AnonymDiskusjon Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Vi kjøpte bolig der det viste seg å være feil i markedsføringen. Det gjaldt veirett over naboeiendommen og dermed boligens beliggenhet som var galt fremstilt. Dette var brukt som en salgsfremmende opplysning i markedsføringen av boligen og etter klage til selger (og en lang rundans med begge parters forsikringselskaper) ble vi gitt prisavslag for gal opplysning om beliggenhet. Årsaken var at selger hadde selv misforstått trasè for veiretten, og det var heller ikke ikke hentet inn skjøte på naboeiendom, hvor denne er beskrevet i detalj. Kun skjøte vårt hvor det er en formulering om at veiretten ble overdratt til eier av vår tomt da tomten ble skilt ut, men ikke spesifseres spesielt presist. Vi er da av den oppfatning at dette er en feil som eiendomsmegler ganske enkelt skal avdekke om han henter inn relevante dokumenter. Han har da aktivt markedsført en beliggenhet og adkomst som viser seg å ikke eksistere, uten å hente inn dokumentasjon. Så til det jeg lurer på: Det er min oppfatning (men jeg kan ta feil) at eiendomsmegler skal kvalitetsikre påstander om tinglyste rettigheter ved å få ut alle dokumenter, eller opplyse om at det ikke er gjort dersom han er forhindret fra det. Stemmer det? Er et overtramp her grunn til sanksjoner fra finanstilsynet eller annen myndighet? Hvor skal man evt. rette en henvendelse for å få riktige instanser til å vurdere lovligheten av det som er gjort? Dette er ikke en reklamasjonssak siden det allerede er håndtert mellom oss og selger, i vår favør. Anonym poster: 64f52938ff583900816f7f5a56bf0f6d Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Det følger av eiendomsmeglingsloven pgf 6-7 (2) (4) at kjøper skal gis en oppgave over eiendommens tilliggende rettigheter. Det er en selvfølge at disse opplysningene er korrekte, og mangelfull kvalitetssikring er en risiko eiendomsmegler tar. Finanstilsynet fører tilsyn med meglere, men noen sanksjon kommer trolig ikke på tale. Sanksjon overfor eiendomsmegler forutsetter grovt eller gjentatt brudd på loven, jfr. pgf 8-4. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 Riktig. Forsåvidt Ikke helt uforventet Men da, for at noen skal kunne sanksjoneres mot for "gjentatte brudd", må jo sakene vurderes hvor grovt det er. Hvordan får man man riktig instans til å vurdere lovligheten av det som er gjort. Ser at reklamasjonsnemda for eiendomsmelgertjenester skal videresende sine uttalelser der dem finner lovbrudd, men dem sier jo også at dem ikke tar saker hvor det er rettet reklamasjon mot selger. Det er jo heller ikke noe reklamasjonssak lenger. Anonym poster: 64f52938ff583900816f7f5a56bf0f6d Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Du henvender deg til Finanstilsynet per telefon, brev, e-post, faks, eller brevdue. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå