer det så klart an på hvilken karakter du vil ha og. Du kan jo velge å fokusere på noen områder, og jobbe målrettet mot noen typer eksamensoppgaver. Du burde også sjekke mulighetene for å ta fag i militæret. Har hørt broren min har snakket om dette. Men da er det snakk om å ta et gammelt fag. Vet ikke hvordan det er med å ta nye fag. Endret 9. juni 2013 av ulf1 Lenke til kommentar
Burke Skrevet 9. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2013 Takk Skal på GSV så blir nok svært få muligheter for å ta fag. Vurderer sterkt et intensivt forkurs, men kan jo vurdere å ihvertfall ta S1 nå til høsten slik at jeg har et lite grunnlag. Fikk jo også 3 i 2P så har mulighet til å forbedre karakteren i tillegg. Da har jeg også mulighet til å ta S2 når jeg kommer hjem til våren igjen, dersom jeg ønsker det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå