Gå til innhold

[Løst] Retur av vare

Anbefalte innlegg

Hei. Min far er en bonde. og har kjøpte en ny elektronisk tommelstyr joystick for å styre frontlasteren på traktoren med. Men har får det ikke helt til, og ønsker å levere den tilbake. Men de som solgte/monterte utstyret nekter å ta delen tilbake. Har hørt at det generelt er 14 dagers angrefrist. Men må vell finnes noen unntak? Min far betalte regningen 27 april 2013. Delen kostet 20000 kr. Han ble ikke informert om angrerett da han kjøpte varen. Og det følte ikke med angrerettskjema da varen ble levert. Har lest at angreretten kan utvides inntil 1 år dersom kunden ikke blir informert. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe min far?

takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som bonde er man normalt sett selvstendig næringsdrivende. Kjøpet ble i det minste kjøpt i næringsøyemed.

Angreretten man får via angrerettsloven kommer via forbrukerkjøpsloven. Og som næringsdrivende er det kjøpsloven som gjelder, ikke forbrukerkjøpsloven.

Med andre ord har man ikke fått angrerett via lovverket. I tillegg gjelder angrerettsloven kun for kjøp utenfor fast utsalgssted(typisk via internett, telefon eller messer).

Altså ikke i butikk hvor kunden har oppsøkt selger.

Basert på disse to grunnlagene vil eg påstå at faren din ikke har angrerett - med mindre du har tilleggsopplysninger som motstrider antakelsene mine over :)

Dessverre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som bonde er man normalt sett selvstendig næringsdrivende. Kjøpet ble i det minste kjøpt i næringsøyemed.

Angreretten man får via angrerettsloven kommer via forbrukerkjøpsloven. Og som næringsdrivende er det kjøpsloven som gjelder, ikke forbrukerkjøpsloven.

Med andre ord har man ikke fått angrerett via lovverket. I tillegg gjelder angrerettsloven kun for kjøp utenfor fast utsalgssted(typisk via internett, telefon eller messer).

Altså ikke i butikk hvor kunden har oppsøkt selger.

Basert på disse to grunnlagene vil eg påstå at faren din ikke har angrerett - med mindre du har tilleggsopplysninger som motstrider antakelsene mine over :)

Dessverre.

Dette hjalp veldig. Tusen takk:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...