Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 (endret) Min plenklipper med 4 hk 4-takt B&S har plutselig begynte å gå dårlig. Vet ikke benevnelsen på motoren, men den har en blære for å prime (ikke chocke) og den har ikke manuell turtallsregulering (kun driftsturtall fra regulator). Den starter nesten like lett som vanlig, men går veldig ujevnt, og av og til høres det høres ut som om den bare tenner på annenhver takt. Jeg har forsøkt å justere fjæren som holder tilbake gasspjeldet fra regulatoren, men det hjelper lite. Den øker turtallet litt, men dersom jeg trekker litt til for å øke til normalt turtall, virker det som om den kveles, at den får altfor fet blanding, og stopper. Det ryker også mer enn normalt fra eksosen. Luftfilteret er rent, og den går omtrent likt både med og uten luftfilter påmontert. Kan det være forgasseren som har feilet? Endret 8. juni 2013 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Dette er nok vel grunnleggende og du har sikkert gjort dette, men siden dette er grunn nummer en til at gressklippere fusker, så spør jeg: Har du skiftet ut bensinen fra i fjor? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Hadde samme problemet selv. Da hadde det kommet litt gress i forgasseren. Blåste den rein og den gikk som ei kule etterpå. Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Det kan også lønne seg å bytte tennplugg en gang i blant. Men når du sier at det ryker mer enn vanlig - er røyken gråhvit (vanndamp) eller mørke grå (motorolje)? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Har ikke byttet ut bensinen fra i fjor, men den gikk fint de første gangene jeg brukte den i vår. Har fylt på et par tanker med årets bensin. Tror ikke det kan være rusk/gress i forgasseren, den er kjørt med luftfiltere påp hele tiden. Pluggen er nok gammel, kan prøve å bytte den. Røyken er gråsort. Oljenivået er fulgt opp hele tiden, og er der det skal være. Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Gråsvart røyk og minker ikke motorolje; samt går dårlig: Du har fylt oljeblandet bensin på klipperen! Du har en firetakter motor som skal ha vanlig 95-oktan blyfri bensin, ikke "totaktbensin". Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Luftfilter er ingen garanti for at det ikke kommer rusk inn andre veier. Tviler på at "totaktsbensin" får en plenklipper til å gå nevneverdig dårlig. Er bare snakk om maks 4% olje. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Du kan eventuelt prøve med å fylle på litt kondensfjerner. Siden vann er tyngre enn bensin _kan_ det stemme over ens med at motoren har fungert med de første fyllingene. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 (endret) Har ikke byttet ut bensinen fra i fjor, men den gikk fint de første gangene jeg brukte den i vår. Har fylt på et par tanker med årets bensin. Tror ikke det kan være rusk/gress i forgasseren, den er kjørt med luftfiltere påp hele tiden. Pluggen er nok gammel, kan prøve å bytte den. Røyken er gråsort. Oljenivået er fulgt opp hele tiden, og er der det skal være. Tøm tanken og fyll på helt fersk bensin. Bytt også pluggen og se om det løser problemet. Endret 9. juni 2013 av LiamH Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Luftfilter er ingen garanti for at det ikke kommer rusk inn andre veier. Tviler på at "totaktsbensin" får en plenklipper til å gå nevneverdig dårlig. Er bare snakk om maks 4% olje. Men hvor stammer den gråsvarte røyken fra om det ikke minker olje? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Du har tilfeldigvis ikke lagt klippern på siden en gang? FOr å rense bladene e.l.? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Jeg har fylt 95 BF uten olje, og har ikke lagt den på siden. Når jeg skal rense klippehus og blader, legger jeg den bakover slik at sylinderen kommer høyest. Jeg sjekker oljenivå, og etterfyller ved behov, et par ganger i sesongen, da jeg har noen bratte skråninger på tomten som gjør at den av og til trekker inn litt olje i sylinderen. Det skjedde ikke nå, og den fungerte fint på både gammel og ny bensin de første gangene jeg brukte den i år. Dette oppstod plutselig, etter at jeg hadde slått ca 1/2-parten av plenen. Som nevnt hjelper det lite å trekke i staget fra regulator til gasspjeld. Det høres ut som om motoren får altfor fet blanding, og når jeg drar på mer gass, kveles den og stopper helt. Den starter lett, så jeg tror ikke pluggen er dårlig. Jeg har ikke sett på forgasseren enda, men vet noen om den har vanlig flottørkammer? Det KAN være at noe har hengt seg opp her pga avleiringer fra gammel bensin? Har ikke stress med dette, jeg har en klipper til... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Vil tro det er 90% sikkert at det er noe med forgasseren. Vil tippe den er ganske simpel. Jeg ville bare skrudd den av, demontert den og renset skikkelig. Lenke til kommentar
balder Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Har du funnet ut av fuskingen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Har du funnet ut av fuskingen? Dette er en 5 år gammel tråd, har kjøpt ny klipper forlengst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg