Gå til innhold

Sigma DP1-2-3 Forum

Anbefalte innlegg

Jeg brukte vidvinkel konverteren til Ricoh, den er laget for GR ikke DP1M. Sikkert derfor det er forskjell på skarphet. Men Ricoh GR er ikke noe dårlig, jeg mener det er et av årets(2013) mest undervurderte kameraer.

Å kjøpe f.eks. DP2M til 3600kr er sinnsykt billig. Jeg kjøpte mine brukt med masse utstyr for 5500kr/stk. DP3M ny for 7200kr.

Hvis man ikke eier en DP2M til 3600kr da kan man like godt holde seg til kompaktkamera eller mobilen for da er man ikke interessert i bildekvalitet :p

FV har mistet meg som kunde ettersom de aldri svarte på de to mailene jeg sendte dem angående prisnedgang i Japan og flere land i Europa, ikke lenge etter nedjusterte de prisen til fra 7200 til 5000 og nå 3600. Alt av kamerapenger går til JP fra nå av.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat fått meg Sigma DP-2 Merril. Jeg har gjort en sammenligning med Canon 6D og Zeiss 50mm f/2 macro-planar. Begge bildene er tatt på f/13, og ISO 100.

Objektivene har litt ulik effektiv brennvidde -45 contra 50mm i FF. Jeg har ikke fått helt sammenlignbare perspektiver. Jeg har heller ikke fokusert nøyaktig likt på de to eksponeringene. Jeg har funnet et punkt forholdsvis nært senter, som begge er noenlunde i fokus. Zeiss-objektivet hadde påmontert et beskyttelsesfilter (B+W), så det reduserer kanskje skarpheten litt. Det må også nevnes at Zeiss-objektivet, i følge photozone.de, yter betydelig bedre på f/5.6 enn på f/13. Det var jeg dessverre ikke klar over da jeg gjorde sammenligningen.

Jeg oppdaget at selv ikke de beste JPG-filene er gode nok til en presis sammenligning. Bildeeksemplene er derfor i tiff. Jeg har ikke gjort justeringer på noen av bildene, før konvertering til tiff. Jeg kan ikke laste tiff opp på sidene her, så jeg legger ved en link til dropbox. Dette er små utsnitt av bildet, vist i 100%. Bildet som er "tettest på" er fra Canon 6D/Zeiss:

https://www.dropbox.com/sh/1v7iq16dhf4kb4n/gI3ZKf4vhX/DP-2%20Merill

Lenke til kommentar

Jeg har gjort en ny sammenligning. Jeg lot kameraene styre lysmålingen, så den ble dessverre litt ulik.

Jeg sammenlignet denne gangen med Canon EOS-M, Canon 6D, og Sigma DP-2 Merill. Bildene er tatt på ca 70-80 cm avstand.

Alle bildene er tatt i raw, så konvertert til tiff, og så til jpeg (lightroom i beste kvalitet). Bildene er i 100% utstnitt. Det er ikke gjort noen form for (aktiv) redigering på noen av bildene. Dog antar jeg at Canon-filene kan ha fått standard oppskarping av lightroom ved konvertering til tiff. Sigmafilene er konvertert fra Sigmas program. Jeg kjenner ikke til at dette gjør noe med filene før konverteringen.

Canon EOS M, med kit-zoomen, på 28mm, f/5.6 og ISO100:

post-295326-0-57668400-1392645143_thumb.jpg

Canon 6D, med Zeiss macro planar 50mm f/2, på f/5.6 og ISO 100:

post-295326-0-72483400-1392645203_thumb.jpg

Canon 6D, med Canon 50mm f/1.4 på f/4.5 og ISO 100

post-295326-0-62067600-1392645267_thumb.jpg

Sigma DP-2 Merill. 30mm, f/5.6 og ISO 100:

post-295326-0-49670400-1392645338_thumb.jpg

For meg fremstår Sigmafilene som klart overlegne med hensyn til farger, kontrast og skarphet. Hvis jeg skal ta et bilde til print, vet jeg hvilket kamera jeg vil foretrekke. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Du må opp i Nikon D800 med en bedre 50mm enn Nikons egen standard 50/1,4 for å få bedre resultat enn Sigma DP2 Merrill. Jeg vil faktisk påstå at når det gjelder spesielle egenskaper som 3D slår Sigma CZ 50/1,4 også. Rimeligste alternativ som konkurrerer med/ut DP2 er nok den nye Sigma Art 50mm-eren på en D800.

Sjelden har jeg blitt så slått i bakken av bildekvalitet som da jeg fikk se de første bildene fra min DP2 på pc-skjerm på hotellrommet mitt dagen etter at jeg hadde kjøpt kameraet. Dette bildet har jeg også postet i Bildekritikken, og det viser med all tydelighet på hvilke områder Sigma briljerer. Skarpet og farger satt til side så er det nettopp realismen i forhold til det å se motivet med det blotte øyet som er styrken.

post-76334-0-90070000-1397935775_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Når det gjelder særhet og det å være bundet til Sigmas rawkonverter så stemmer det ikke helt at det kun er den som støtter formatet. Også Silkypix støtter Foveon, så du er ikke helt låst til SPP-programvaren. Dessuten er faktisk jpg rett ut av kamera helt glimrende sålenge standardprofilen brukes. Jeg har ikke forsøkt meg noe særlig på de andre, som portrett, landskap og vivid, men standard gir i alle fall fine resultater. Det er mer å tyne ut av en rawfil, men i noen tilfeller er det nesten for mye informasjon, spesielt til portretter. Så dette er et kamera som med glede kan brukes som et jpg-kamera med ypperlige resultater, så den påståtte særheten er langtfra så ille som noen vil ha det til.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Noen som vil ha enestående bildekvalitet på lav ISO?

Fotovideo selger DP1-3 Merrill til kun 3600kr./stk

http://www.fotovideo.no/foto/Kompaktkamera/Annet

Nå begynner prisen å komme seg.

Komme seg? Den er sterkt underpriset sammenlignet med Bayern mølet som selges.

Når det gjelder særhet og det å være bundet til Sigmas rawkonverter så stemmer det ikke helt at det kun er den som støtter formatet. Også Silkypix støtter Foveon, så du er ikke helt låst til SPP-programvaren. Dessuten er faktisk jpg rett ut av kamera helt glimrende sålenge standardprofilen brukes. Jeg har ikke forsøkt meg noe særlig på de andre, som portrett, landskap og vivid, men standard gir i alle fall fine resultater. Det er mer å tyne ut av en rawfil, men i noen tilfeller er det nesten for mye informasjon, spesielt til portretter. Så dette er et kamera som med glede kan brukes som et jpg-kamera med ypperlige resultater, så den påståtte særheten er langtfra så ille som noen vil ha det til.

Silkypix støtter bare gamle kameraer ikke Merrill og Quattro serien.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...