Gå til innhold

[Løst] et objektiv spørsmål

Anbefalte innlegg

jeg har et Sony Nex-3n og er kjempefornøyd med det. men jeg har bare objektivet som var med i pakken, et 16-50mm, og kunne tenkt meg et med litt mer zoom.

men så har jeg kjøpt et eldre, men pent brukt, carl zeiss vario-sonnar t* 80-200mm f4 som det kunne vært morsomt å bruke på det.

er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en slik overgang?

og nei, jeg er ikke sikker på hvilket kamera det har stått på før. men jeg mener å huske det var et Canon-kamera.

er det noen som kan hjelpe meg med denne så blir jeg glad.

jeg har nemlig en misstanke om at det blir litt tøft med den lange linsa på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis objektivet har Sony Alpha-fatning kan du kjøpe en dyr overgang og få autofokus.

Men - det har ikke objektivet ditt. Carl Zeiss Vario-sonnar T* 80-200mm f/4 har Contax-fatning, og er enten modifisert til Canon-fatning eller at den har et adapter så du kan bruke det til Canon.

Det er teknisk mulig å bruke det på en NEX, men det er plundrete og kun for spesielt interesserte. Kjøp i så fall Smart Adapter eller Speed Booster fra Conurus. Adapteret er godt, men dyrt. Og - glem autofokus, når det ikke er Canon-fatning.

En enklere og billigere løsning er å kjøpe et objektiv som er laget til NEX - som Sony NEX 55-210. Så får du autofokus, og det hele "bare virker". Billigere blir det også.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

tusen takk for kjapt og utfyllende svar. men er det noe forskjell om det er Cotax-fatning eller om det har et Canon-fatning prismessig?

men det ser jo uansett ut til at du har et poeng i at det er billigere og bedre å kjøpe et nytt objektiv som er beregnet på et NEX-kamera.

Lenke til kommentar

Det spesifikke objektivet er laget til Contax-fatning (såkalt C/Y-fatning), og er enten modifisert eller har adapter for å få mulighet til å bruke det på Canon i det hele tatt.

Vil generelt sterkt anbefale å kjøpe optikk til korrekt fatning - det er få fatninger hvor det finnes gode overganger mellom fatninger, og det er alltid ulemper.

Canon-optikk til NEX er kun for spesielt interesserte som er villige til å betale gjennom nesa og ha mye knot for å kunne bruke Canon-objektivene på NEX-hus. Hvis du ikke vet om du er i den målgruppen, så er du ikke i målgruppen. ;)

Lenke til kommentar

Det kan være du kan selge zoomen din til en eller annen Canon-nørd som liker spesiell optikk - spesielt hvis du også har et C/Y til Canon EF-adapter til den. Ellers har du ingen stor bruk for den.

Canon-nørd som liker spesiell optikk? kan du ikke bare skrive rett ut at du vil kjøpe det Trondster?

Lenke til kommentar

Canon-nørd som liker spesiell optikk? kan du ikke bare skrive rett ut at du vil kjøpe det Trondster?

Haha - jo, det kunne nok vært morsomt - et objektiv med skyvezoom og en utgått fatning er definitivt kun for et fåtall særinger, men jeg vet ikke - har ikke det helt store budsjettet til sånt for tiden.. ;)

Lenke til kommentar

Det har du veldig rett i - jeg hang meg nok i overkant opp i at det ble nevnt at objektivet ble brukt på Canon, og at Conurus-adapteret da kan brukes i mellom.

Helt klart - det finnes mange C/Y til NEX-adaptere så du kan bruke objektivet med et "direkte" adapter fra C/Y til NEX. D'oh!

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...