Gå til innhold

Kristendommens påvirkning av vårt dagligliv og samfunnsliv


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp fått en muntlig eksamen om temaet kulturarv. Det står ingenting i boken vår eller i pensum noe om kulturarv. Men poenget er at et av spørsmålene er "Hvordan påvirker kristendommen vårt dagligliv og vår hverdag?" Om noen kunne hjelpe meg å komme fram til et svar så fort som mulig hadde det vært fint :) Jeg lurer og på om noen vet en bra definisjon av "Kulturarv" - Elev i nød :hmm::hm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kristendommen er jo det som er grunnlag for mye av norsk kultur i dag. Kristendommen har skapt store deler av det samfunnet vi lever i i dag, men som kanskje viskes mer og mer bort med nye endringer hvor man nå går bort fra dette. Et eksempel er jo søndagen som helligdag. Ingen tvil om at dette stammer fra kristendommen, og dette vil jeg påstå er på vei til å bli mer og mer borte. I dagens samfunn bruker faktisk veldig mange dagen til å ikke hvile, men gjøremål i hjemmet som å f.eks. vaske eller stelle med hagen. Dette er da grunnet den ellers så travle hverdagen mange har.

Dåpen, konfirmasjonen og giftemål i kjerka er også kristne ritualer/ting/vet-ikke-hva-jeg-skal-kalle-det som ligger her enda, men som er på vei ut hvor man heller foretar dette borgelig.

 

Så som du kanskje forstår så er det utrolig mye i samfunnet i dag som stammer fra kristendommen. Du kan jo også tenke på verdier og de ti bud.

 

Håper det fikk deg til å komme i en ok tankebane ;)

 

Edit: og en ting til - helligdager. Helligdager....

Endret av Unquale
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...