teekay19 Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Det eg lurer på er om Dual Ram er annerledes enn resten av minne brikkene, altså om eg må kjøpe ein av de pakkene som inneholder 2x256mb. Eller om eg bare kan kjøpe 2 stk ram brikker med lik størrelse, produsent og timings og få de til å fungere i dual. Håper dere forstår hva jeg mente. Takk. Lenke til kommentar
bat.man Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Nei, du kan godt kjøpe to hver for seg hvis det er samme type og få de til å kjøre i dual. Hvis du har ett hovedkort som har tre ram slotter og støtter dual er de som regel delt opp i bank 1 som er ram slot en og to, og bank2 som er ram slot tre. Dette vil si du kan bruke f.eks. 2x256 i bank 1 og en stk. 512 brikke i bank 3 og få de til å kjøre i dual. Har du to like brikker vil det i dette tilfelle si at du må kjøre en brikke i ram slot 2 og en i 3 for å få disse til å kjøre i dual. Men det finnes også andre alternativer. Dette må du finne ut av selv i HK-manualen eller noe sånt. Lenke til kommentar
teekay19 Skrevet 24. september 2003 Forfatter Del Skrevet 24. september 2003 Okay, men eg ser på heimesidene til de forskjellige leverandørene, at de minnebrikkene som ligg under dual channel kategorien er "Dual Channel optimized kits". Frå OCZ heimeside: we have optimized the design to take advantage of the increased bandwidth of Dual Channel DDR platforms. Så kva har det å si for ytelsen om eg kjøper 2 single brikker i stedet for et Dual Channel optimized kit? Ingen forskjell? Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 nei det gjør ingen verdens ting bare det er samme bus og at dem er lagd for dual ddr channel men vis du kjøper en slik kit med 2 minne brikker så er disse testet sammen og fungerer i dual ddr. og da kan du være sikker på det i stede for å leve i det uvisse Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Okay, men eg ser på heimesidene til de forskjellige leverandørene, at de minnebrikkene som ligg under dual channel kategorien er "Dual Channel optimized kits". Frå OCZ heimeside: we have optimized the design to take advantage of the increased bandwidth of Dual Channel DDR platforms.Så kva har det å si for ytelsen om eg kjøper 2 single brikker i stedet for et Dual Channel optimized kit? Ingen forskjell? Denne quoten kan enklest forklares med de to ordene "pr" og "gimmick". Det er i rambrikkeprodusentenes interesse å få deg til å tro at dual channel optimized kits er noe bedre enn å bare bruke to like rambrikker. I 99% av tilfellene er to like rambrikker like bra som "optimized" brikker. Bare se på de gutta som overklokker rambrikkene til 240-270mhz. De bruker som regel bare to like brikker, ikke optimized kits. DrErling. Generelt Skeptisk & Paranoid. Lenke til kommentar
Feyd Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 men vis du kjøper en slik kit med 2 minne brikker så er disse testet sammen og fungerer i dual ddr. og da kan du være sikker på det i stede for å leve i det uvisse Kan ikke forstå at de skal være testet sammen? Kjøpte nettopp en pakke 2*256 Geil Golden Dragon PC3200 og der var faktsik den ene brikken defekt. hmmm Tenker Dual pakkene er et markedsføringstriks Feyd Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Er nok gjerne litt markedsføring her ja, men ofte kjøper man kanskje 2 brikker allikevel og de prisene jeg har sett så langt, er det billigere å kjøpe en "dual"-pakke framfor 2x 1 brikke Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Er nok gjerne litt markedsføring her ja, men ofte kjøper man kanskje 2 brikker allikevel og de prisene jeg har sett så langt, er det billigere å kjøpe en "dual"-pakke framfor 2x 1 brikke Det har du forsåvidt rett i. Men da kjøper man dual pack fordi det er billigere, ikke fordi det er "testet og godkjent bedre enn to single". Skal du alikevel kjøre dual fra første dag, slik at du uansett bestiller to brikker så går det jo greit å kjøpe dual kit, selvfølgelig. Noen har derimot èn brikke fra starten av. Disse bør være klar over at de kan bestille èn brikke til lik den første og komme like godt ut av det både ytelsesmessig og stabilitetsmessig, samt at det kanskje blir noe billigere enn å måtte selge en brikke brukt og kjøpe to nye i dual kit. DrErling Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 men vis du kjøper en slik kit med 2 minne brikker så er disse testet sammen og fungerer i dual ddr. og da kan du være sikker på det i stede for å leve i det uvisse Kan ikke forstå at de skal være testet sammen? Kjøpte nettopp en pakke 2*256 Geil Golden Dragon PC3200 og der var faktsik den ene brikken defekt. hmmm Tenker Dual pakkene er et markedsføringstriks Feyd samme her ! riktignok 2x256 3500 hadde problemer med at pc frøys i tide og utide, fant aldri noen sammenheng, og en dag foreslo noen at jeg sjekka ram brikkene med memtest86 og jadda, 15000 sektorfeil på en av brikkene genialt med LIVSTIDSGARANTI på geil brikkene da Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Har et sett 2x 256Mb TwinMOS PC 3200 og kjører pent i dual channel... Alle funker så lenge de er like. Lenke til kommentar
teekay19 Skrevet 24. september 2003 Forfatter Del Skrevet 24. september 2003 Takker for svar Grunnen til at eg spør, er at eg skal oppgradere pc'en. Skulle kjøpe dual pack med OCZ pc3200 ram, men det var utsolgt. Men enkle brikker hadde de på lager, så da går jeg for de. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå