Gå til innhold

Lydløs PC som ikke koster skjorta - er det mulig å få til?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har i alle år gått rundt med ett ønske om å få en helt lydløs PC. Da snakker vi altså HELT lydløs. Ingen vifter. Ikke engang i PSU(men kan leve med den til nøds).

 

I årets løp har jeg testet vannkjøling, underklokking, billige og dyre vifter som skal være "lydløse" etc etc etc - ingenting av dette holder mål etter min mening. Nå kan det hende at jeg er ekstra følsom for pc støy(de fleste som er innom syntes ikke pc-en min bråker noe særlig), men slik er nå det engang - jeg vil ha STILLHET og KRAFT i en og samme pakke!

 

Dagens maskin kjører helt kurrant HW og holder massevis til den bruken jeg har, så det er ikke aktuelt å kjøpe ny HW - kun snakk om å forbedre/bytte ut kjølingen slik at maskina blir så stille som overhodet mulig.

 

Dagens oppsett:

Corsair Obsidian 650D

Asus Crosshair Formula V

AMD FX-8150 @3600Mhz

16GB DDR3 ram(husker ikke i farten hvilken type, da jeg har byttet litt)

MSI GeForce GTX660

Thermaltake Toughpower 850W

Samsung SSD840 + 6 vanlige SATA disker av ulik størrelse(500gb - 1.5tb)

2x120mm vifter i push/pull på en Corsair H50 til CPU kjøling

2 x 200mm kabinettvifter fra Corsair

Viften på PSU og viften på GFX

 

Har oppsettet slikt at luft trekkes inn i front med 200mm vifter igjennnom HDD bay og videre til GFX og opp til CPU området og ut igjennom toppen. H50 er montert med i 120mm plassen bakerst og trekker luft utenfra og inn før denne blir blåst ut i toppen igjen. Viften i PSU surrer for seg selv(drar inn ibunn og blåser ut bak).

 

Med dette oppsettet så har jeg helt vanlige temp(20-30grader i systemtemp, 10-60grader cpu temp avhengig av load, og 45-50 grader i GPU temp) Varierer avhengig av romtemperatur/vær. Ikke den kaldeste kassa, men ikke noe å grine over heller:)

 

Hvis jeg ender opp med å spille noe som trekker litt, så kan jeg lande på en cpu temp på 80-90 og gpu temp i samme leia. Det derimot er IKKE ok.

 

Da jeg kjøpte kabinettet for ca halvt år siden, var det en drøm å gå over til fra den gamle skranglekasse jeg hadde, men ser at etterhvert så holder det ikke mål. Viftene bråker mer og mer, H50 radiatoren må til stadighet rensen(push/pull skaper mye støv på den, slikt at den blir helt tett og viftene klarer ikke å gå rundt en gang(ca annenhver måned)), og støynivået generelt er høyere enn ønskelig.

 

 

Derfor ønsker jeg nå tips og råd til hvordan jeg kan få denne maskinen så stille som mulig ved å bruke minst mulig penger på det(ikke 0 kroner selvsagt, men ikke 5000 heller)

 

Vannkjøling er jo en ide, men har noen tips til hvordan få denne vifteløs isåfall? Er plass til en 2x120 radiator i toppen på kabinettet. Hva isåfall med en pumpe som ikke bråker så fælt - syntes de aller fleste bråker mer enn de burde? Jeg har ikke lyst å gjøre større endringer på kassen heller, men mindre ingrep er OK(slikt at kassen fortsatt kan brukes som en vanlig fungerende kabinett når mitt stash taes ut av den evt) Zalman Reserator 1 V2 er jo også en mulighet, men har ikke noe erfaring med den, så kom gjerne med deres hvis dere har:) Ja, generelt tips og triks som kan få denne maskinen her så stille som mulig:)

 

 

Hilsen

JadeSoturi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...