Bully! Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Jeg har i lang tid vært imot DLD, og med nattens nyheter om "PRISM" har jeg bare blitt enda mer opptatt av "teledatapolitikk". Jeg ønsker å stemme Piratpartiet. (Er veldig klar over at dette er et norsk valg, til høsten altså, men Piratpartiet finnes i flere land.) Men jeg hører det kanskje ikke er mulig å gjøre det. Det var noe med at hvis det ikke var representanter i mitt fylke, som da er Telemark, så ville jeg ikke kunne stemme på dem. Noen som vet noe om dette? 2 Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Tja... Du kan jo røyste på ein anna småparti om piratpartiet ikkje er eit alternativ. Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Piratpartiet har faktisk valglister for alle fylker (muligens ikke finnmark), så er bare å kjøre på om du vil. http://no.wikipedia....ente_valglister Endret 7. juni 2013 av Gormers 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Om du kan stemme på Piratpartiet i Telemark, vet jeg ikke, men du kan i hvert fall stemme på Venstre, som også bryr seg om personvern. 1 Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 Om du kan stemme på Piratpartiet i Telemark, vet jeg ikke, men du kan i hvert fall stemme på Venstre, som også bryr seg om personvern. Ja stemmer vel Venstre om jeg ikke finner Piratpartiet der. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 Piratpartiet har faktisk valglister for alle fylker (muligens ikke finnmark), så er bare å kjøre på om du vil. http://no.wikipedia....ente_valglister Det var supert! Takk! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Ja stemmer vel Venstre om jeg ikke finner Piratpartiet der. Eventuelt Rødt, da de også er imot DLD, men vet ikke om du er på høyre, eller venstre siden. PRISM var det jo egentlig Assange som gikk ut å snakket om før det ble offentliggjort i media. Bl.a sa han at websider som Facebook og Twitter er perfekte for etterretningsorgan, da de ikke trenger å gjøre noe, når folk åpenlyst ligger info om seg selv. Endret 7. juni 2013 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 Eventuelt Rødt, da de også er imot DLD, men vet ikke om du er på høyre, eller venstre siden. Føler ikke at jeg tilhører den ene eller den andre "siden". Jeg er et komplisert menneske som klarer å tenke "outside the box"... Men Piratpartiet har interessert meg også på annet vis, da de fokuserer mer på prosessene mot politiske avgjørelser i stedet for å programfeste de og de tiltakene. De mener vel teknologien kan brukes flittigere til politiske proessser - i 2013 stemmer vi jo stort sett som vi gjorde i 1814. 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Piratpartiet i Norge har fremstått som en gjeng treåringer til nå, så syns du skal avvente litt og sette deg litt mer inn i partiene. 3 Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 Piratpartiet i Norge har fremstått som en gjeng treåringer til nå, så syns du skal avvente litt og sette deg litt mer inn i partiene. Mulig. Kjenner ikke noe til representantene. Det er grunntankene jeg er enig i, men de kan de jo ha copypastet fra et annet lands parti. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Stor sjanse for at Venstre får innflytelse i neste periode, sannsynlig med borgerlig flertall som inkluderer sentrum. Partiets styrke vil kunne få stor betydning for neste regjerings politikk. Ganske utenkelig at Piratpartiet får stortingsplass i år. 1 Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 PRISM var det jo egentlig Assange som gikk ut å snakket om før det ble offentliggjort i media. Bl.a sa han at websider som Facebook og Twitter er perfekte for etterretningsorgan, da de ikke trenger å gjøre noe, når folk åpenlyst ligger info om seg selv. Jeg syns det er galskap å bruke slikt. Ikke fordi jeg selv har noe spesielt å skjule, eller ikke klarer å styre meg med å legge ut private, avslørende svada, men fordi selve tanken på å samle så mye informasjon om hele verdens innbyggere på ett sted skremmer vettet av meg. Stor sjanse for at Venstre får innflytelse i neste periode, sannsynlig med borgerlig flertall som inkluderer sentrum. Partiets styrke vil kunne få stor betydning for neste regjerings politikk. Ganske utenkelig at Piratpartiet får stortingsplass i år. Syns man ikke skal stemme "strategisk", men stemme på det man syns gir mest mening. Det er tanken bak et demokrati, ikke at folk tenker "a mean to an end"... Dessuten, jo flere stemmer de får, jo større oppmerksomhet vil de få. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Føler ikke at jeg tilhører den ene eller den andre "siden". Jeg er et komplisert menneske som klarer å tenke "outside the box"... Men Piratpartiet har interessert meg også på annet vis, da de fokuserer mer på prosessene mot politiske avgjørelser i stedet for å programfeste de og de tiltakene. De mener vel teknologien kan brukes flittigere til politiske proessser - i 2013 stemmer vi jo stort sett som vi gjorde i 1814. Les deg opp i kjerneprogrammet til hva piratpartiet står for, før du stemmer! http://piratpartiet....erneprogrammet/ Systes de burde ha en enkel oppsummering over hva de mener, slik Rødt har: 1. Økonomi Bygg ut velferdsstaten og styrk kommuneøkonomien Skattlegg de rike 2. Kvinnefrigjøring For økonomisk selvstendighet Fødselspermisjon Selvbestemt abort Slipp glede og kjærlighet løs Knus skjønnhetstyranniet Bekjemp menns vold mot kvinner Kampen mot kjønnslemlesting Mot salg av kjønn og kropp 3. Lokaldemokrati og demokratiske rettigheter Demokratiske rettigheter 4. Velferd til alle Barnevern Ungdomstilbud Eldreomsorg Pensjon og trygd Bolig Personer med nedsatt funksjonsevne Fattigdom Kriminalitet 5. Sykehus og helse Gode helsetjenester til hele befolkninga Psykisk helse Ruspolitikk 6. Klima, næring og naturressurser Energi Miljøvennlig og mangfoldig matproduksjon Samferdsel 7. Et verdig arbeidsliv Faste og hele stillinger Arbeidslinja Forsvar sykepenge- og trygdeordningene Tilrettelagt arbeidsliv Hvile og fritid 8. Barnehage, utdanning og forskning Barnehage Skole Grunnskolen Videregående opplæring Høyere utdanning 9. Kamp mot krig, rasisme og diskriminering For internasjonal solidaritet – mot imperialistisk utenrikspolitikk Solidarisk flyktning- og asylpolitikk Et raust og inkluderende samfunn Lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LHBT) 10: Samepolitikk To folk i ett land - ett folk i fire land Tre stammers møte i nord Lokal kontroll med naturressursene Finnmarksloven/-eiendommen/Hålogalandsalmenningen Reindrifta Fiskeriene Samisk utdanning 11. EU og EØS EØS-avtalen Selvråderetten Schengen og Europol 12. Kultur, media, kommunikasjonsteknologi og idrett Kultur Media og kommunikasjonsteknologi, opphavsrett og åndsverk Idrett 13. Kampen for et nytt samfunn Jeg syns det er galskap å bruke slikt. Ikke fordi jeg selv har noe spesielt å skjule, eller ikke klarer å styre meg med å legge ut private, avslørende svada, men fordi selve tanken på å samle så mye informasjon om hele verdens innbyggere på ett sted skremmer vettet av meg. Forstår absolutt hva du mener. Er selv litt paranoid, og har planer om å kryptere alt jeg har av digitale stuff hjemme. Man vet aldri når tankepolitiet kommer på døren. Endret 7. juni 2013 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Eg har ikkje så mykje kjennskap til dei, men går ut frå at dei støttar piratkopiering. Noko eg er meir mot enn for. Men som veljar lurer eg litt på kva eit slikt parti meiner om andre saker. Som f. eks. innvandring og integrering, miljøvern, landbrukspolitikk, helse og velferd, eldrepolitikk, utdanning, abort, likestillingspolitikk, privatisering, næringspolitikk, samferdsle osv. Alt dette og sikkert mykje anna er viktig når ein skal vere med å bestemme kven som skal styre Norge i dei neste fire åra. 1 Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 Eg har ikkje så mykje kjennskap til dei, men går ut frå at dei støttar piratkopiering. Noko eg er meir mot enn for. Men som veljar lurer eg litt på kva eit slikt parti meiner om andre saker. Som f. eks. innvandring og integrering, miljøvern, landbrukspolitikk, helse og velferd, eldrepolitikk, utdanning, abort, likestillingspolitikk, privatisering, næringspolitikk, samferdsle osv. Alt dette og sikkert mykje anna er viktig når ein skal vere med å bestemme kven som skal styre Norge i dei neste fire åra. De går inn for økt bruk av internett i demokratiske prosesser. De mener teknologi åpner for en nærmere tilnæring til ideen om demokrati enn hva som praktiseres i dag. Så de har ikke så spesialiserte/konkrete tiltak på programmet som dette. De ser til "folkestyre". Jeg selv har veldig sansen for dette. Piratpartiets tilnæring til politikken er mye mer "meta" / abstrahert enn hva de andre partiene krangler om med helt konkrete avgjørelser som bompenger / ikke bompenger. Syns debatt om slike smådetaljer hører mer hjemme i et kommunestyre enn på Stortinget. Jeg har mer sansen for å la folket bestemme, enn en gjeng løgnaktige kranglefanter som tilfeldigvis har blitt utdelt en god sans for god retorikk bestemme... 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Å opne for fleire folkeavstemmingar kunne ha vore ein interessant tanke, men kan samstundes føre til at det ikkje vert ein heilskapleg politikk. Likevel meiner eg at partia bør ha eit standpunkt i vidt ulike saker, slik at ein veit kva ein stemmer på. Lurer litt på kva politikk eit slikt parti ville ha ført om dei kom til makta. Skulle dei vere f. eks. 60% for og 40% imot? Dette vert vel litt som protestpartiet til Guiseppe Grillo i Italia, som så vidt eg veit ikkje har greidd så mykje anna enn å skape problem i å skape ein koalisjon som kan styre landet. Eg er elles einig i at det bør vere opp til lokalpolitikarane å bestemme bruk av bompengar eller ikkje. Men så er det også slik at mykje av midlane på samferdslebudsjettet vert brukt til vegar i distrikta (der ein bompengebillett ville ha kosta ufatteleg mykje om alt skulle måtte finansierast slik), medan dei folketette områda må betale vegane sine sjølv. Distriktspolitikk er eit nasjonalt spørsmål. Dette viser at heilskapleg politikk ikkje kan avgjerast med ei ja/nei-avstemming om bruk av bompengar. Endret 7. juni 2013 av torbjornen 1 Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 Å opne for fleire folkeavstemmingar kunne ha vore ein interessant tanke, men kan samstundes føre til at det ikkje vert ein heilskapleg politikk. Likevel meiner eg at partia bør ha eit standpunkt i vidt ulike saker, slik at ein veit kva ein stemmer på. Lurer litt på kva politikk eit slikt parti ville ha ført om dei kom til makta. Skulle dei vere f. eks. 60% for og 40% imot? Dette vert vel litt som protestpartiet til Guiseppe Grillo i Italia, som så vidt eg veit ikkje har greidd så mykje anna enn å skape problem i å skape ein koalisjon som kan styre landet. Piratpartiet er forholdsvis ungt og har nok en lang vei å gå, men all den tid de uansett ikke vil få noen innflytelse nå syns jeg det er helt greit. Jeg vil stemme på de fordi jeg ønsker å støtte de videre. De vil få mer oppmerksomhet. Partiprogrammet er veldig uferdig, som alle kan se, men det grunnleggende liker jeg veldig godt som sagt. De kan kanskje revolusjonere politikken. Slik jeg ser politikk så har det stagnert til et supperåd. Det er nesten ingen partier som fører en helhetlig politikk, som er et ord du bruker - de velger sine saker med omhu, alt etter en strategi om å komme til makten. De beskylder hverandre somme tider for å være "populistiske", men det er de jammen meg hele gjengen! 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Piratpartiet i Norge har fremstått som en gjeng treåringer til nå, så syns du skal avvente litt og sette deg litt mer inn i partiene. Tja, altså noen år eldre enn de som idag sitter på tinget? 5 Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 (endret) Syns man ikke skal stemme "strategisk", men stemme på det man syns gir mest mening. Det er tanken bak et demokrati, ikke at folk tenker "a mean to an end"... Du stemmer ikke strategisk hvis du stemmer Venstre i stede for Piratpartiet, fordi begge partier står for det samme i forhold til temaet du vektlegger – nemlig DLD. Fordelen for deg å stemme Venstre er du øker betraktelig sjansen for at DLD ikke blir implementert siden det ikke er fjernt å tenke seg at Venstre er å finne i regjering fra høsten av. I tillegg stemmer du på et parti med mer gjennomtenkt politikk, med partiprogram som omfatter alle politiske områder og lange tradisjoner til liberale og individuelle rettigheter. Endret 23. juni 2013 av sosialliberal 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Når jeg leste fra Piratpartiets nettsider i sta, så slo det meg hvor identisk politikken deres er med Venstre. Noen formuleringer som høres litt annerledes ut, men stort sett det samme. Hvis man hovedsakelig ønsker å fjerne DLD og den nye åndsverksloven, så er selvsagt det beste å stemme Venstre... Ønsker man mer demokrati, og maktspredning (desentralisering), og mer folkestyre, så gjør man det også lurt i å stemme Venstre. Ønsker man en god miljøpolitikk like så. Om man ønsker en sosialt liberal politikk (...) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå