Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk muntlig eksamen - Det moderne prosjekt

Anbefalte innlegg

Læreplanmål: Eleven skal kunne drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag.

Oppgaven går ut på å presentere og drøfte det moderne prosjektet med utgangspunkt i ulike tekster fra ulike tidsperioder.

Er det noen som har noen forslag til problemstillinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Takk! Jeg har, etter en liten prat med læreren, bestemt meg for å ha om det moderne gjennombrudd. Tar utgangspunkt i "Karen", "Karens jul" og "Et dukkehjem". Men driver å leser om det moderne gjennombrudd nå, og er litt forvirret om det er det samme som realismen? Begge deler varte jo på samme tidspunkt så.. Er liksom "det moderne gjennombrudd" bare et annet navn for realismen?

Lenke til kommentar

Vet du ike forskjellen så sliter du... :p

Mens det moderne prosjektet på ingen måte nødvendigvis er knyttet til litteratur, så er det moderne gjennombrudd "gjennombruddet" i litteraturen på 1870-tallet. Du har sikkert hørt om Brandes og "det at litteratur i våre dager lever, viser seg i at den setter problemer under debatt".

"Et dukkehjem" hører vel mer hjemme i realismen, mens "Karens Jul" er et av de mest kjente eksemplene på en naturalistisk novelle.

Google er din venn her, søk så vil du finne forskjellene lett.

Endret av Camorra
Lenke til kommentar

Vet du ike forskjellen så sliter du... :p

Mens det moderne prosjektet på ingen måte nødvendigvis er knyttet til litteratur, så er det moderne gjennombrudd "gjennombruddet" i litteraturen på 1870-tallet. Du har sikkert hørt om Brandes og "det at litteratur i våre dager lever, viser seg i at den setter problemer under debatt".

"Et dukkehjem" hører vel mer hjemme i realismen, mens "Karens Jul" er et av de mest kjente eksemplene på en naturalistisk novelle.

Google er din venn her, søk så vil du finne forskjellene lett.

Jeg vet forskjellen på det moderne prosjekt og det moderne gjennombrudd, det er forskjellen på det moderne gjennombrudd og realismen jeg sliter med.. Og jeg har googlet masse, men jeg skjønner fortsatt ikke...:(

I norskboka mi under "I dette kapittelet skal du lære" står det: - om det moderne gjennombrudd- eller realismen - i norsk diktning.

Så slik jeg forstår det er det jo da samme greia?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...