Gå til innhold

Vurderer å bytte OS på server


Anbefalte innlegg

Hei.

Har en hjemmebygd server, som for tiden kjører Windows 7 pro, men jeg har drevet å testet Windows Home Server 2011 litt dem siste dagene (på en annen pc).

Må si at dette ser mye bedre ut til mitt bruk :)

Vurderer derfor å bytte til dette på hovedserveren.

Hovedoppgavene til serveren er media streaming via PS3 Media Server (den innebygde i WHS duger ikke for meg).

Filserver for andre Windows maskiner (hovedsaklig Windows 7, men også noen XP maskiner til tider).

Torrent nedlastning, men dette klarer jo hva som helst :)

 

 

Ellers kjører jeg 4x WD Green 1TB disker i Raid-5 (HW Raid med en billig silicon image controller).

Jeg vet dette var et dumt valg, sliter med disker som faller ut osv.. men det får nå bare gå..

Vurderer om jeg skal droppe dette kontroller kortet, og heller kjøre et software raid.

Hva tror dere om dette? Vil tro ytelsens blir bedre, med tanke på at kontrolleren kun er s-ata 1.. mens den innebygde kontrolleren på hovedkortet er kjappere, så vidt jeg vet.

En av bakdelene med SW raid er jo rebuild tiden, men tror ikke jeg vil merke stort, for den er allerede lang.. tar vel 1-3 dager å bygge opp igjen raidet som det er nå.

Men hvordan er varslingen på SW raid i WHS?

Med HW raidet jeg har nå, så kommer det opp ei feilmelding om at noe har skjedd, også må je se i loggen hva som har hendt, og det fungerer greit nok.

 

Ellers er specs:

AMD Athlon 64 x2 5400+ (2.80GHz), 2x2 GB Ram, 1x 80GB s-ata disk til OS (denne må isåfall byttes, siden WHS krever 160gb), 250GB downloads disk og 4x 1TB disker i raid-5 for lagring.

Hovedkortet husker jeg ikke i farta, men er fra MSI og bruker socket AM2.

 

 

Har som sagt testet WHS litt de siste dagene, og har fått det meste til å fungere som jeg vil på den andre pc'n.

Kjører deling via hjemmegruppe (veldig enkelt å sette opp), fått opp domenenavn via MS (gratis), streaming via PS3 media server, remote connections til delte filer via nett, backup av klienter (usikker på om dette kommer til å brukes)

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skaff deg raid-software fra tredjepart hvis du har HW feil på SIS-kontrolleren. WHS 2011 er ikke i retail så vidt jeg vet, så du må nok punge ut for den opgraderte versjonen hvis du vil ha lisens. Finn en annen lösning for media-streaming enn PS3 sin Media Server software. Denne er et sikkerhetshull 'a dimensjoner (les. LulzSec sitt grunnlag for crackingen av Sony sin brukerdatabase). WHS er derimot strengt tatt ikke nödvendig for det bruket du spesifiserer her, da du kan få samme funksjonalitet og ytelse med Win 7 Pro, som du allerede eier og med det spare deg for oppgraderingskostnadene. SIS kontrolleren behöver nok en firmware-oppgradering og/eller driveroppdatering på win7. Ingenting feil med SIS sata-raid kontrollere selv om du fikk tak i en rimelig. Att disker 'faller ut' vil dr. meg si er brukerfeil i mangel på videre etterforskning.

 

Ytelsesvis har du nok langt mere å tjene på å få din SIS-kontroller til å fungere (firmware/driver oppdatering) enn å kjöre MS software-raid. Selv med en tredjeparts software-raid lösning (med fungerende server-cache, write-back delay og thread server) vil SIS-kontrolleren din by på bedre ytelse.

 

AM2 socketen er server-optimalisert, så du vil ende opp med en bedre server om du bruker WHS-pengene på innkjöp av en Opteron-prosessor enn å kjöpe deg ny MS lisens...

 

Kort oppsummert, få Win 7 platformen din til å fungere og finn en annen lösning enn PS3 MS for streaming av media...

Endret av Somethinganon
Lenke til kommentar

Sis kontrolleren kommer fra ebay, kostet vel 150 kr ny.

Lest om flere som bruker disse, og at kontrolleren hverken har ram eller egen cpu, så den bruker uansett det som er på hovedkortet.

 

Det jeg vurderer er å kjøre WHS 2011, med evt stablebit drivepool eller drive extender, disse koster uansett ikke stort og kan også brukes på andre windows versjoner om jeg blir lei WHS :)

Lisens for WHS er heller ikke så veldig dyr som OEM ;)

Har også lest om andre som kjører green disker i raid, og disse er problematiske.. problemet er vel at dem prøver å spinne ned for å spare strøm, og det medfører problemer med raidet.

Mye av problemene mine med raidet var strømbrudd, men dette ordnet jeg med UPS, men hender fremdeles at en disk feiler og array må bygges opp igjen.

 

En annen ting er OS krasj, ikke så lenge siden jeg kom hjem til bluescreen på server (med windows 7), fikk det ikke til å starte opp igjen, prøvde forskjellige valg fra boot meny + dvd men måtte gi opp.

La inn alt på nytt.

 

Har du noen forslag til en annen media server?

Har fått PS3 MS til å kjøre som en tjeneste nå, noe som virker litt mer stabilt.

Testet MS sin i WHS, men denne støtter ikke tekst, så vidt jeg vet, og er også dårlig på filformater.. Mulig det går an å installere codec pakker, dette testet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Sis kontrolleren kommer fra ebay, kostet vel 150 kr ny.

Lest om flere som bruker disse, og at kontrolleren hverken har ram eller egen cpu, så den bruker uansett det som er på hovedkortet.

 

Det jeg vurderer er å kjøre WHS 2011, med evt stablebit drivepool eller drive extender, disse koster uansett ikke stort og kan også brukes på andre windows versjoner om jeg blir lei WHS :)

Lisens for WHS er heller ikke så veldig dyr som OEM ;)

Har også lest om andre som kjører green disker i raid, og disse er problematiske.. problemet er vel at dem prøver å spinne ned for å spare strøm, og det medfører problemer med raidet.

Mye av problemene mine med raidet var strømbrudd, men dette ordnet jeg med UPS, men hender fremdeles at en disk feiler og array må bygges opp igjen.

 

En annen ting er OS krasj, ikke så lenge siden jeg kom hjem til bluescreen på server (med windows 7), fikk det ikke til å starte opp igjen, prøvde forskjellige valg fra boot meny + dvd men måtte gi opp.

La inn alt på nytt.

 

Har du noen forslag til en annen media server?

Har fått PS3 MS til å kjøre som en tjeneste nå, noe som virker litt mer stabilt.

Testet MS sin i WHS, men denne støtter ikke tekst, så vidt jeg vet, og er også dårlig på filformater.. Mulig det går an å installere codec pakker, dette testet jeg ikke.

 

Har egentlig ingen forslag til annen media server, da jeg selv aldrig kjører serversoftware, men, jeg vet att mitt Cyberlink PowerDVD kommer med Media Server funksjon og att den nyeste versjonen støtter undertekster fra eksterne .srt og andre filtyper... Kan jo være verdt å sjekke opp... Men som sagt jeg har aldrig benyttet meg av den funksjonen så jeg kan ikke si noe om hvor godt eller dårlig den evt. fungerer...

 

Blåskjerm på windows 7 høres kjedelig ut. fikk du undersøkt hva som forårsaket BSOD'n?

 

edit: uten cpu og ram... :) da er kanskje hovedkortets egen sata-kontroller like bra, og stor sjanse for att den støtter både større båndbredde og bios-raid...

Endret av Somethinganon
Lenke til kommentar

Har sjekket opp hovedkortet og det har 6x sata porter :) sata 300, mens den gamle kontrolleren er sata 150.

Hovedkortet er et MSI K9N sli platinum, og jeg har 2x2gb ram på det.

 

Skal se om jeg får tatt en titt på den media serveren ;)

 

Jeg prøvde å finne ut av bsod, og jeg mener jeg fant ut at det var noe alvorligere register feil, og jeg klarte ikke å gjenopprette det som sagt.

Lenke til kommentar

Virker som det der hovedkortet oppfyller kravene dine gitt. 6 stk SATA-300 stöttes i Nvidias nvraid (software). Både striping og/eller speiling stöttes, samt raid-5. Tror nok du får bedre ytelse med bruk av hovedkortets raid funksjon da enn det der sis-kortet ditt. SATA-300 gir mye ekstra båndbredde og nForce chip'en er jo felles nordbro og sörbro om ikke jeg husker feil, så cpu-kontroller, minnekontroller og diskkontroller er på samme chip. Ville prövet ut det hvis jeg var deg. Pass på å hente ned driverne til win8 fra produsentens (nvidia, ikke msi, går jeg ut i fra..) sin hjemmeside så du kan laste inn sata-raid driverne under installasjonen av win7/8/hs2011.

 

Ellers er det vel bare å bruke din 'downloads' disk som systemdisk hvis du skal gå for WHS? Penger spart til workstation'en din der... Til nedlastinger, medistreaming og fildeling/lagring, trenger du neppe noen kraftigere maskin for hjemmebruk enn hva du allerede har.

 

Er jo stor sjanse for att den BSOD'n du opplevde var en sidefeil og att det var raid-oppsettet ditt som var synderen. Er jo også mulighet for att nvidia's sata drivere er mer stabile enn sis...

Lenke til kommentar

Ok, har fått lagt inn homeserver på den nå, men droppa raid nå.

Kjørte heller igang en drivepool, har ikke kjøpt programmet enda, men det koster vel bare 20-30 dollar mener jeg å huske :)

Og da får jeg jo utnyttet diskplassen litt bedre, + kommer til å bare kjøre backup av viktige filer, evt kjøre duplication på dem.

 

Ellers fant jeg en feil på hovedkortet, er ihvertfall en dårlig kondensator der, som jeg må få byttet etterhvert.

Grunnen til at jeg tok drivepooling, er at da er det fremdeles mulig å hente ut filer om hovedkortet skulle ta kvelden, alt som da trengs er en pc som har drivepooling installert (så vidt jeg skjønte).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...