pratycrok Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Jeg ble nettopp trukket opp til muntlig eksamen i R2 Matematikk. Oppgaven/Temaet jeg fikk er som følger : Noen som har noen ideer om hvilke regneeksempler jeg kan bruke for å vise god forståelse innenfor temaet? Takker for svar! Lenke til kommentar
''' Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Hvis du vil ha ett tema med rød tråd gjennom hele (for wow-faktor eller noe) så kan du f.eks starte sånn: Den første går på vektorer og det der, så når du f.eks har en pyramide får du med en gang mulighet til å regne på noen vektorprodukter og volumer og vinkler og sånn. Du kan for eksempel ta Keops-pyramiden i Egypt? F.eks at de har målt lengde og bredde og diagonalen, men ikke høyden. Og rundt den pyramiden er det jo mange mindre pyramider: http://upload.wikime...ah_Pyramids.jpg Så du kunne jo regnet med at høydene i pyramidene følger en geometrisk rekke, og bruke dette til å finne en geometrisk rekke for volumene, og regnet ut hvor mye stein de gamle Egypterne måtte bære for å ha nok til å bygge en uendelig (konvergerende) rekke av slike pyramider. Så kunne du ta noe med hvor mye den eroderes hvert år, f.eks at 0.1% av pyramiden blåses bort med vinden hvert år, men at en gitt mengde stein kan restaureres per år. Da har du differensiallikningen y' = -0.001y + K. Det kan du gjøre massevis med Da har du også laget en matematisk modell hvor du trekker konklusjoner ut i fra data (som riktignok er oppfunnede, men så lenge du er tydelig på det og forklarer så er ikke det noe problem). Endret 7. juni 2013 av Grønnsyre 1 Lenke til kommentar
pratycrok Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 Tusen takk! Tror den røde tråden vil ha en "wow-faktor" ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå