dork Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Nå har jeg endelig råd til å begynne å skifte/bygge litt, men jeg har bare ca 3500,-. Planen er å starte med det viktigste (bare så det funker foreløpig), for å fortsette utskiftinga ved neste pengepåfyll. Begynner med det jeg har: REC-pc fra 1998, med tilhørende skjerm. HK, PCU: Ettelleranna Intel sak, Pentium 2 RAM: 32MB + 256MB (husker ikke betegnelsene) CD-ROM: Hitachi CDR 8335 Floppy drive: ukjent Lydkort: ukjent Controllerkort: Promise Ultra Ata IDE Controller HD: WD 2,44 GB og Seagate Barracuda 120 GB Skjermkort: Matrox Graphics Millennium PCI Tastatur: Microsoft Natural Keyboard Elite Mus: ukjent Nettverkskort: D-Link DFE 538TX 10/100 adapter. (Har også TeleS.128 Plug & Surf ISDN, vers 3.26i-6/98 ) Mitt håp foreløpig: Å beholde skjerm, skjermkort, mus, tastatur, Seagate HD, lydkort, ISDNkort, kabinettvifta, PSU og CD-ROM. Alt dette (bortsett fra HD) skal jeg skifte senere. Jeg ønsker å "bygge" nytt kabinett av ei vaskebalje, ølkasse e.l. (må ha det til å gli pent inn i mitt 60/70-tallshjem, skal gjøre det samme med skjermen etterhvert) og kjøpe nytt: HK: ASUS A7N8X Deluxe PCU: AMD Athlon XP2500+ Vifte: Thermaltake Volcano 11 Ram: Corsair XMS2700 DDR-DIMM 512MB PC2700 Jeg regner med at dette skulle kunne funke foreløpig tilstrekkelig til at jeg kan surfe på nett. Jeg bruker ikke å spille eller andre krevende operasjoner da maskina jeg nå har er temmelig alzheimer, hehe. Kommer heller ikke i fremtida til å spille. Når det gjelder å bygge PC i f.eks vaskebalje som kabinett lurer jeg på: Er det ikke så at kabinettet skal beskytte mot overspenning? Kan jeg overkomme dette på noe vis isåfall? Jeg har ikke peil på kabler og andre "ting og tang" som jeg må ha i tillegg, når jeg skal bygge? Jeg regner med at jeg ikke kan bruke alt som er i maskina fra før. Er det spesielle ting som følger med kabinettet, men som jeg må kjøpe i tillegg? Kan jeg foreløpig bruke den PSUen som sitter i denne 5 år gamle PCen til det nye HKet og CPuen? Tilslutt ang. nettverkskort: D-Link kortet bruker jeg sammen med kabelmodem til UPC, men jeg bytter til ADSL-linje og modem fra Telenor innen en måned. Noen som vet om det kortet går også til ADSL, eller må jeg ha et annet nettverkskort? Kan jeg da bruke det ISDN-kortet fra 1998, eller er det utdatert? Sorry at det ble langt. Blir takknemlig for alle svar. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Du tar ikke litt hardt i til internett surfing? Jeg sitter akkurat nå på en Pentium mmx 200. 128 ram. og det funker helt fint til internett. Riktinok hakker det på flash spill men ellers er funker det bra. Dessuten får man ikke kjøpt noe så trægt nå til dags. Det billigste holder. og 256MB ram holder. Lenke til kommentar
dork Skrevet 24. september 2003 Forfatter Del Skrevet 24. september 2003 Du tar ikke litt hardt i til internett surfing? Jo, jo forsåvidt enig i det! Beklager dårlig formulering! For poenget i spm mine ovenfor var at jeg lurte på om disse nye komponentene og de gamle delene mine vil passe sammen, nok til at jeg foreløpig kan bruke den. Altså før jeg får skiftet resten av sulamitten, vil f.eks den gamle PSUen være god nok til å drive dette? Jeg har ikke noen spesifikasjoner på PSUen før jeg åpner maskina, men så vidt jeg skjønner må jeg vel sannsynligvis skifte den også??? Eller?? Kan den holde i 3-4 mnd hvor jeg ikke belaster maskina med annet enn surfing? Dette vil jo mao bare være en midlertidig løsning. Og i denne perioden vil jeg ikke ha så veldig større behov enn dette. Senere vil jeg jo oppgradere resten: bl.a lydkort, skjermkort osv. så jeg får utbytte av all musikken, filmene, bildene mine m.m. Jeg trenger en rask og forsåvidt stille maskin. En maskin som takler flere krevende oppgaver samtidig. Det vil vel være litt dumt å satse på noe som ikke takler behovet mitt når jeg har bygd ferdig! Likte signaturen din, det er vel det jeg prøver å gjøre for dette demente krapylet mitt. Lenke til kommentar
dork Skrevet 24. september 2003 Forfatter Del Skrevet 24. september 2003 Det ENESTE jeg vet jeg aldri kommer til å ha behov for er spill. Alt annet det er mulig å bruke maskina til er aktuelt at jeg kommer til å ville bruke den til. Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Jeg byttet ut den ene PC'en min her om dagen. Jeg kjøpte kabinett, hovedkort, XP1800 prosessor og 512 MB RAM. CD-brenner, HD, tastatur, skjerm og mus hadde jeg fra før. Dette kostet på Komplett i overkant av 2000,-. Så jeg vil si jeg fikk en OK PC til en billig penge. Lenke til kommentar
dork Skrevet 24. september 2003 Forfatter Del Skrevet 24. september 2003 Jeg byttet ut den ene PC'en min her om dagen. Jeg kjøpte kabinett, hovedkort, XP1800 prosessor og 512 MB RAM. CD-brenner, HD, tastatur, skjerm og mus hadde jeg fra før. Dette kostet på Komplett i overkant av 2000,-. Så jeg vil si jeg fikk en OK PC til en billig penge. "OK PC" til hva slags bruk da? Rask? Ble dette en maskin som kan brukes i flere år med tanke på framtidige krav til ytelse? musikk, dvd-filmer, tv osv? Åssen kab, HK og RAM var dette da? Lenke til kommentar
andesam Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 Til internett bruk kan man jo egentlig kjøpe et duron eller celeron system. Det er billig og det holder til internett. Men det duger ikke til spill Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Jeg byttet ut den ene PC'en min her om dagen. Jeg kjøpte kabinett, hovedkort, XP1800 prosessor og 512 MB RAM. CD-brenner, HD, tastatur, skjerm og mus hadde jeg fra før. Dette kostet på Komplett i overkant av 2000,-. Så jeg vil si jeg fikk en OK PC til en billig penge. "OK PC" til hva slags bruk da? Rask? Ble dette en maskin som kan brukes i flere år med tanke på framtidige krav til ytelse? musikk, dvd-filmer, tv osv? Åssen kab, HK og RAM var dette da? Hovedkort: Asus A7N266-VM Kabinett: Q-Tec Midi tower ATX 6023MD, Silver Pro RAM: 2 x DDR-DIMM PC2100 256 MB DDR CL2.5 Jeg skal ikke påstå et dette er en kjempemaskin. Selv studerer jeg elektronikk, og har brukt maskinen til en del simulering. Jeg har kjørt programmer som Xilinx ISE, Modelsim, Matlab og Aimspice. Dette går helt utmerket. Jeg har også spilt filmer og musikk. Her er det heller ingen problemer. Når det gjelder hvor lenge maskinen "varer", så tror jeg nok at jeg kan fint bruke den i 2-3 år, og fremdeles henge med på nytteprogram-siden. Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 HK: ASUS A7N8X Deluxe PCU: AMD Athlon XP2500+ Vifte: Thermaltake Volcano 11 Ram: Corsair XMS2700 DDR-DIMM 512MB PC2700 Til det bruke du beskriver vil dette holde ei god stund. Du kan både surfe og se på dvd lenge. Hvis du ikke skal overklokke (virker ikke slik), kan du like gjerne kjøpe cpu boxed (vifte medfølger), da sparer du litt. Når det gjelder strømforsyning burde du ha minst 300W, sjekk hva du har. Men tror nok du bør investere i ei ny. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå