Luigi85 Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Hei, kan noen hjelpe meg litt i gang med å sette meg inn i aksjer? Jeg har lyst å begynne å kjøpe aksjer, helst med stor avkastning, og lurer spesielt på om det finnes noen gode oversikter over det som styrer oljeprisene eller shipping, strømprisene osv. Jeg vet jo at etterspørselen styrer prisene, men jeg ser etter en oversikt over den ''etterspørselen''. Hvordan man forutser etterspørsel. Altså på en helt lovlig måte slik som de som får det til henter infoen sin. Endret 7. juni 2013 av Luigi85 Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Så du har lyst til å kjøpe aksjer med høy avkastning ved å lære deg å forutsi etterspørselen etter aksjens underliggende? (feks underliggende til en aksje for en gullgruve er gullprisen, enkelt forklart) Dette er hva alle investorer som investerer i slike aksjer prøver å gjøre. Det er hva profesjonelle meglere og analytikere jobber med daglig, og selv ikke de klarer alktid dette. Det er nesten umulig å forutse en etterspørsel med sikkerhet. Dersom du er sikker på at etterspørselen etter feks olje blir høy kan du være sikker på at det har store deler av markedet også konkludert med. Med andre ord er en høy sannsynlighet for høy oljepris allerede innbakt i dagens aksjepris. Mulighet for høy avkastning = høy risiko. Det er ingenting som heter en gratis lunsj i aksjeverdenen. Endret 7. juni 2013 av Christeven 1 Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 hehe ja det er nok helt sant det du sier der, men det hadde jo vært greit å vite ja , men jeg lurer litt på hvor de får infoen som de klarer å bruke når de konkluderer med i sine investeringer , også hvor får de som daytrader/ og de som gjør kortere investeringer infoen fra? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Hvis du lurer på aksjekurser kan du jo gå på http://www.netfonds.no/quotes/market.php Den liker jeg ganske godt. Logger du inn som kunde så får du sanntidsinformasjon også, de kursene som ligger der er 15 min forsinket. Børsen er stengt nå da. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Begynn med å lese http://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Produkter-og-tjenester/Publikasjoner/Aksjer-for-alle . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå