Juletrefot Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 (endret) En kamerat av meg har et fantastisk sted oppe på fjellet. Jeg har besøkt stedet flere ganger og jeg kan få disponere stedet så ofte jeg vil. Om vinteren har vi tillatelse til å kjøre opp med snøscooter, og etter snøen har gått har vi måtte bruke beina - en tur på mellom 4 og 5 timer i bratt terreng. Nå har det seg slik at jeg har fått en sykdom som begrenser bruken av beina, og dette har ført til at jeg ikke klarer å hverken gå opp eller ned. Det blir bare for langt og bratt. Men det finnes dog en annen mulighet:å komme meg opp men dette betyr bl a en kryssing av et vann som er i privat eie. Vannet er på 1 847 364 m2 og vi vil ferdes med kano/Jolle/RIb enten med el-motor eller årer over dette vannet. Minimum avstand til eierens bolig er 300meter. Eieren avvannet motsetter seg dette. Denne alternative ruten vil spare meg for 3 timers gåtur. Det store spørsmålet er: Kan han nekte meg med loven i sin hånd å lydløst ta meg vannet med kano rib eller jolle? Endret 8. juni 2013 av Juletrefot Lenke til kommentar
ole-jakob Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 (endret) Det følger av vannressursloven §16 første ledd bokstav c at enhver kan bruke vassdrag til ferdsel uten bruk av motor. Som vassdrag regnes alt stillestående eller rennende overflatevann med årssikker vannføring, med tilhørende bunn og bredder inntil høyeste vanlige flomvannstand, jf. vannressursloven §2. Det følger av lovens forarbeider at begrepet vassdrag omfatter elver, bekker, innsjøer, tjern og vann av alle størrelser, jf. Ot.prp.nr.39 (1998-1999) s. 321. Eieren kan derfor ikke nekte deg å lydløst ta deg over vannet med kano rib eller jolle. Endret 8. juni 2013 av ole-jakob 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Bruk av motor er dog ulovlig, og vil kreve dispensasjon på samme måte som bruk av snøscooter på vinteren. Elektrisk motor er også motor, og er derfor forbudt på samme måte som bensinmotor. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå