gannicus Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Læreplanmål: Eleven skal kunne drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag. Oppgaven går ut på å presentere og drøfte det moderne prosjektet med utgangspunkt i ulike tekster fra ulike tidsperioder. Er det noen som har noen forslag til problemstillinger? Lenke til kommentar
RImjobkongen Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Kom opp i det samme! Litt hjelp hadde kommet godt til nytte! Kom Lenke til kommentar
Moddaloug Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Vi fikk utlevert følgende måte å løse oppgaven på: Diskuter det moderne prosjektet med utgangspunkt i tekster fra opplysningstida, via romantikken og fram til og med realismen. Dermed slapp vi å lage problemstilling selv. Lenke til kommentar
Unquale Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) - Hvordan har det moderne prosjektets litteratur påvirket samfunnet frem til i dag? Endret 7. juni 2013 av Unquale Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Hei, jeg har så og si det samme temaet, jeg tenkte at problemstillingen min skal være noe som: "hvordan har kvinnesynet i det moderne prosjektet påvirket litteraturen til idag" Lenke til kommentar
peachh Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Kom også opp i det moderne prosjekt.. Noen som har forslag til flere problemstillinger? Eller viktige forfattere og tekster? Tenker Ibsen, Holberg, Skram og Aasen er viktig vertfall... Lenke til kommentar
Bodø/Glimt Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Vil du ha noe lett, så kan du ta om naturalismen. Eksempel på problemstilling kan være: "Determinisme i det Moderne Prosjektet: "Karens Jul" av Amalie Skram og "Albertine" av Christian Krohg". Lenke til kommentar
peachh Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Takk! Jeg har, etter en liten prat med læreren, bestemt meg for å ha om det moderne gjennombrudd. Tar utgangspunkt i "Karen", "Karens jul" og "Et dukkehjem". Men driver å leser om det moderne gjennombrudd nå, og er litt forvirret om det er det samme som realismen? Begge deler varte jo på samme tidspunkt så.. Er liksom "det moderne gjennombrudd" bare et annet navn for realismen? Lenke til kommentar
Bodø/Glimt Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Vet du ike forskjellen så sliter du... Mens det moderne prosjektet på ingen måte nødvendigvis er knyttet til litteratur, så er det moderne gjennombrudd "gjennombruddet" i litteraturen på 1870-tallet. Du har sikkert hørt om Brandes og "det at litteratur i våre dager lever, viser seg i at den setter problemer under debatt". "Et dukkehjem" hører vel mer hjemme i realismen, mens "Karens Jul" er et av de mest kjente eksemplene på en naturalistisk novelle. Google er din venn her, søk så vil du finne forskjellene lett. Endret 17. juni 2013 av Camorra Lenke til kommentar
Pyls Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Heldige dere som har fått et oppgitt tema.. Irriterende å måtte trekke to totalt tilfeldige tema på eksamensdagen Lenke til kommentar
peachh Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Vet du ike forskjellen så sliter du... Mens det moderne prosjektet på ingen måte nødvendigvis er knyttet til litteratur, så er det moderne gjennombrudd "gjennombruddet" i litteraturen på 1870-tallet. Du har sikkert hørt om Brandes og "det at litteratur i våre dager lever, viser seg i at den setter problemer under debatt". "Et dukkehjem" hører vel mer hjemme i realismen, mens "Karens Jul" er et av de mest kjente eksemplene på en naturalistisk novelle. Google er din venn her, søk så vil du finne forskjellene lett. Jeg vet forskjellen på det moderne prosjekt og det moderne gjennombrudd, det er forskjellen på det moderne gjennombrudd og realismen jeg sliter med.. Og jeg har googlet masse, men jeg skjønner fortsatt ikke... I norskboka mi under "I dette kapittelet skal du lære" står det: - om det moderne gjennombrudd- eller realismen - i norsk diktning. Så slik jeg forstår det er det jo da samme greia? Lenke til kommentar
peachh Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Læreren min har sagt jeg må kunne forklare noe om hvordan Ivar Aasen er en del av det moderne prosjekt.. Hjelp? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå