Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

vurderer kjøp av overnevnte kamera. Noen som vet om man kan ta bilder bare ved å se i displayet, eller må man ha den inntil øyet og se i det lille vinduet når man tar bilde?

Håper dere skjønte hva jeg mente.

Er det noen måte å vite på om man kan bruke displayet til å se bildene man tar, eller må bruke det lille vinduet? Hadde vært greit å vite når jeg kikker på kameraer på nettet?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedsaklig må du se "i det lille vinduet" når du tar bilde. Det er mulig å se på skjermen, men autofokusen blir da ekstremt treig, noe som gjør hele modusen ubrukelig hvis motivet beveger på seg.

Ønsker du et kamera med bilde på skjermen bør du vurdere et Sony kamera, de har markedets beste kameraer når det gjelder den funksjonen.

Liveview på Canon er ræva for å si det rett ut.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Minuset med noen sony; Du har display(ikke speil) inni "det lille vinduet" så ikke er så bra....

Ikke på de beste modellene, men i prisklasse med 1100D så stemmer det. Spørsmålet er hva som er best: Et glass som forteller deg svært lite om hvordan bilde blir, eller et TV-display med dårlig oppløsning som gir deg informasjon.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Har sel Canon og bruker bare Glasset, men Live view på Sony modellene liker jeg veldig godt ;)

Men om du er "nybegynner" og ikke så kresen(bare på bildene) på live view og glasset vil jeg anbefale en sony modell i prisklasse med 1100..

Lenke til kommentar

Og fanboys-gjengen går bananas. ;)

Alle nyere modeller har mulighet for liveview - at du ser på skjermen - men ikke alle har like kjapp autofokus.

Dra og prøv kameraer i butikken - se hvilke modeller du liker å bruke. Prøv Nikon, Sony, Canon, Pentax, Olympus og Panasonic. Det er forskjeller, og alle har styrker og svakheter. Se om du best liker optisk søker (Canon, Pentax, Nikon) eller elektronisk søker (Sony, Olympus, Panasonic).

Kameraene med optisk søker har bedre og kjappere autofokus når du bruker den optiske søkeren i stedet for liveview.

Og for all del - kjøp helst brukt - så får du mer for pengene, og kanskje en bedre modell til samme pris. Optikken er viktigere enn huset når det gjelder bildekvalitet.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trådstarter, jeg synes svarene ble litt uoversiktlig forklart. Her er mitt svar:

Når du tar bilder kan du bruke:

1. Det lille vinduet

2. Kameraskjermen

Har du brukt kompaktkamera før så er du nok vant til å bruke kameraskjermen. Nå som du får tilgang på vinduet også så vil jeg anbefale å venne deg til å bruke det. Det gir bedre ergonomi å holde kameraet inntil ansiktet og gir mye klarere utsyn i blant annet sollys. Bruk av skjermen er "trygt" fordi man vet hvordan det gjøres fra kompaktkameraer, men det gir en del negative konsekvenser som blant annet tregere autofokus. Vinduet bør være standardvalget, men skjermen er kjekk å ha når du skal fotografere over folkemengder og helt nede mot bakken. Ved filming blokkeres vinduet så da blir skjermen eneste mulighet til å se det du filmer.

Når du skal se på bilder og video du har tatt tidligere er det kun skjermen som gjelder. Bilder og video vises ikke i det lille vinduet.

PS. Det lille vinduet kalles også søkeren. 1100D har en optisk søker. (i motsetning til elektronisk søker som finnes i en del andre kameraer)

Lenke til kommentar

Et kompaktkamera vil uansett fungere bedre dersom du skal bruke skjermen til å ta bilde.

Et speilrefleks er primært laget for at du skal kikke gjennom søkeren på kameraet og benytter du deg av skjermen er dette å betrakte som en reserveløsning.

Er du virkelig sikker på at du trenger et speilrefleks? Blir det for mye drass? Hva skal du ta bilder av? Hva er bruksområdet ditt?

Lenke til kommentar

Takk til alle for gode svar og tips :)

Jeg er helt nybegynner, har ikke noe kunnskap om speilrefleks, eller kompaktkamera, så ønsker av den grunn ikke å kaste meg ut i de høyeste prisklassene, dvs. over kr 2.500,-. Så er det jo en annen sak hva jeg finner. Ønsker å begynne der i hvertfall.

Cannon Powershot SX500 er også til vurdering. :)

Lenke til kommentar

Hvis du ikke kommer til å bytte optikk kan kanskje et godt kompaktkamera være en god idé - for å finne ut om foto er så gøy at du vil bruke mer tid, penger og krefter på det.

Har du egentlig bruk for veldig lang zoomrekkevidde? Hvis ikke ville jeg vurdert et av entusiastkompaktkameraene - Canon S100/S110, Panasonic LX-5/LX-7, Olympus XZ-1/XZ-2, Sony RX-100, Fujifilm X10/X20 m.fl.

Og - vurder for all del brukt. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...