Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil får høge/lange personer

Anbefalte innlegg

Akkurat det har jeg mine tvil på ut i fra egne erfaringer.

Ok, deg om det.

Det er da slik realitetene er for meg.

Inntil jeg for relativt kort tid siden kjøpte min nåværende bil var jeg på utkikk etter ny bil i et par år..

Grunner som ble brukt for å forkaste en del biler:

-Dårlige seter med mangelfulle justeringsmuligheter.

-Dårlige seter med for kort og dårlig sittepute.

-Dårlig takhøyde

-Generelt seter laget for asiater og andre kortvokste.

I tillegg kommer ting som støynivå, at jeg ikke vil ha dieselbil, elendige automatkasser, for dårlig tilhengervekt osv..

Man klarer nå å sitte passe behagelig i de fleste biler så lenge det ikke skal sitte noe bak.

Noen klarer nok det, men jeg sliter med det i svært mange biler, helt uavhengig av om det skal sitte noen bak.

Jeg er 1,88 og har merket meg at Mitchibishi (hvordan det enn staves) alltid har små seter med dårlig støtte til lårene. Volvo og E-klasse sitter jeg alltid best i.

Takluke stjeler takhøyde!

Mitsubishi er håpløse på seter, ingen tvil!

Volvo har etter mitt syn alltid vært blant de bedre hva gjelder seter, bare kjipt at de bommer så grovt på konstruksjonen ellers.. Tverrmontert motor og FWD funker rett og slett ikke.

E-klasse er et godt alternativ, men standardsetene her holder ikke helt mål etter mitt syn.

S-klasse er også et godt alternativ, og funksjonen for å skyve sitteputa ut og inn i lengden skulle flere biler hatt!

Ja, takluke stjeler dessverre plass i de fleste biler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke glem at TS er ute etter bil i 150K klassen. Er ikke helt overbevist at det vil være økonomisk særlig smart å kjøpe så dyre/kompliserte biler som de du nevner her.

Morsom du. Har ikke hatt bedre bilhold enn den forrige 5-serien min. Den kostet på den tiden 160.000, og var i veldig god stand, samt godt utstyrt. Man får mye bra bil fra 2000-2003 med 5-serien for tiden. Fine priser også.

Lenke til kommentar

Min erfaring (med mine 197cm) er at jo større bilene er, jo trangere er det i kupeén. Kjører for tiden en Mazda 3, og har all den plassen jeg trenger, og det er mer å gå på. Problemet for lange personer er ikke at setet kan flyttes langt nok tilbake, men at rattet ikke kan flyttes tilsvarende langt nok ut. Da må en kompensere, og da får en sjelden en god kjørestilling.

Nå har jeg ikke sittet i alle biler, men f.eks Volvo V70 var forferdelig trang - både mtp. benplass, høyde under taket, og sikt. Likens Ford Moneo, og middelklasse SUV'er (Hyundai, Mitsubishi).

Jeg får inntrykk av at av de tyske bilene er kanskje BMW den med best plass.

Så har en jo flerbruksbilene, der en sitter høyt, og har god sikt.

Lenke til kommentar

Min erfaring (med mine 197cm) er at jo større bilene er, jo trangere er det i kupeén. Kjører for tiden en Mazda 3, og har all den plassen jeg trenger, og det er mer å gå på. Problemet for lange personer er ikke at setet kan flyttes langt nok tilbake, men at rattet ikke kan flyttes tilsvarende langt nok ut. Da må en kompensere, og da får en sjelden en god kjørestilling.

Nå har jeg ikke sittet i alle biler, men f.eks Volvo V70 var forferdelig trang - både mtp. benplass, høyde under taket, og sikt. Likens Ford Moneo, og middelklasse SUV'er (Hyundai, Mitsubishi).

Jeg får inntrykk av at av de tyske bilene er kanskje BMW den med best plass.

Så har en jo flerbruksbilene, der en sitter høyt, og har god sikt.

Er faktisk ganske enig med deg der, har tidligere kjørt en 307 og den er ok plass i, mitt største problem etter å va testet litt biler er rattet som ikkje kan drages langt nok ut, som igjen gjør att når eg skal ut så stopper kneet i ratte eller att høgre kneet har ekstremt trang plass mellom ratt og konsolen på høgreside om den sikker litt ut..

Har lagt merke til at foreksempel a3 det blir for lite, og gamlere mondeoer er det rattet som er problemet. Bmw 3 serien går til en viss grad men er veldig dårlig får mi kroppsbyggning.

Har sett litt på A6 men det er ganske dyre biler, og trur eg må en tur innom ei bruktbil sjappe får å få prøvd en og sjekket..

Lenke til kommentar

Jeg på 201cm ville anbefalt en Mercedes E klasse av typen W210 fra ca 2000 til 2001,jeg vet at disse er kjent som biler som ruster men for 150000 kan du få deg en strøken bil da de rustholkene ligger på under 70000kr.Disse bilene er digre og har masse plass inne,har kjørt en i 5 år på ferie til Kroatia og tilbake hvert år.

Endret av Fictivision
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Nå har jeg ikke sittet i alle biler, men f.eks Volvo V70 var forferdelig trang - både mtp. benplass, høyde under taket, og sikt.

Snodig, en kollega (på snaut 2 meter) endte opp med V70, nettopp fordi det var en av de få bilene han sa godt i.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis man vil ha ein bil med god beinplass, men som samtidig er litt futt i.. kva bør man velge da?

M5, S6, RS6, 535, 540 etc.. Men det er dyrt :)

Men jeg ser ikke helt problemstillingen. Selv en Golf har plass til en mann på godt over to meter.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...