Okeblol Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Da jeg starta PCn i dag fikk jeg en feilmelding som aldri har kommet før: CPU is unworkable or has changed. Please check. CPU SOFT TEST Hva i allverden ? Jeg kunne gå vidre ved å trykke f1, men d er litt småskummelt med denne meldinga. I det siste har jeg også fått en ekkel lyd når jeg har prøvd å starte PC'n, dette har gått vekk (som regel) hvis jeg har kutta strømmen og prøvd å starte pånytt et par ganger. Lyden kan beskrives som en skadeskutt ape eller noe slik, egentlig en ganske kjip lyd, men jeg er rimelig sikker på at den kommer fra CD-ROMen og ikke vifta på prosessoren (så hvorfor får jeg feilmeld.?) Lenke til kommentar
jcs0607 Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 det er nok ingenting iveien med cpu'en din. start maskinen på nytt, hvis problemet er der fortsatt: Gå inn i bios og finn frem til der det står hvilken cpu du har. (hvis du ikke vet hvordan dette gjøres kan du se i manualen til hovedkortet ditt) Der det står hvilken cpu du har står det helt sikkert feil cpu, still den inn sånn at det står riktig. Dette skulle nok fjerne problemet. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Jeg fikk denne meldingen når batteriet på hk var dødt, og det er absolutt ikke farlig Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 24. september 2003 Forfatter Del Skrevet 24. september 2003 prøver du å være morsom nå eller er d faktisk ikke farlig at batteriet på hk er dødt ? har forresten hatt pc'n i 3 uker så at noen deler skal være ødelagte allerede (og/eller døde/tomme batteri) syns jeg virker veldig usannsynlig Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 prøver du å være morsom nå eller er d faktisk ikke farlig at batteriet på hk er dødt ? har forresten hatt pc'n i 3 uker så at noen deler skal være ødelagte allerede (og/eller døde/tomme batteri) syns jeg virker veldig usannsynlig I hovedsak er dette ufarlig, men siden pcen er 3 uker gammel kan det tyde på at hovedkortet enten tømmer batteriet for strøm. Eller at batteriet var nesten flatt når du fikk det. Men, aller først ville jeg prøve noe som ble nevnt i en post over, gå inn i BIOS`en og sett riktig prosessor. Det kan være en liten feil som har gjort at BIOS`en har tilbakestilt seg selv. Hvis du forteller hva slags prosessor du har, kan sikkert noen hjelpe deg å sette de riktige verdiene, hvis ikke du har dem selv. Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 24. september 2003 Forfatter Del Skrevet 24. september 2003 var netopp i bios og så litt på det, jeg kom fram til, under SoftMeny Setup : Intel 2,8GHz prosessor (langt navn, skriver ikke hele) Frequency 1,40GHz Cache size 512K CPU Operation SPeed...............: 2800(200) <- (enten denne, eller "user defined" var valgmuligheter) x Ext. Clock (CPU/AGP/PCI).....: 200/66/33 MHz x Estimated New CPU Clock .....: 2,80GHz Alle de andre punktene virket veldig urelevant Noen ideer ? (Det står jo at den er 1,40 GHz, hva i allverden ?) Kom på at det er en 800MHz bus på hk Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Det samme skjedde med meg.n[r jeg kj;pte meg nytt intel system. Stilte bare opp fsb til 200 , da fikk jeg ikke feilmelding lenger Tror du kan ta det med ro. frenChie Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 24. september 2003 Forfatter Del Skrevet 24. september 2003 hvor setter jeg fsb til 200 da, eller er den 200 ? Lenke til kommentar
Papillon Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Slapp helt av. Jeg fikk samme feilmelding som deg da jeg hadde fått meg ny pc. Det stod at ytelsen til prosessoren (AMD 2500+) var 1.09 mens den i virkeligheten er 1.83. Det var bare å stille fsb til 166, i ditt tilfelle skal den som folka her sier stilles til 200. Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 24. september 2003 Forfatter Del Skrevet 24. september 2003 joa, fikk med meg at fsb skal stilles til 200, men HVOR ? endret : gikk under min datamaskin -> egenskaper der står det at prosessor hastighet er 1.4 ghz (!) Lenke til kommentar
enden Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 CPU Operation Speed...............: 2800(200) <- (enten denne, eller "user defined" var valgmuligheter) Sett den til user defined. Da kan du sette fsb'n manuelt på raden under. Hadde samme problem. Batteriet var ikke flatt, det hjelp ikke å sette cpu manuelt, bios ville ikke lagre andringer på annet enn cpu. Flashet til tre ulike bios versjoner uten at det hjalp. Tok kontakt med komplett, og resultatet ser du i siggen min... Litt vemodig velkomst postmannen med "pakke hjem på kvelden"-pakken min med skjermkort i fikk. Har alt bortsett fra hk nå... Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 24. september 2003 Forfatter Del Skrevet 24. september 2003 var litt rar norsk der, er ikke helt sikker på om jeg skjønte hva du mente, men du sier d er feil på HK ? og at alle ting på pc'n kommer til å ødelegges ? eller at hk er ødelagt og må byttes ? Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 var litt rar norsk der, er ikke helt sikker på om jeg skjønte hva du mente, men du sier d er feil på HK ? og at alle ting på pc'n kommer til å ødelegges ?eller at hk er ødelagt og må byttes ? Du kan ta det helt med ro, det var i hans sitt tilfelle, og han har aldi sagt at noe i pcen han kommet til aa bli odelagt. Han sa at det var noe med hovedkortet. Den feilmeldingen er normal. Den kommer paa nesten alle som har bygget ny pc. Har du AMD saa stiller du FSB paa 166. Har du Intel stiller du FSB paa 200. hehe hadde du grilla CPU hadde aldri pc en din starta. Leit rundt inne i bios. Et tips, pust rolig ut og inn 10 ganger FrenChie Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 24. september 2003 Forfatter Del Skrevet 24. september 2003 fant det ! settingsen stod på 2800(200) som cpu select, under oppstart stod noe om DRAM ratio eller noe sikt som 100/125 jeg satt CPU operating speed på "user define" uten å skifte noe og nå funker alt i skjønneste orden Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 forøvrig ville pc'n kommet med en pipekode. det gjorde i alle fall den jeg monterte en prosessor med 3-4 brukkne/bøyde pinner! Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 27. september 2003 Forfatter Del Skrevet 27. september 2003 nå har den begynt å "nullstille" seg igjen... hmmm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå