simei Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Hei, har en bror som ER 10 år. Er det lovlig at han sitter på med meg på moped, eller MÅ passasjeren være UNDER 10 år? På forhånd takk Lenke til kommentar
teb1986 Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 https://www.politi.no/romerike/rad_fra_politiet/trafikksikkerhet/bilbelte_og_hjelm/Tema_392.xhtml Bare en på mopeden! Mange unge ser ut til å tro at det er greit å ta med en jevnaldrende bakpå mopeden. Det er det ikke, faktisk er det forbudt. Reglene for passasjer på moped står i §3-1 i Forskrift om bruk av kjøretøy. Forskriften sier at det er lov å ha med én passasjer som er under 10 år på tohjuls moped. Altså er det ulovlig å ta med noen som er over 10 år Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Jeg mener å huske fra da jeg var ung (endel år siden) at det var lovlig med passasjer på moped hvis man monterte fotstøtter på bakakselen? Noen som har hørt noe om dette? Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Er det en tohjuls moped er det ikke under noen omstendigheter lov å ha en passasjer på over ni år bakpå. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Kan det ha vært lovlig tidligere med 2? Fant denne artikkelen fra 2003: http://www.h-avis.no/nyheter/krav-om-eget-mopedsertifikat-1.1623275 "De aller fleste mopedene som importeres til Norge i dag har seteplass, håndtak og fothvilere beregnet til en passasjer. Hittil har dette utstyret her i landet bare blitt brukt ulovlig. 1. juli i år fjernes imidlertid forbudet mot å kjøre to personer på én tohjulsmoped. 50-kubikkere kan fra da av registreres med to sitteplasser hos trafikkstasjonene. Så sant mopeden er utstyrt for dette. " Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Om du hadde lest hele artikkelen: Høringsfrist 15. marsDe nye reglene skal endelig godkjennes av Samferdselsdepartementet. Høringsfristen er satt til 15. mars. Jeg tror de nye mopedførerkravene kan gjelde fra 1. juli, sier saksansvarlig Gry Roland i Vegdirektoratet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå