Gå til innhold

Sette inn gammel SSD med W7, i ny PC med Win 8

Anbefalte innlegg

Heisann, bestilte en ny pc nå siden den gamle gikk kaputt.

Lurte på om jeg kan flytte over den gamle ssd-harddisken med W7, til den nye pc'en som har en egen ssd med W8, uten at det vil føre til noen problemer? Altså, vil jeg kunne velge mellom to operativsystem i oppstarten dersom jeg setter inn den gamle i tillegg til den nye? Eller er det "farlig" å gjøre dette, siden den plutselig får et nytt hovedkort å forholde seg til?

Endret av OKMarius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Nei det er ikke "farlig".

2) Det vil ikke funke som med dualbooting , maskinen vil prøve å boote den som er fus i bootorder.

3) Den gamle OS installasjonen vil sannsynlig krasje under boot da den er laget/installert på maskin med annen hw, det er også problemet med aktivering .

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen som krever at du må formatere den.

Så lenge boot orderen i maskinen ikke prøver å boote fra den ssd med win7 , trenger du ikke nødvendigvis gjøre noe mere.

Det dog kan være litt vanskelig å få til å slette OS & systemfiler og mapper hvis du ikke kan triksene.

Skal du slette er det vanlig å fjerne ting som ikke benyttes lengre på den som f.eks

X:\Windows\ med alt av undermapper og filer.

X:\Program Files\

X:\Program Files (x86)\

X:\Users\"ditt navnlogin"\AppData\ osv andre nå unødige ting og temp filer i users som tar opp plass.

Der X: er stasjons bokstaven på din gamle ssd os installasjon.

Skal du rydde vekk og får access denied og slikt , så kan du søke google take ownership og trusted installer.

.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg har en vanlig harddisk også, uten OS. Med steam, filmer, bilder, spill osv på. Vil denne trengs å måtte formateres, eller kan den bare fortsette å brukes som den er når jeg har satt den inn?

Den burde funke helt normalt og du trenger ikke å gjøre noe, men hvis f. eks. den hard disken hadde disk bokstav D: vil det være en fordel å gi den samme disk bokstav igjen. Kan du gjøre det, og ser ingen grunn til at du ikke kan gjøre det, vil du slippe tull med Steam etc.

syar2003 snakker om hard disk med OS på, noe du ikke har på den disken.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...