K3nneth Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Vi jobber på veianlegg mandag - torsdag. Det er 2,5 t i reisetid 'en vei! Denne reisen blir gjort dels i firmabiler som personbiler og lastebiler. Har vi krav på lønn i reisetiden til og fra anlegget? (Reisedag er mandag kl.07 og hjem torsdag ettermiddag) På anlegget spiser vi 1 time middag på ettermiddagen betalt av arb.giver. Da medfører det riktighet at den er ulønnet for oss? Hva er forskjellen på kost/diett og overtidsmiddag? Når vi spiser middag på anlegget, eller medbrakt mat (på ettermiddag), har vi krav på kost/ diettpenger da? Noen sover/bor i lastebiler, andre bor på brakkerigg med kjøkken. Kan arbeidsgiver korrigere/ endre innleverte timelister? Altså stryke registrerte timer hvis han mener det er feil, eller skal arbeidstaker selv gjøre dette? På generelt grunnlag, hvis jeg jobber overtid mandag og tirsdag, la oss si 5 timer tilsammen. På fredag sier arbeidsgiver at jeg kan avslutte tidligere enn vanlig full dag. Kan han "hente" overtidstimer for å dekke de timer som mangler på fredag for å fylle 37,5 timer ordinære timer? Bedriften er ikke bundet av tariffavtale, men vi er en del fagorganiserte arbeidere. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Dette høres ikke ut som at er på stell, prat med fagorganisasjonen din. Dere har ikke tariff, men loven gir visse minstekrav. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 På generelt grunnlag, hvis jeg jobber overtid mandag og tirsdag, la oss si 5 timer tilsammen. På fredag sier arbeidsgiver at jeg kan avslutte tidligere enn vanlig full dag. Kan han "hente" overtidstimer for å dekke de timer som mangler på fredag for å fylle 37,5 timer ordinære timer? I utgangspunktet er vel svaret et slags ja, ihht AML §10-6, 12. ledd (det står dog at det må avtales skriftlig...), men om du jobber mer enn 9 timer (ikke "vanlig arbeidsdag" på 7,5, men 9 som maksimalkravet til alminnelig arbeidstid er i AML §10-4, 1.ledd) pr dag skal uansett overtidstillegget for de timene som overstiger 9t/dag utbetales, ihht 11. ledd i paragraf 10-6. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå