Gå til innhold

Justering av volt for vannkjøling


TiLT42

Anbefalte innlegg

Okei, på tide for meg å dumme meg ut med min mangel på kunnskap om dette emnet. :hmm:

 

 

Jeg bestilte meg en ny PC fra Komplett for 1 1/2 uke siden, og fikk den i går. Det var en rimelig heftig sak, og jeg tenkte å spytte inn litt ekstra i kjølesystemene siden jeg har hatt problemer med de i den gamle PCen min. Problemet var at jeg ikke gjorde nok research på det jeg bestilte, og bare etter at bestillingen var et faktum innså jeg at vannkjølingen jeg hadde bestilt er beryktet for å bråke (på tross av at Komplett skriver at den er nærmest lydløs).

 

 

Vannkjølingen er en Cooler Master Eisberg 240L Prestige, hovedkortet er ASUS P9X79 LE, og strømforsyningen er Corsair HX 850W PSU. Jeg nevner disse tre spesielt siden jeg regner med det er de som er viktige for spørsmålet mitt.

 

Jeg har som sagt lest at folk kritiserer vannkjølingssystemet mitt for å være bråkete, og nå som jeg har hørt det i aksjon kan jeg ikke være mer enig. Det er en irriterende, høyfrekvent lyd som trenger gjennom det meste, og som kan høres overalt i rommet uten problem. De samme folkene som kritiserer lyden sier at den kan reduseres kraftig ved å gå ned fra 12v til 7v på selve kjøleenheten. "Dette høres jo lovende ut," tenkte jeg, helt til jeg innså at jeg er fullstendig analfabet når det gjelder hardware.

 

Spørsmålet mitt er altså dette: Hvordan kan jeg redusere denne saken fra 12v til 7v? Noen nevnte en plass at kjølesystemet skulle inkludere et adapter for nettopp dette, men siden Komplett slenger alle ekstrakomponenter i en felles boks har jeg vanskelig for å vite hva som er hva. Jeg har tatt et bilde av komponenten jeg tror det kan være snakk om, men den gjør meg ikke mye klokere.

 

VoltConverter.jpg

 

Hva skal jeg gjøre? Kan noen kloke hoder hjelpe meg løse denne saken før støyen tar knekken på meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta kabelen fra pumpen på CPU og plugg denne inn i den som er merket med 7V på den kabelen der, deretter plugg adapteren til PSU?

 

Jeg hadde håpet det skulle være så enkelt, men forsøker jeg å koble pumpen til PSU direkte på denne måten klarer ikke maskinen å starte opp (CPU Fan Error) siden den ikke detekterer at det er kjøling på CPU.

 

Her er et bilde av den viktige biten av innsiden av kabinettet mitt:

 

Kabinett.jpg

 

Som du kan se er viften koblet direkte til en egen utgang på hovedkortet. Jeg antar at enhver kobling jeg gjør må gå via denne porten, men jeg kan ikke seg for meg hvordan jeg skal gjøre det med de tilgjengelige komponentene. Hva er det jeg går glipp av her?

Lenke til kommentar

Oppdaget at jeg var på feil spor. Det var et medfølgende 9v adapter som ikke var identifisert. Jeg plugget på det, og dette hjalp... litt. Er fortsatt veldig misfornøyd med støynivået. Det må da være andre måter å gå ned i volt på her?

Lenke til kommentar

Skru av CPU Fan Detection i BIOS. Jeg har ingen vifter koblet til mitt hovedkort, og ingen problem med det.

Eventuelt kan du koble en av de andre viftene dine til CPU_FAN headeren sånn at den får signal der. Bruk fantasien litt, ikke alt har et standarsvar.

Lenke til kommentar

Takk for forslaget, og mindre takk til "bruk fantasien litt"-kommentaren. Det er noe som heter at man må kunne kjenne reglene før man kan bryte dem, og jeg kjenner ikke reglene. Hvis du mener det der er trygt, så får jeg stole på det.

 

Jeg respekterer at du kan tingene dine, men husk at ikke alle vi andre er like heldige. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde håpet det skulle være så enkelt, men forsøker jeg å koble pumpen til PSU direkte på denne måten klarer ikke maskinen å starte opp (CPU Fan Error) siden den ikke detekterer at det er kjøling på CPU.

 

Dette kan du også løse med å koble en av kabinettviftene til cpu fan på hk. Så kjører du 7v fra psu til kjøleren.

Lenke til kommentar

Jeg fulgte rådet fra kremt og skrudde av deteksjon av CPU-vifta i BIOS. Deretter koblet jeg kjøleren direkte til PSU og brukte kabelen fra det øverste bildet i denne tråden. Når jeg koblet den via 7v-pluggen skjedde ingenting. Kjøleren skrudde seg ikke på. Når jeg brukte 5v-pluggen fungerte det fint, selv om jeg jo ikke kan vite hvor mange volt den faktisk bruker. Lydnivået her er veldig behagelig. Idle temp er ca 28-32 grader, og økte til ca 40-42 etter en halvtime Far Cry 3 på høyeste grafiske nivå. For meg høres det slettes ikke ille ut, selv om 5v er veldig lite.

 

Så nå lurer jeg på hva i all verden kabelen jeg brukte egentlig gjør? Dette er elektronikk, den delen av skolefysikken jeg slet mest med (på tross av at jeg er systemutvikler. Software er min ting, ikke hardware). Når jeg plugget inn kjøleren via 5v-kabelen, betyr det at den faktisk kjører på 5v, eller er den nå på 7 (12-5)? Hvorfor fungerte ikke 7v-pluggen?

 

Idle temp ser ut til å være 35 grader etter at jeg avsluttet Far Cry 3. Får se om temperaturene holder seg lave utover dagen...

Endret av TiLT42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...