Gå til innhold

Tenker på vannkjøling


Milkzy

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt på vann kjøling. og nå tror jeg tiden har kommet.

 

Men det eneste jeg lurer på er om hvilke vannkjøling som er best for en god pris. og om det i det hele tatt har plass i kabinettet.

 

jeg har et Asus maxumus V formula hovedkort, som jeg vet har tilgang til vannkjøling.

 

Kabinett: Cm storm stryker

Prosessor: Intel i7 3770

Hovedkort: Asus Maxumus V Formula

Endret av Milkzy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Digitalimpuls i oslo kan hjelpe deg hvis du ikke vet hva du skal ha... Du kan kotankte dem og bli enig om komponeter, ta kassa til dem, si værsågod og gå å drike deg full ^^

 

Du trenger noen gode blokker (cpu+gpu), tykke radiatorer, en god pumpe, reservoir, slanger, vifter og hva enn annet du måtte ønske av overvåkning. EK blokker er bra (mye ek er bra - config) , swiftech pumper er bra. Tygon slanger. Så må du ha noen nipler, destillert vann /m antikorrosjon/kjølevæske, du bør tenke på sammensetning av metaller på niplene ift oksidering. Så kommer man til selve kjølesløyfen, ift rekkefølge på elementene. Noe som er bankers er at pumpen skal stå lavere enn reservoir. Så kommer den evige diskusjonen om reservoir -> pumpe -> cpu -> gpu -> rad -> eller kanskje reservoir -> pumpe-> rad -> cpu -> gpu elller kanskje.... Luftemuligheter på toppen av sløyfa. Mulighet for enkel etterfylling. Drenering på lavpunkt?

 

Det er litt å tenke på, så mye googling hvis du vil gjøre det selv og er litt grønn. Alternativt kjøpe et ferdig sett og sette igang, som med lego :)

 

[Edit] edit...

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=vhKnuB-IbsU

Digitalimpuls i oslo kan hjelpe deg hvis du ikke vet hva du skal ha... Du kan kotankte dem og bli enig om komponeter, ta kassa til dem, si værsågod og gå å drike deg full ^^

 

Du trenger noen gode blokker (cpu+gpu), tykke radiatorer, en god pumpe, reservoir, slanger, vifter og hva enn annet du måtte ønske av overvåkning. EK blokker er bra (mye ek er bra - config) , swiftech pumper er bra. Tygon slanger. Så må du ha noen nipler, destillert vann /m antikorrosjon/kjølevæske, du bør tenke på sammensetning av metaller på niplene ift oksidering. Så kommer man til selve kjølesløyfen, ift rekkefølge på elementene. Noe som er bankers er at pumpen skal stå lavere enn reservoir. Så kommer den evige diskusjonen om reservoir -> pumpe -> cpu -> gpu -> rad -> eller kanskje reservoir -> pumpe-> rad -> cpu -> gpu elller kanskje.... Luftemuligheter på toppen av sløyfa. Mulighet for enkel etterfylling. Drenering på lavpunkt?

 

Det er litt å tenke på, så mye googling hvis du vil gjøre det selv og er litt grønn. Alternativt kjøpe et ferdig sett og sette igang, som med lego :)

 

[Edit] edit...

Takk for hjelpen. Men skal det ikke kunne gå an og sette en radiator på bunnen av kabinettet. Jeg har ikke sett noen gjøre det. Men har hørt det er plass til to vifter.

Endret av Milkzy
Lenke til kommentar

Med vannkjøling er det ikke uvanlig med case mod eller annen modifisering. Alt går ann, hvis du bare vil.

 

Jeg har alltid vært den fyren som går for alt enkelt. Så det med vannkjøling blir noe nytt for meg.

 

Da for jeg bare google litt og se hva jeg finner :p

Lenke til kommentar

Du kan jo begynne her http://www.diskusjon...p?showforum=224

 

Vannkjøling er en kjølesløyfe, hvor overgangen mellom varm og kald(ere) fase skjer via en væske/luft radiator, relativt likt som står i en bil. Det å skjønne prinsippene for en slik væske-krets kan være lurt, slik at plassering av komponeneter blir bra. Det er masse ferdige sett der ute og som sagt er det leverandører som kan hjelpe deg. Her er et ferdig sett som helt sikkert gjør en OK jobb, men som du ser er det bare blokk til CPU. Det å velge ut samtlige komponenter selv, etter å ha lest om dem, er nok best men også gjerne dyrere. Du kan bruke den konfiguratoren til EK slik at du iallfall får riktige blokker til CPU og GPU. Disse er ikke standard for alle plattformer. Det resterende av loopen er standard for alle. Man må bare velge inntak/utløp/slange/nipler i samme diameter (heter gjerne OD på engelsk).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...