Programvare Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Hei og hå Jeg har et formidabelt surround-oppsett bestående av to fronthøyttalere, en center og to surround-høyttalere. Klipsch alt sammen. Jeg har en noe pysete Onkyo TX-NR616B, og hovedsaklig spiller jeg av musikk via HDMI fra skjermkortet på stuePC-en, men bruker til tider platespiller og PS3 også. Men uansett hvilken kilde jeg spiller av med er det alltid litt statisk, høyfrekvent bakgrunsstøy. Det er veldig tydelig rundt -40dB og oppover, spesielt ved stereo-mode men også i multichannel-mode. Jeg har forsøkt veldig mye omkobling og lignende, men problemet vedvarer. Har sjekket så og si alt av kabler og lignende og har egentlig konkludert med at problemet ligger i selve recieveren. Grunnen til at jeg tror det er fordi at når jeg starter den opp og ikke spiller av noe, så er det ingen støy i det hele tatt, selv på 0dB. Setter jeg derimot på noen form for lyd fra hvilken som helst kilde, så dukker støyet opp umiddelbart, og vedvarer helt til jeg enten da har byttet til en kilde som ikke spiller av lyd, eller skrur av og på "Audyssey" som er en slags funksjon som skal tilpasse lyd til musikk og film. Den er noe jeg aldri bruker uansett, og jeg har forsøkt med den både av og på, men problemet er det samme. Kan det være noen form for støy i elektronikken, eller er det rett og slett noe som er grillet i recieveren? Alle svar mottas med takk. Endret 7. juni 2013 av Programvare Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Antar du fysisk har koblet fra PC når du bare prøvde med platespilleren? Altså ingen kontakt mellom PC og forsterker? Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 Prøvde nå å koble fra absolutt alt annet enn høyttalerne, og så koble på en minijack. Det kom ingen støy før jeg faktisk tok på minjack-pluggen. Så da er det vel ganske sikkert at det er noe med recieveren? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Prøvde nå å koble fra absolutt alt annet enn høyttalerne, og så koble på en minijack. Det kom ingen støy før jeg faktisk tok på minjack-pluggen. Så da er det vel ganske sikkert at det er noe med recieveren? Tok på (som at du tok på pluggen med fingrene), eller koblet til? Hvilken kilde var i andre enden av minijacken? Unnskyld at jeg virker pirkete, men det er greit at du unngår å sende inn en forsterker som det viser seg å være ingenting galt med. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 8. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2013 (endret) Tok på (som at du tok på pluggen med fingrene), eller koblet til? Hvilken kilde var i andre enden av minijacken? Unnskyld at jeg virker pirkete, men det er greit at du unngår å sende inn en forsterker som det viser seg å være ingenting galt med. Jeg tok på den med fingrene, bare for å "åpne" den, og med en gang jeg fysisk berørte pluggen dukket støyet opp i høyttalerene. Som sagt, ingenting annet enn den og høyttalere var koblet til. Recieveren er jordet. Flyttet nylig til ny leilighet og er samme problem her i den nye som den gamle. Endret 8. juni 2013 av Programvare Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå