eilivk Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Har aldri forsikra kamera - har G3, og gammal Samsung av mindre verdi. Men bør ein forsikra ved kjøpt av meir avansert kamera med fleire objektiv? I så fall forsikring som butikken tilbyr, eller anna type? Er LO medlem og kan kanskje få noko fordelaktig der. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Det spørs litt hva slags reiseforsikring du har. Min reiseforsikring dekker fotoutstyr (og verdier) opp til 15.000 kroner. Jeg har derfor tegnet en egen forskrikring for fotoutstyret mitt hos Gjensidige slik at jeg er dekekt hvis det skulle skje noe. Jeg ser derfor ikke nytteverdien av forsikringene som butikkene farer med. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Hvis du er LO-medlem hadde jeg sjekket opp mer nøye hva du har i forsikringene dine allerede. Trolig har du dekket utstyret ditt i en av forsikringene som er vanlige for alle LO-medlemmer. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Slike forsikringer pleier å ha en maks-grense så detkan være greit å sjekke denne opp mot hvor mye utstyr du eier. Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 Takk for det! Skal snakka med fagforeninga. Elles seier ein erfaren fotograf at forsikringa ikkje gjeld for tjuveri eller om du mister på sjøen, må ha delene å visa fram. Stemmer det? Har jo høyrt selgarar som nevner forsikring for billege produkt og folk er usikre. Det kompliserer vel berre prosessen i tilfelle skade? Slike forsikringer pleier å ha en maks-grense så detkan være greit å sjekke denne opp mot hvor mye utstyr du eier. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Jeg har en reiseforsikring som dekker alt som måtte skje fra jeg går ut døren hjemme til jeg går inn igjen. Jeg har vært ærlig nok til at jeg har ringt forsikringsselskapet (Gjensidige) og sakt; jeg falt i vannet med telefonen, dekkes det av forsikringen?. Det fikk jeg dekket. Jeg har samme forsikringsselskap på alle forsikringene mine og hvis/når du kontakter selskapet om en skade så skal de kunen vite hva som dekket av hvilke forsikringer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Forsikringene butikkene selger er så høyr priset at det grenser til svindel. Styr unna. Trenger du forsikring så sjekker du først innbo og reiseforsikringene du har og ser om dekningsgraden er god nok for deg. Hvis ikke så bør du tenke gjennom hvor viktig en slik forsikring er. Forsikring på hus, bil etc er noe man har for å ikke havne i dype økonomiske problemer dersom det skulle skje noe alvorlig. Brann, kollisjon etc. Å forsikre et kamera er bare fornuftig dersom man ikke har økonomiske muskler til å kunne takle et tap av det fra egen sparekonto uten store ulemper. I mine øyne skal man ha bra på kanten av stupet-økonomi om man ikke har råd til å kjøpe nytt kamera om uhellet skulle være ute. Eller ekstremt dyrt kamera (mellomformat etc). Er man fotograf i enkeltmannsforetak bør man ha minst 2 kameraer for å sikre seg mot tap av inntekter dersom det skulle skje noe. Forsikring kan være lurt på dyrt utstyr. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Jeg har valgt å forsikre mitt utstyr, med stort og smått har jeg utstyr for 65 000 kr ish forsikret. Dette koster meg 1200 kr i året, dekker tyveri, brann og "alle uforutsette hendelser". Et artig underpunkt i avtalen er at forsikringen ikke gjelder ved krig, men uforutsette angrep med raketter og \ eller missiler er ok. Egenandelen ved skade mener jeg var på 10%. Syns det er greit å ha en forsikring på utstyret, særlig når det begynner å bli endel verdi på det. Men forsikring er jo alltid en vurderingssak, er verdien såpass stor at det betaler seg å betale x antall kr årlig for å få en erstatning dersom du skulle være uheldig? Dette henger i mine øyne sammen med hvor ofte en bruker utstyret, risikoen for skade ved bruk osv. For min del som bruker det til jobbsammenheng, ofte rundt fulle mennesker, så var det en ganske grei beslutning. Har gått bra så langt for min del, men har nå hatt episoder hvor folk napper tak i kamera \ objektiv..... Endret 7. juni 2013 av Killswitch Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Killswitch, det vil si at hvis en uforutsett rakett tar knekken på et objektiv verdt 6500 kr så får du akkurat 0,- kr fra forsikringsselskapet. Egenandelen gjør at du i praksis bare har stor nytte av forsikringen hvis du taper enten D3s-en eller flere gjenstander samtidig. (med forbehold om oppdatert signatur) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Killswitch, det vil si at hvis en uforutsett rakett tar knekken på et objektiv verdt 6500 kr så får du akkurat 0,- kr fra forsikringsselskapet. Egenandelen gjør at du i praksis bare har stor nytte av forsikringen hvis du taper enten D3s-en eller flere gjenstander samtidig. (med forbehold om oppdatert signatur) Egenandel på 10% gjelder nok pr. ting som går tapt - ikke på summen av det forsikrede utstyret. Taper du alt på 65000 er egenandelen 6500, taper du et objektiv til 4500 blir egenandelen 450. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Nja, egenandelen er per gjenstand. Hvis et objektiv til 6500 kr blir ødelagt så må jeg ut med 650 kr, resten skal forsikringa dekke. Men skulle utstyret jeg som regel bærer på kropp \ ryggsekk bli truffet av en rakett, så vil jeg nok ha større problemer enn forsikringsoppgjøret uansett. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Men skulle utstyret jeg som regel bærer på kropp \ ryggsekk bli truffet av en rakett, så vil jeg nok ha større problemer enn forsikringsoppgjøret uansett. Tjah - treffer den D3s'en burde du være trygg. 4 Lenke til kommentar
tow Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Bare ikke gjør den tabben å tro at Europeiske dekker skader som følge av uhell. Jeg fikk ikke en krone etter at D300S'en falt i bakken og tok kvelden. 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Forsikringene butikkene selger er så høyr priset at det grenser til svindel. Jeg er enig i noe av det du sier angående forsikringer, men butikkforsikringer er så høyt priset at det grenser til svindel? Det er bare tull. Kameraet mitt kostet ca. 12.000 da jeg kjøpte det, og butikkforsikringen kostet mindre enn 10% av dette og gjelder i fire år. Del det opp på fire år, så er det under 2,5% av kjøpesummen årlig (under 300 kroner årlig). Ser andre her nevner at bare egenandelen på andre forsikringer er 10%. Jeg har ingen egenandel om mitt utstyr blir ødelagt, og heller ingen verdireduksjon som mange andre forsikringer farer med. 2 Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 9. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2013 Interessant om ordningar eg ikkje har peiling på. Som sagt ta det opp med fagforeninga. Bruken er lite risikoprega. Trur det er mest aktuelt hvis utstyret kostar frå 15.000 og oppover (til 24.000 ) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Forsikringene butikkene selger er så høyr priset at det grenser til svindel. Styr unna. Er ikke helt enig, spesielt hvis man er klomset og påfører kameraet skade grunnet uaktsomhet, og en sådan butikkforsikring skal erstatte med en tilsvarende vare uten avkortning, flere som har fått 50D vederlagsfritt når 30D har druknet etter 3 års bruk, så vil si at det er en grei deal når uhellet er ute. Alle typer for forsikring er forholdsvis dyre og unødvendige når man ikke har behov for å bruke de, og motsatt når behovet er tilstede. Bruksmønstret er viktigst når man skal forsikre, er man helst i mørke bakgater hvor en tyv lusker bak enhver container eller balanserer på rullesteiner i fjæra og bruker glatte dansesko, vanlig reise/ansvarforsikring dekker ikke ytre påvirkninger utført av forsikringstakeren og butikkforsikringer dekker alle typer for skade sålenge man kan levere såpass mye av kameraet tilbake at serienummeret er lesbart. 1 Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 19. september 2013 Forfatter Del Skrevet 19. september 2013 Har nå forsikring i If gjennom JP på kamera kjøpt i all hast. Super Sikring i 4 år, gjeld ikkje tjueri. Støt og skade og fukt ifølge JP. Bra ordning? Mitt faste selskap kan overta og dekka "alt", ville kosta dobbelt så mykje. Eventuelt same forsikring som I If om den er billegare. For Panasonic G3 og Samsung NX10 ville det vera ca 60 kr på år (har vel ikkje den store salgsverdien). Vits i å forsikra slike kamera? Og kva kamera kan vera forsikra i innbu (når dei er inne) og reiseforikring? Kompakt, billege systemkamera? Vil unngå dobbelforsikring. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Har nå forsikring i If gjennom JP på kamera kjøpt i all hast. Super Sikring i 4 år, gjeld ikkje tjueri. Støt og skade og fukt ifølge JP. Bra ordning? Mitt faste selskap kan overta og dekka "alt", ville kosta dobbelt så mykje. Eventuelt same forsikring som I If om den er billegare. For Panasonic G3 og Samsung NX10 ville det vera ca 60 kr på år (har vel ikkje den store salgsverdien). Vits i å forsikra slike kamera? Og kva kamera kan vera forsikra i innbu (når dei er inne) og reiseforikring? Kompakt, billege systemkamera? Vil unngå dobbelforsikring. Har du reiseforsikring eller kredittkort "ofte inkludert reiseforsikring/les vedtektene" er du dekker mot tyveri utenfor hjemmet. Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 19. september 2013 Forfatter Del Skrevet 19. september 2013 Har du reiseforsikring eller kredittkort "ofte inkludert reiseforsikring/les vedtektene" er du dekker mot tyveri utenfor hjemmet. Har nett tegna reiseforsikring. Litt rart at forsikringselskapet ikkje då seier at det dekkar kamera, og at eg ikkje treng utvida kameraforsikring (ved tjuveri). Men kanskje bra om ein skulle mista kamera på sjøen eller lignande. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Reiseforsikring dekker tap av personlige eiendeler opp til avtalt beløp, minus egenandelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå