krislarsen Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Jeg har brukt Skandiabanken en god del år, og stort sett vært fornøyd. Nå er imidlertid BSU-renten latterlig dårlig sammenlignet med andre banker -- faktisk så mye som en prosent dårligere enn de beste. Det betyr at man fort taper godt over 1000 kr i året på å beholde BSU-kontoen i Skandiabanken hvis man har litt penger på den. Er det noen ulemper relatert til å flytte BSU-kontoen til en annen bank? Sånn rent bortsett fra at det krever en halvtimes jobb + man ikke lengre har pengene på ett sted? Jeg tenker spesielt på om man får med oversikten over hvor mye penger som faktisk er satt inn -- slik at skillet mellom hva som er renter og hva som er rene innskudd opprettholdes.. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Ja, dette skillet opprettholdes. Skandiabanken må rapportere til din nye bank hva som er innskudd og hva som er renter. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Bare bytt bank? Regner med at skandiabanken ikke har så utrolig mange pluss som gjør at du vil beholde? Lenke til kommentar
nojac Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Bare bytt bank? Regner med at skandiabanken ikke har så utrolig mange pluss som gjør at du vil beholde? Å bytte bruksbank er nesten som å bytte telefonnummer. Svært få gidder hvis de ikke må. Å bytte bank til sparepengene er betydelig enklere. Jeg kommer nok til å ha Skandiabanken alltid. Men jeg tømmer brukskontoen hver måned. Og sparepengene står i den banken som gir best.rente. Lenge siden det var Skandiabanken. Og akkurat på BSU er Skandiabanken blant de dårligste. Til og med storbankene DanskeBank, DNB og Nordea er vesentlig bedre. Men så låner Skandiabanken pengene ut til 3,5 % rente, så vi kan kanskje ikke forvente at de skal betale så mye mer for BSU-pengene? Endret 7. juni 2013 av nojac 1 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Å bytte bruksbank er nesten som å bytte telefonnummer. Svært få gidder hvis de ikke må. Å bytte bank til sparepengene er betydelig enklere. Jeg kommer nok til å ha Skandiabanken alltid. Men jeg tømmer brukskontoen hver måned. Og sparepengene står i den banken som gir best.rente. Lenge siden det var Skandiabanken. Og akkurat på BSU er Skandiabanken blant de dårligste. Til og med storbankene DanskeBank, DNB og Nordea er vesentlig bedre. Men så låner Skandiabanken pengene ut til 3,5 % rente, så vi kan kanskje ikke forvente at de skal betale så mye mer for BSU-pengene? Ser ikke helt problemet, dette er jo noe du kan få ordnet på 30min, byttet selv til DNB for 2 år siden, de gjør jo alt for deg. Hvis ikke du vil, må du vel bare ha det slik at noe står i en bank, og noe i en annen er vel ikke så ille det heller når det gjelder BSU siden det er lite transaksjoner Lenke til kommentar
M.K.E.A. Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Hvis du bytter ser du ikke på den nettbanken hva som er renter fra det som allerede er opptjent (mulig du kan det i noen banker), men banken har oversikt over det så. Anbefaler Obos hvis du er medlem der (kan jo også være en ide å melde seg inn hvis du ikke er det. koster 200 kr,- i året, men det tjener du inn det ved rabatter i løpet av året.). Obos har 5.05% rente på BSU. Endret 7. juni 2013 av M.K.E.A. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Ser ikke helt problemet, dette er jo noe du kan få ordnet på 30min Det er mye den nye banken kan ordne for deg, men ikke alt. Som en flittig bruker av AvtaleGiro, så er dette alene grunn nok for meg til å ikke bytte bank. Det er rett og slett for mye pes å sette opp alt dette på nytt. Man skal også huske på å melde kontonummerendringen til arbeidsgiver og eventuelle andre man mottar penger fra. Det er sikkert flere ting jeg ikke kommer på akkurat nå, men det er nok urealistisk med 30 minutter totalt sett. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Godt poeng, vel, du får velge hvordan du vil løse det, har ikke så mange avtalegiroer så var ikke et problem for meg Lenke til kommentar
M.K.E.A. Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Bare bytt bsu til en annen bank. Det tar ikke 30 min en gang. Ingen vits å bytte alt det andre fordi bsu-renten er lav. Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Når du flytter en BSU-konto, så må jo dette gjøres med Bankbytte. Litt usikker på om man kan velge å bare flytte BSU, men det kan man sikkert. Men sånn generelt har jeg hatt en del folk på tråden som har forregnet seg på dette. F.eks. Kunde X. Flyttet fra oss til Annen bank. Annen bank passet da på å avslutte alle kontoer hos oss og dermed BankID. De sendte kodebrikke etc. til kunde i posten. Men kunden ville logge seg inn hos dem den dagen, fordi hun trengte penger til helga. Men da måtte hun bruke BankID fra annen bank (dvs oss), som hun ikke lenger hadde. Hun var kort og godt umulig å hjelpe. Hvis du har mange avtalegiroer, så kan det være en fordel med bankbytte, fordi du ellers må bruke flere uker på å få dem opp og gå igjen i den nye banken (beregn 6-8 uker når du oppretter en ny avtale). Men alt i alt er det bedre med en gradvis overgang, fordi det alltid er folk som sitter med dine gamle kontoer og prøver å betale. De betalingene går jo da i retur for privatpersoner, noe som kan være praktisk med seriøse betalere men ikke med alle andre. Så her får man veie for og imot. Lenke til kommentar
M.K.E.A. Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Jeg har skandiabanken som min hovedbank også har jeg BSU-kontoen min i OBOS. Så går helt fint å bare flytte BSU-kontoen til en annen bank, men noen banker har krav om helkunde eller at du er medlem. Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 Da flytter jeg nok BSU-en vekk fra Skandiabanken i løpet av uken ja. Man bør kunne forvente opp mot 5% rente på BSU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå