Anonym259235 Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Et kjapt spørsmål som jeg lurte på. Hvis jeg kjører med automat, og skal stå og vente på å kjøre i et kryss eller i kø, skader det bilen å ha den i D og holde bremsen inne? Burde jeg heller sette den i N hver gang? Eller har det ikke noe å si? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Nei, det skader ikke bilen. Tvert imot er det enkelte biler som ikke tåler å stå i N etter å ha kjørt en stund.. (Blant annet en del eldre bakhjulsdrevne biler med ZF-4HP22.) Her står bilen i D så lenge det kjøres, med mindre jeg skal bremse på gir ned lengre bakker og sånt. I kryss blir den også stående i D, men da med bremsen på i tillegg. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Den skal stå i D. Sliter mer hvis du driver å setter den i N hele tiden Lenke til kommentar
One 7 Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Bare et kjapt spørsmål siden jeg selv kjører automat. Kan det skade bilen hvis jeg skifter fra D til gir 1,2,3 i fart, og hva brukes egentlig Overdrive knappen til? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Overdrive er en funksjon på noen biler som i praksis senker turtallet noe, som gir bedre drivstofføkonomi, mindre bråk og mindre slitasje - men ytelsen er ikke helt på topp. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Å bytte gir skader ikke med mindre du klarer å bytte til et gir som er for lavt for hastigheten.. (Det går ikke på nyere biler) Overdrive vil bare si at det er et overgir, noe som regel det høyeste giret på bilen er så lenge den er nyere enn fra 70-tallet. Enkelte biler har dog en slags girkasse som gir et ekstra overgir, Volvo brukte dette en del tidligere men da først og fremst på biler med manuell kasse. 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Nei, det skader ikke bilen. Tvert imot er det enkelte biler som ikke tåler å stå i N etter å ha kjørt en stund.. (Blant annet en del eldre bakhjulsdrevne biler med ZF-4HP22.) Hva mener du skjer og hvorfor skjer det når man setter kassa i nøytral? Lenke til kommentar
EL FUEGO Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Det er ikke så veldig smart å legge'n i nøytral, hvertfall ikke i nedoverbakker. Det er som at bilen går på tomgang. Mange eldre biler greier ikke å holde tomgang lenge, og motoren kan dermed slås av. I nedoverbakke vil dermed rattstyringen og bremsene bli veldig harde å håndtere fordi diverse hydraulikk og kraftforsterkere slutter å virke. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Det er ikke så veldig smart å legge'n i nøytral, hvertfall ikke i nedoverbakker. Det er som at bilen går på tomgang. Mange eldre biler greier ikke å holde tomgang lenge, og motoren kan dermed slås av. I nedoverbakke vil dermed rattstyringen og bremsene bli veldig harde å håndtere fordi diverse hydraulikk og kraftforsterkere slutter å virke. Say wat? Om bilen ikke kan gå på tomgang så er det noe feil med motoren.. Når det er sakt, så går motoren lettere når den står i N enn når den står i D og driver hydralikk.. Så den burde fint klare å bakke i N om den bakker når den står å presser olje i Drive. 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Hva mener du skjer og hvorfor skjer det når man setter kassa i nøytral? På den aktuelle kassa er det en konstruksjonsfeil som gjør at clutcher inni kassa rett og slett slites ut rekordfort på den måten. 1 Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 (endret) På den aktuelle kassa er det en konstruksjonsfeil som gjør at clutcher inni kassa rett og slett slites ut rekordfort på den måten. Hadde den kassa i en Volvo. Om man satte den i N mens bilen triller (alt fra 60 km/t og oppover) så ble det et skikkelig rykk når jeg satte den i D igjen. Ble med å prøve et par ganger og ikke mer, da det var tydelig at dette ikke var bra. Ellers står den i D når man stopper i kryss, etc. Ikke driv å rot med å sette den i N hele tiden, unødvendig. Og ja, hadde bilen til lamellene i kassa gikk. Da virket kun revers.. Endret 8. juni 2013 av SuperBlackBird Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Nå er heldigvis den kassa i Volvo ganske enkel å bytte lameller i.. Å skru ned girkassa tar under en halvtime, og å åpne den for å bytte lameller er gjort på en time eller to.. Jeg måtte bytte lameller på en av mine og, vi tok det en kveld etter at vi var ferdige på jobb. Klart, garasjejekken med girkassekrybbe på gjorde jobben litt enklere, jeg er glad den krybba ble laget en gang i tiden Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 8. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2013 Hva er lameller? Lenke til kommentar
suuhoo Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 https://www.google.no/search?q=friction+plate+clutch&um=1&ie=UTF-8&hl=no&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=2qazUfW_K8Hf4QSmvICQBg&biw=1920&bih=955&sei=3KazUciMKvL44QSW2oCYCQ#facrc=_&imgrc=xa2I2FYazVnXNM%3A%3BJ7HTP-V4tiym2M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.bizrice.com%252Fupload%252F20120113%252FMotorcycle_Clutch_Friction_Disc_Clutch_Plate_CG125.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.bizrice.com%252Fproducts%252FFriction-Plate-Clutch-Plate-Clutch-Disc.html%3B800%3B635 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 På den aktuelle kassa er det en konstruksjonsfeil som gjør at clutcher inni kassa rett og slett slites ut rekordfort på den måten. Da snakker vi om en konstruksjonsfeil ja, antageligvis lekker ventilene så det ligger last på clutchene. Generellt sett med automat BØR du sette i nøytral når du skal stå stille over tid. Dette for å unngå overoppheting av kassa. Da Mondeo kom ettermonterte vi oljekjølere på taxi fordi en del sjåfører varmkjørte og ødela kassene sine ved å stå stille i drive i timesvis. 1 Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Nå er heldigvis den kassa i Volvo ganske enkel å bytte lameller i.. Å skru ned girkassa tar under en halvtime, og å åpne den for å bytte lameller er gjort på en time eller to.. Jeg måtte bytte lameller på en av mine og, vi tok det en kveld etter at vi var ferdige på jobb. Klart, garasjejekken med girkassekrybbe på gjorde jobben litt enklere, jeg er glad den krybba ble laget en gang i tiden What?! Når dette skjedde meg og jeg hadde bilen på verksted, så fikk jeg beskjed om at dette var veldig krevende og at jeg måtte prøve å få tak i ny kasse! Spurte et annet verksted og de anslo en kostnad på 30-40 tusen! Hadde aldri kvitta meg med godbilen om jeg visste dette da.. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 What?! Når dette skjedde meg og jeg hadde bilen på verksted, så fikk jeg beskjed om at dette var veldig krevende og at jeg måtte prøve å få tak i ny kasse! Spurte et annet verksted og de anslo en kostnad på 30-40 tusen! Hadde aldri kvitta meg med godbilen om jeg visste dette da.. Vanlige bilverksteder fikser ikke automatkasser, de bytter de ut.. Automatgirverksteder fikser automatkasser. Og noen fikser de selv i garasjen.. Det er egentlig ganske så enkelt på en konvensjonell automatkasse, så lenge du har nødvendig verktøy og kunnskap. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå