KennethMR Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Er det for å provosere at iPhone er trukket frem som "revolusjonen" for mobilkameraer, eller var den faktisk så mye bedre enn andre telefoner på samme tid?Magnituder bedre. Jeg har jobbet med mobiltelefoner i snart 15 år og jeg kan garantere at iPhone aldri har vært noen form for ledende på mobilkamera. Før iPhone hadde vi allerede SE K800i, Nokia N85 og N95 som var i mine øyne det beste mobilkameraene fram til 2009/2010. Megapiksler spiller jo ingen rolle når man har god optikk og ekte blits. Samsung hadde vel også en mobil som nærmest så ut som et vanlig kamera med zoom på baksiden også men jeg fikk aldri prøvd så den kan jeg ikke utale meg om. Lenke til kommentar
BeachDumb Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 (endret) Phone 3G (2009) Det er ingen overdrivelse å si at Apples iPhone har revolusjonert måten vi fotograferer på.Måten vi fotograferer på! Artikkelforfatter hevder ikke iPhone har revolusjonertselve kvaliteten på bildet. Se forøvrig denne denne statistikken for bekreftelse: http://www.flickr.com/cameras/I begynnelsen var bilder tatt med mobiltelefonkameraet av ytterst tvilsom kvalitet, men som så mye annet i den digitale verden har utviklingen gått i racerfart. I dag er mobiltelefonen det mest brukte kameraet. iPhone er mer populær å ta bilder med enn SamsungiPhone3G har forandret hvordan vi fotograferer og bruker fotografi. Med iPhone 3G ble det enkelt å sende bilder via epost og laste dem opp til Facebook. I tillegg fantes det et voksende antall forskjellige applikasjoner som gjorde iPhone 3G mer leken og brukervennlig enn kompakte digitalkameraer. På bakgrunn av dette er det ikke rart at iPhone har fått mange til å legge kompaktkameraet på hylla.Se dagens mest populære kompaktkamera SONY DSC-RX100 vs Apple iPhone 3G Derfor er det iPhone som skal ha æren for å ha startet denne revolusjonen. Ikke Facebook, Instagram, Google, Blogger, Yahoo, Flickr, men heller ikke kameraene med xenon blitz og bedre bildekvalitet (enn iPhone 3G og 3GS) Sony Ericsson K800i eller Nokia N82. Husk at for veldig mange er det ikke kvaliteten på bildet det kommer ann på, det er om det blir bilde av minnet eller ikke. Derfor er mobilkameraene revolusjonerende både i hvordan de alltid er med og hvordan de deler bilder. Til deling av bilder er iPhone mest brukt både i 2009 og 2013, statistikken taler for seg selv.. (det samme artikkelforfatter også hevder) Finn statistikk som taler i mot det jeg sier så kan vi diskutere Endret 12. juni 2013 av BeachDumb 2 Lenke til kommentar
BeachDumb Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 (endret) Post-process: why the smartphone camera changed photography forever: Or how a pro fell in love with photography again I am a professional commercial photographer. I have been for the last 25 years. Throughout most of my career, I’ve had a hard time taking personal pictures — and for years I thought that shooting film was to blame. I’ve always found shooting film nerve-wracking. The joy of the “latent image” isn’t quite so joyous when you’re wondering if the shots are actually going to come out. And it got steadily worse: The more experienced I became, the more I realized what could go wrong. The nerves were always there — occasionally with very good reason. The biggest thrill I got from a roll of processed film was the thrill of relief. It’s difficult to explain these nerves to those who have only shot digitally. It seems to me that most of the millennial generation views shooting film as exciting and pure, like vinyl records or artisanal coffee. But trust me, it’s not: You don’t get sued if you scratch the vinyl, or destroy your reputation if you spill the cappuccino. Shooting with film is like flying at night. You have to completely trust your instruments: Your light meter is your life, and there’s often no second chance. YOUR CAMERA DOESN’T MATTER To test my theory that the camera no longer matters, I spent a few days shooting roughly the same pictures on an iPhone 5, a Sony RX1, and my precious Leica M6 Titanium (shooting film!). The last time I used my Leica was before Facebook was launched. Compared to the iPhone and Sony RX1, the Leica M6 seemed extremely cumbersome to use; focusing is (and always was) insanely difficult, and there’s no light meter. Yet despite these particular idiosyncrasies, shooting with the Leica and RX1 was a surprisingly similar experience. I tended to consider my pictures more, take more time to frame the shot, and check the composition. But shooting with an iPhone was the exact opposite — it was far more instinctive and "free" from constraint. Yet I don’t think that these dramatic differences are apparent in the actual photographs. I think the "instinctive" snaps on the iPhone are strikingly similar to the "considered" compositions taken on the Sony RX1 and the Leica M6. Which is no real surprise to me, and is probably the reason that my Leica M6 is now back in its glass case looking pretty, and the Sony RX1 remains in my bag. les mer her: http://www.theverge....ography-forever Endret 21. juni 2013 av BeachDumb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg