afa999 Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Er det noen som har noen gode tips å komme med i Spansk. Går i 10ende og kom opp i spansk idag.. Noe som kan imponere faglærer og sensor slik at jeg har mulighet til å få en av de to høyeste karakterene. Håper på noen gode tips fra noen som har hatt spansk på eksamen! Lenke til kommentar
Crumpler Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Haha, føler nesten at jeg burde bidra med noe her. Jeg kom opp i spansk muntlig i VG2 og det endte med en 6'er. I presentasjonen kan du vise at du mestrer språket, og om du skal skrive om deg selv, så er det bare å finne på ting, slik at du får vist hva du kan. Viktigst av alt er samtalen etterpå. Læreren min og jeg snakket litt om lokale kjøpesentre, og vi diskuterte litt rundt de, før vi kom over på litt mer private ting, som f.eks familie, musikksmak og slikt. Jeg ble ferdig veldig fort, for samtalen varte ikke så lenge, dette var nok fordi vi kommuniserte uten misforståelse og jeg fikk uttrykt meg slik at de forstod glatt. Hmm, nå er det en stund siden jeg gikk på ungdomsskolen, men du kan ta en titt bak i boken, der det bla. står hvordan du sier hva klokken er, hvordan været er, og sånt. Ellers så er det lurt å hilse pent, være glad, og legge mye i uttalen, men den er ikke så fryktelig viktig om du viser at du prøver... Men det er viktig at du uttaler som f.eks años riktig, og ikke anos. Ano = anus, año = år. Endret 7. juni 2013 av Crumpler Lenke til kommentar
afa999 Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 Haha, føler nesten at jeg burde bidra med noe her. Jeg kom opp i spansk muntlig i VG2 og det endte med en 6'er. I presentasjonen kan du vise at du mestrer språket, og om du skal skrive om deg selv, så er det bare å finne på ting, slik at du får vist hva du kan. Viktigst av alt er samtalen etterpå. Læreren min og jeg snakket litt om lokale kjøpesentre, og vi diskuterte litt rundt de, før vi kom over på litt mer private ting, som f.eks familie, musikksmak og slikt. Jeg ble ferdig veldig fort, for samtalen varte ikke så lenge, dette var nok fordi vi kommuniserte uten misforståelse og jeg fikk uttrykt meg slik at de forstod glatt. Hmm, nå er det en stund siden jeg gikk på ungdomsskolen, men du kan ta en titt bak i boken, der det bla. står hvordan du sier hva klokken er, hvordan været er, og sånt. Ellers så er det lurt å hilse pent, være glad, og legge mye i uttalen, men den er ikke så fryktelig viktig om du viser at du prøver... Men det er viktig at du uttaler som f.eks años riktig, og ikke anos. Ano = anus, año = år. Okei skjønner Jeg gruer meg mest til denne samtalen tilslutt... Lenke til kommentar
Crumpler Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Den er viktigst. Presentasjonen kan en greie om en har bra hukommelse, men samtalen viser hva du virkelig kan og hvordan du faktisk snakker spansk. Hva fikk du som tema? Lenke til kommentar
afa999 Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 Den er viktigst. Presentasjonen kan en greie om en har bra hukommelse, men samtalen viser hva du virkelig kan og hvordan du faktisk snakker spansk. Hva fikk du som tema? På presentasjon fikk jeg Mi casa y mi familia, på denne spontan samtalen skal jeg avtale med lærern på mandag hvilken tema jeg vil snakke om. Har du noen forslag? Lenke til kommentar
Konsulentmat Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Spansk eksamen 10ende BODØ vi fikk 4 delt tema 1lytt til en tekst 10 min før du skal inn og gjenfortell på norsk det du hadde hørt. 2 fortell om deg selv 3 ha fremleg om et spansktalende land, Norge eller fra mi quirida familia 4 Lese to tekster på norsk og spansk (1 side per tekst) Lenke til kommentar
afa999 Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 Spansk eksamen 10ende BODØ vi fikk 4 delt tema 1lytt til en tekst 10 min før du skal inn og gjenfortell på norsk det du hadde hørt. 2 fortell om deg selv 3 ha fremleg om et spansktalende land, Norge eller fra mi quirida familia 4 Lese to tekster på norsk og spansk (1 side per tekst) Vi har: 1: Lytteprøve 2: fremføring 3.samtale om et tema Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Er det noen som har noen gode tips å komme med i Spansk. Går i 10ende og kom opp i spansk idag.. Noe som kan imponere faglærer og sensor slik at jeg har mulighet til å få en av de to høyeste karakterene. Håper på noen gode tips fra noen som har hatt spansk på eksamen! Har skrevet noe her. Har ikke hatt spansk eksamen, men hadde spansk prøvemuntlig. Når det gjelder samtalen så er det viktigste at du gjør det forstått, men også at du ikke stopper å snakke selv om du har svart på spørsmålet. Spør h*n hvor du ønsker å reise, så sier du ikke bare Espana. Da begynner du å snakke om hvor fint det er der, hvorfor du ønsker å reise dit. Har du vært der før? hva ønsker du å gjøre der osv. BRUK GERUNDIO, INFINITIVO OG PARTICIPO. dette imponerer sensor. http://www.diskusjon...owtopic=1517394 Endret 7. juni 2013 av Bassa. Lenke til kommentar
afa999 Skrevet 8. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2013 Har skrevet noe her. Har ikke hatt spansk eksamen, men hadde spansk prøvemuntlig. Når det gjelder samtalen så er det viktigste at du gjør det forstått, men også at du ikke stopper å snakke selv om du har svart på spørsmålet. Spør h*n hvor du ønsker å reise, så sier du ikke bare Espana. Da begynner du å snakke om hvor fint det er der, hvorfor du ønsker å reise dit. Har du vært der før? hva ønsker du å gjøre der osv. BRUK GERUNDIO, INFINITIVO OG PARTICIPO. dette imponerer sensor. http://www.diskusjon...owtopic=1517394 Hva mener du med "BRUK GERUNDIO, INFINITIVO OG PARTICIPO"? hva betyr disse ordene? Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 (endret) Hva mener du med "BRUK GERUNDIO, INFINITIVO OG PARTICIPO"? hva betyr disse ordene? Gerundio= nåtid, participo= fortid og infinitivo= infinitiv, for eksempel hablar.. Dette står nok ganske godt forklart i boken din. Eksempel med gerundio( da legger du til ando til verb som slutter på ar og indo på verb som slutter på er : Estoy hablando con mi hermana( dette er noe jeg gjør akkurat nå). Eksempel med participo( da legger du til ado til verb som slutter på ar og ido til verb som slutter på er) ; En la semana pasada, he hablado con mi hermana. Edit; dette er pensum... Endret 8. juni 2013 av Bassa. 2 Lenke til kommentar
Linaria1 Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Hvilke verbtider har du lært? Vi lærte ikke om subjuntivo f.eks. før i spansk 3 på vgs. Synes å huske det var bare presens i 10. klasse. Ah, det hadde vært deilig med bare presens. Jeg tror jeg kommer opp i muntlig eksamen i spansk 3, heh Lenke til kommentar
afa999 Skrevet 8. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2013 Gerundio= nåtid, participo= fortid og infinitivo= infinitiv, for eksempel hablar.. Dette står nok ganske godt forklart i boken din. Eksempel med gerundio( da legger du til ando til verb som slutter på ar og indo på verb som slutter på er : Estoy hablando con mi hermana( dette er noe jeg gjør akkurat nå). Eksempel med participo( da legger du til ado til verb som slutter på ar og ido til verb som slutter på er) ; En la semana pasada, he hablado con mi hermana. Edit; dette er pensum... Oja, det har vi lært.. skjønte bare ikke ordene gerundio osv Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Oja, det har vi lært.. skjønte bare ikke ordene gerundio osv Så bra, da må du bruke det! Som jeg sa, så er det slike ting som vil trekke opp karakteren. 2 Lenke til kommentar
afa999 Skrevet 8. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2013 Haha, føler nesten at jeg burde bidra med noe her. Jeg kom opp i spansk muntlig i VG2 og det endte med en 6'er. I presentasjonen kan du vise at du mestrer språket, og om du skal skrive om deg selv, så er det bare å finne på ting, slik at du får vist hva du kan. Viktigst av alt er samtalen etterpå. Læreren min og jeg snakket litt om lokale kjøpesentre, og vi diskuterte litt rundt de, før vi kom over på litt mer private ting, som f.eks familie, musikksmak og slikt. Jeg ble ferdig veldig fort, for samtalen varte ikke så lenge, dette var nok fordi vi kommuniserte uten misforståelse og jeg fikk uttrykt meg slik at de forstod glatt. Hmm, nå er det en stund siden jeg gikk på ungdomsskolen, men du kan ta en titt bak i boken, der det bla. står hvordan du sier hva klokken er, hvordan været er, og sånt. Ellers så er det lurt å hilse pent, være glad, og legge mye i uttalen, men den er ikke så fryktelig viktig om du viser at du prøver... Men det er viktig at du uttaler som f.eks años riktig, og ikke anos. Ano = anus, año = år. Har du noen tips på hva jeg og lærern kan prate om, noe som ikke er så vanskelig? Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Har du noen tips på hva jeg og lærern kan prate om, noe som ikke er så vanskelig? Vet dette spørsmålet ikke var rettet til meg, men da jeg hadde prøvemuntlig i spansk så startet sensor med utspørring av det jeg nettopp hadde snakket om. Jeg måtte rett og slett gjenta noe som jeg hadde presentert. Siden oppgaven gikk ut på at vi skulle ha en framføring om et land, spurte sensor om hvor jeg ønsker å reise, hvor jeg hadde reist, hvorfor jeg ønsker å reise dit osv. Etter min erfaring så er det du som kan snakke litt utenfor tema for å snakke mest mulig. Spør h*n deg hvor du har reist, så forteller du årsaken, men begynner å bable om hvor vakker landet er, at du ha noen venner/familie der. Hva de heter igjen, hvor gamle de er, hva de skal utdanne seg osv. På denne måten så får du viklet inn mange kunnskaper og faglærer sa at sensor på eksamen også ville holde utspørringen på denne måten. Håper dette gir deg en pekepinn på hvordan utspørringen i muntlig eksamen fungerer, men ikke glem at eksamen også består av en lytteprøve, i tillegg til en spontan samtale med for eksempel rollekort.( Det er i hvert fall det vi har fått opplyst). Lenke til kommentar
afa999 Skrevet 8. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2013 Vet dette spørsmålet ikke var rettet til meg, men da jeg hadde prøvemuntlig i spansk så startet sensor med utspørring av det jeg nettopp hadde snakket om. Jeg måtte rett og slett gjenta noe som jeg hadde presentert. Siden oppgaven gikk ut på at vi skulle ha en framføring om et land, spurte sensor om hvor jeg ønsker å reise, hvor jeg hadde reist, hvorfor jeg ønsker å reise dit osv. Etter min erfaring så er det du som kan snakke litt utenfor tema for å snakke mest mulig. Spør h*n deg hvor du har reist, så forteller du årsaken, men begynner å bable om hvor vakker landet er, at du ha noen venner/familie der. Hva de heter igjen, hvor gamle de er, hva de skal utdanne seg osv. På denne måten så får du viklet inn mange kunnskaper og faglærer sa at sensor på eksamen også ville holde utspørringen på denne måten. Håper dette gir deg en pekepinn på hvordan utspørringen i muntlig eksamen fungerer, men ikke glem at eksamen også består av en lytteprøve, i tillegg til en spontan samtale med for eksempel rollekort.( Det er i hvert fall det vi har fått opplyst). Okei, takk! Kanskje jeg skal ha om "hvor jeg ønsker å reise". Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Okei, takk! Kanskje jeg skal ha om "hvor jeg ønsker å reise". Det blir nok vanskelig å bestemme seg for hva h*n spør om, men du har nok skjønt tegninga. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå