Gå til innhold

Kan jeg stemme Piratpartiet?

Anbefalte innlegg

Jeg må være uenig.

Venstre er et stemmesankings-parti som går etter alle de "tradisjonelle" velgerne (dvs. ikke de yngre) som andre partier driter i, og så fremmer de forslag på tinget hvor 100% av forslagene blir nedstemt.

Venstre er et ubrukelig vingle-parti, som har masse bra saker og ikke klarer å få noe til.

Alle partier er stemmesankings-partier, ellers får de ingen makt. At de får alle forslag nedstemt kan du gjerne komme med en kilde på, men det hadde ikke overrasket meg, den sittende regjering virker opptatt av å stemme ned det aller meste de ikke foreslår selv. Det sier riktig nok ingenting om hvordan de borgerlige har stemt på Venstres forslag, som er mye mer interessant med tanke på hvor sannsynlg regjeringsskifte er. Har du kanskje oversikt over hvordan de andre opposisjonspartienes forslag har klart seg i Stortinget? Tror ikke deres forslag gjør det særlig bra heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må være uenig.

Venstre er et stemmesankings-parti som går etter alle de "tradisjonelle" velgerne (dvs. ikke de yngre)

Det er feil. Venstre går etter de yngre.

Faktisk er Venstre mest populært blant de unge, og da hovedsakelig de med høyest/lengst utdanning.

som andre partier driter i, og så fremmer de forslag på tinget hvor 100% av forslagene blir nedstemt.

Så kan du jo begynne å nevne hvem som stemmer dem ned, og hva slags forslag.

Venstre er et opposisjonsparti, og det er de rød-grønne som stemmer i mot.

Uansett: Piratpartiet får ikke engang være med på å stemme, og de får ikke kommet med ett eneste forslag som noen i det hele tatt kan stemme på. Det er en mye større svakhet...

Uansett vil Venstre i en blågrønn regjering ha mye mer makt, enn med en rød-grønn.

Valget nå er en drakamp mellom en blåblå og en blågrønn regjering.

Venstre er et ubrukelig vingle-parti, som har masse bra saker og ikke klarer å få noe til.

Bare en tåpelig påstand, fra en person fra et miniparti, som i alle fall ikke vil få til noe som helst... Og som er enda mer ubrukelig enn Venstre når det kommer til det temaet du tar opp her.

Det er jo ikke særlig smart å kritisere andre partier, når det står verre til med det partiet man selv står for...

Jeg spurte Venstre om vi kunne snakkes sammen om dette, men fikk aldri noe svar.

Snakke om hva da?

I etterkant, når jeg leser hvor lite peiling de har og hvor ynkelige de er rent etisk, så anser jeg ikke det som et savn.

Jeg tror ikke du skal snakke om rent etisk, du som syntes barnefattigdommen i Norge er noe positivt, og som man ikke burde gjøre noe med... Du har vel så og si ingen eksempler på noe som Venstre mener som er dårlig etisk heller.

Stem Venstre om du vil kaste bort stemmen din på et parti som har bevist i flere år at de ikke klarer å få noe til.

Du liker å feilinformere?

Hvor lenge har Piratpartiet eksistert uten å få til noe som helst da? Og vil de få til noe som helst etter valget? Nei? Og er det rart at Venstre ikke har fått til så mye under de Rød-grønne syntes du? PP har jo ikke noe de skulle sagt uansett hvilke koalisjoner som styrer... Og de har ingen politikk på de viktigste samfunnsområdene: Helse, skole og utdanning, forskning, skatter og avgifter osv...

Lenke til kommentar

Alle partier er stemmesankings-partier, ellers får de ingen makt. At de får alle forslag nedstemt kan du gjerne komme med en kilde på, men det hadde ikke overrasket meg, den sittende regjering virker opptatt av å stemme ned det aller meste de ikke foreslår selv. Det sier riktig nok ingenting om hvordan de borgerlige har stemt på Venstres forslag, som er mye mer interessant med tanke på hvor sannsynlg regjeringsskifte er. Har du kanskje oversikt over hvordan de andre opposisjonspartienes forslag har klart seg i Stortinget? Tror ikke deres forslag gjør det særlig bra heller.

I den sammenhengen vil jeg ta et utdrag fra Liberal:

"
For et politisk parti er det meningsløst å gå til valg uten å søke makt. Å få gjennomslag for sine saker er hele eksistensgrunnlaget for en politisk organisasjon."

Ellers er alt du sier helt korrekt. Men det er vel riktig at de rød-grønne har stemt ned de fleste av forslagene til Venstre. Men som du selv påpeker vil ikke det være sannsynlig i en blågrønn regjering med Venstre i posisjon at de ikke vil få til noe som helst. I en slik koalisjon vil de få til veldig mye. Veldig mye fordi Høyre, KrF og Venstre grunnleggende sett har svært mye av den samme politikken, og ønsker mye av det samme. Det som skiller dem er det vi hører mest om i media, det andre hører vi ikke så mye om.

Om fjerning av DLD og Den nye åndsverksloven er det viktigste, så har man minst å tjene på å stemme PP, og MEST å tjene på å stemme Venstre. Sånn er det.

Lenke til kommentar

Alle partier er stemmesankings-partier, ellers får de ingen makt.

25% stemmer ikke, hvorfor tror du det?

At de får alle forslag nedstemt kan du gjerne komme med en kilde på

286 forslag fra Venstre, nedstemt i forrige stortingsperiode. Av hvor mange forslag, tror du?

http://www.nrk.no/valg2013/slik-begrunner-venstre-sitt-valg-1.11099465

Hvor lenge har Piratpartiet eksistert uten å få til noe som helst da?

Nesten tre måneder nå.

Lenke til kommentar

25% stemmer ikke, hvorfor tror du det?

Hvordan er dette relevant til det du siterte meg på? Jeg antar mange av dem ikke er særlig engasjert.

286 forslag fra Venstre, nedstemt i forrige stortingsperiode. Av hvor mange forslag, tror du?

http://www.nrk.no/va...valg-1.11099465

"En opptelling Venstre har gjort av partiets representantforslag, viser at de har fått støtte av Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti i rundt 40 prosent av forslagene." Jeg synes dette er vel så relevant når vi nærmer oss Stortingsvalg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er dette relevant til det du siterte meg på? Jeg antar mange av dem ikke er særlig engasjert.

Og jeg antar at det er flere grunner til at folk ikke stemmer, enn at de ikke er engasjerte.

En av disse grunnene, spekulerer jeg i at er at man ikke er så veldig fan av stemmesankings-politikk.

Lenke til kommentar

Meningen med å telle antall som ikke stemmer er å se hvor mange som velger å ikke stemme på et eneste parti.

Folk som ikke kan stemme, eller ikke er tillatt til å stemme, vil ikke bidra i denne statistikken på noen måte.

At ingen 6-åringer stemte i et valg er ikke så interesant.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Meningen med å telle antall som ikke stemmer er å se hvor mange som velger å ikke stemme på et eneste parti.

Folk som ikke kan stemme, eller ikke er tillatt til å stemme, vil ikke bidra i denne statistikken på noen måte.

Folk som ikke her stemmerett er også del av Norges befolkning, eller anses de som sauer eller andre dyr?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Når jeg leste fra Piratpartiets nettsider i sta, så slo det meg hvor identisk politikken deres er med Venstre.

Piratpartiet i Norge har fremstått som en gjeng treåringer til nå, så syns du skal avvente litt og sette deg litt mer inn i partiene.

Så disse likhetene jeg også, heheheheh.... :rofl:

Lenke til kommentar

Folk som ikke her stemmerett er også del av Norges befolkning, eller anses de som sauer eller andre dyr?

Når de ikke har stemmerett, er det ganske så uinteressant i sammenheng med stemmesanking. Irrelevant flisespikkeri er jeg sikker på kan gjøres bedre andre steder.

Lenke til kommentar

Leste du ikke svaret, eller forstod du ikke svaret?

I et valg, så er det intresant å se hvor mange som stemte på hvert parti, samt hvor mange som valgte å ikke stemme.

De som ikke kan eller får stemme er totalt uinteresante i et valgsammenheng

Lenke til kommentar

Så disse likhetene jeg også, heheheheh.... :rofl:

Vel... Det er ikke politikken som får dem til å fremstå som en gjeng treåringer? :)

Og jeg antar at det er flere grunner til at folk ikke stemmer, enn at de ikke er engasjerte.

En av disse grunnene, spekulerer jeg i at er at man ikke er så veldig fan av stemmesankings-politikk.

"Stemmesankningspolitikk" ... Jeg tror det er noe du har missforstått...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...