jimfrodo Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Hei. Min far er en bonde. og har kjøpte en ny elektronisk tommelstyr joystick for å styre frontlasteren på traktoren med. Men har får det ikke helt til, og ønsker å levere den tilbake. Men de som solgte/monterte utstyret nekter å ta delen tilbake. Har hørt at det generelt er 14 dagers angrefrist. Men må vell finnes noen unntak? Min far betalte regningen 27 april 2013. Delen kostet 20000 kr. Han ble ikke informert om angrerett da han kjøpte varen. Og det følte ikke med angrerettskjema da varen ble levert. Har lest at angreretten kan utvides inntil 1 år dersom kunden ikke blir informert. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe min far? takk Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 (endret) Hvor kjøpt han dette? Over internett? Eller direkte på en butikk? Hvor lenge etter kjøptet informerte han butikken at han ønsket å returnere varen? Endret 8. juni 2013 av AvidGamer Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Og ble den kjøpt som privatperson? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Som bonde er man normalt sett selvstendig næringsdrivende. Kjøpet ble i det minste kjøpt i næringsøyemed. Angreretten man får via angrerettsloven kommer via forbrukerkjøpsloven. Og som næringsdrivende er det kjøpsloven som gjelder, ikke forbrukerkjøpsloven. Med andre ord har man ikke fått angrerett via lovverket. I tillegg gjelder angrerettsloven kun for kjøp utenfor fast utsalgssted(typisk via internett, telefon eller messer). Altså ikke i butikk hvor kunden har oppsøkt selger. Basert på disse to grunnlagene vil eg påstå at faren din ikke har angrerett - med mindre du har tilleggsopplysninger som motstrider antakelsene mine over Dessverre. 1 Lenke til kommentar
jimfrodo Skrevet 9. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2013 Som bonde er man normalt sett selvstendig næringsdrivende. Kjøpet ble i det minste kjøpt i næringsøyemed. Angreretten man får via angrerettsloven kommer via forbrukerkjøpsloven. Og som næringsdrivende er det kjøpsloven som gjelder, ikke forbrukerkjøpsloven. Med andre ord har man ikke fått angrerett via lovverket. I tillegg gjelder angrerettsloven kun for kjøp utenfor fast utsalgssted(typisk via internett, telefon eller messer). Altså ikke i butikk hvor kunden har oppsøkt selger. Basert på disse to grunnlagene vil eg påstå at faren din ikke har angrerett - med mindre du har tilleggsopplysninger som motstrider antakelsene mine over Dessverre. Dette hjalp veldig. Tusen takk:) Lenke til kommentar
Musty Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Men selger forplikter selvsagt til å selge et produkt som virker. Så hvis den ikke virker når den er ny så burde selger hjelpe med å få den orndet. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Selvsagt, men er forskjell på "ikke virker" og "greier ikke bruke". 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå