Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Jeg visste det ville komme mye negative kommentarer mot "sosseklærne", men jeg står for det. La meg utdype:

Pene klær, eller "sosseklær", som noen kanskje ville omtalt det som, er genuint fine plagg av god kvalitet. Den typen ting bestemoren din ville sagt "å, så pen genser du har på deg i dag". Konservative plagg som fungerer i alle sammenhenger, i alle vestlige land, til enhver tid. La meg unnskylde at jeg ler litt over akkurat Du syns det blir for "sossete". Faktum er nok heller snarere slik at du aldri har opplevd den sosiale mottakelsen over å være kledd 100%. Bygdenorge og janteloven har et cut-throat hold på bekledning fordi man ikke skal tro man er noe. Det er trist fordi det leses som at man skal gå med joggebukse fremfor en helt normal V-genser.

Det er selvsagt tydelig at jeg kommer fra beste vestkant. Eksemplene mine vil naturligvis være derifra. Men vestkanten går alltid først i motebildet. Det går ti år så overføres trendene til utkantnorge. Dette er spesielt tydelig med Helly Hansens seiljakker. Det var det kuleste av det kule på vestkanten i 2005. Det begynner å bli noen år siden. Et annet moment er at vestkantens innbyggere ofte er høyt utdannede og ressurssterke. De reiser rundt i hele verden og trekker på sterke internasjonale impulser fremfor lokale. Klærne jeg eksemplifiserte er helt normalt å gå med i London, Dubai, eller lille Oslo. Tilgi meg, men jeg mener oppriktig at pene, tidløse, tradisjonelle klesplagg som en fin dress eller en klassisk konservativ beige chinos utgjør en faktisk forskjell til det bedre. Du kan selvsagt ha "streetwear" og tatoveringer dersom det hjelper å kapre en spesifikk dame som digger dette. Min påstand er derimot at skal man øke sin attraktivitet relativt enkelt generelt sett inngår pene klær i dette. Så enkelt, så vanskelig.

Min erfaring er at mennesker som går pent kledd ut alltid, uten unntak, oppnår mer velvilje enn ellers. Jeg har selv gått med svart skinnjakke med nagler, miltærsko og hettegenser. Erfaringen mellom de to ulike måtene å kle seg på er dramatisk. Der man blir skjøvet vekk og isolert med den ene stilen, blir man respektert med den andre. Nøyaktig samme mann får totalt ulik respons sosialt. Når dette overføres til dating er resultatene tilsvarende ekstreme. Jeg har kamerater som går ut på byen i pene dresser og blir sentrum av oppmerksomheten på et blunk. En del av disse kameratene mine ville jeg beskrevet som helt normalt utseende menn, verken særlig vakre eller særlig stygge. Hvis det kan heve dem vil det heve selv den mest innbitte nedskriver av eget utseende.

Rett skal dog være rett. Jeg ser kritikken. Du vil nødvendigvis støte fra deg noen. En kamerat av meg i pen dress sjekket opp en dame på byen og fikk følgende ydmyke respons: "En som deg snakker ikke med en som meg". (I mine øyne har man da et overtak, men dog.) Noen jenter har ikke selvtilliten eller den sosiale tilhørigheten til å akseptere å være fint kledd. = janteloven, eller lavkultur. Jeg tror, om man skal være riktig kritisk, at man må se mine råd som gjeldende i en urban setting.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada, bare kle deg som en soss og livet ditt blir en dans på roser. Jentene vil ramle inn døra, rett i fanget på deg med munnen åpen, klar for å gi deg en heftig blowjob.

Beklager for å komme med en klisjé men, "det viktigste er at du klær deg med noe som du selv er komfortabel i". Om det er vestkantsguttstilen, skatestilen, gothstilen, etc. har ingenting å si. Det viktigste er at du selv syns at du ser kul/tøff/pen ut.

Endret av Kubjelle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må støtte TS litt når det gjelder klesstil ass. Hvordan en fyr kler seg har mye å si for helhetsinntrykket og spesielt førsteinntrykket. Jeg mener ikke nødvendigvis det må være den "vestkant" stilen som trådstarter har lagt ut bilder av, selv om jeg personlig syntes det er fint. Det viktigste er at man har en helhetlig og relativt up-to-date stil. Trådstarter sine bilder av hva som ikke er fint stemmer veldig i mine øyne.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Beklager for å komme med en klisjé men, "det viktigste er at du klær deg med noe som du selv er komfortabel i". Om det er vestkantsguttstilen, skatestilen, gothstilen, etc. har ingenting å si. Det viktigste er at du selv syns at du ser kul/tøff/pen ut.

Viktigst for hva? Hvordan du selv føler deg? Kanskje, men antrekket blir ikke finere av den grunn.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må støtte TS litt når det gjelder klesstil ass. Hvordan en fyr kler seg har mye å si for helhetsinntrykket og spesielt førsteinntrykket. Jeg mener ikke nødvendigvis det må være den "vestkant" stilen som trådstarter har lagt ut bilder av, selv om jeg personlig syntes det er fint. Det viktigste er at man har en helhetlig og relativt up-to-date stil. Trådstarter sine bilder av hva som ikke er fint stemmer veldig i mine øyne.

Takk for støtten, jeg er helt enig med deg.

Det er en lang vei fra å mene at pene klær har noe konkret for seg, til at det er en "magisk bryter" (Referanse til BadCat). Dette er en karikatur av mitt poeng. ;)

For øvrig er syns jeg det er veldig interessant at det er relativt stor motstand mot å gå i pene klær. Hvem misliker en dress, liksom? Hvor kommer dette fra? Alle liker da vel en pen dress, eller? En fin skjorte? Pene bukser? En fin genser? Åpenbart ikke. Jeg tror mange menn sliter med selvinnsikt over hvordan de ter seg og hvilke signaler de sender utad, særlig gjennom garderoben. Foreløpig er det ingen som har tatt opp tråden med kjernepoenget mitt: Med jenter som er så opptatt av mote, hvordan kan man tro at man bare kan velge å drite i det? "Det gjelder ikke meg". "Hvis en jente skal like meg fordi jeg går i en viss type klær kan det være det samme", som om klærne er det ene ufravikelige punktet der man sier; heller singel, dypt ensom, seksuelt frustrert og ulykkelig fremfor å gå i sånne derre jævla sosseklær altså.

Egentlig er det helt fantastisk at de aller færreste tar poenget. Jaja, da får vi vestkantgutta som tør å gå i dress ta damene sjæl, da. Som om vi trenger dameråd anyways. Vi formelig velter i tilbud, kjære frustrerte unge menn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så hvor anbefaler du å kjøpe klær? Har alltid handlet på J&J, men det er visst fy fy :p

Hehe! Ja, slutt definitivt med det. ;)

Personlig deler jeg på synlige og mindre synlige plagg. Sokker, boxere, enkle hvite t-skjorter kjøper jeg gjerne fra H&M, J&J, Cubus, hvor enn de selges billig. Bukser kan også kjøpes relativt billig. Det er særdeles lite som skiller en bukse fra Cubus til 149,- til en Gant bukse i samme stilen til 1500,-. De store motehusene har derimot ekstreme ressurser på design og tar seg råd til å kjøre snitt som ikke treffer majoriteten i befolkningen. Det innebærer at man må betale for å få det ypperste. Virkelig pene gensere, blazere, skjorter, etc i godt stoff (man kjøper ikke en dress i polyester om man har en halv hjernecelle), finnes bare på de dyre butikkene. Noen ting blir rett og slett dyrt uansett. Et silkeslips er aldri billig uansett hvor du ser på grunn av stoffets kvalitet, og man bør faktisk eie et silkeslips. Samme gjelder dresser. Stoffkvaliteten dikterer hvordan dressen faller ned på kroppen og holder seg over tid. Dårlige dresser blir krøllete i ryggen og frynsete.

Hvis du er i Oslo kan følgende butikker være verdt å sjekke ut:

1291146831573.jpg

Norges beste motebutikk (kåret flere ganger) heter Ferner Jacobsen: http://www.fernerjacobsen.no/

Gant ligger rett ved Ferner Jacobsen og selger mye fint. Ligger også på Aker Brygge.

Norske Jean Paul er et slags B-merke egentlig, men har tatt seg opp de siste to-tre årene. Flaggskip butikk på Aker brygge.

Steen&Strøm har mye godt utvalg, men litt små butikker. Ralph Lauren, Gant, Tiger, Burberry og Eton har egne butikker.

Eger på Egertorvet har mye ålreit, deriblant Tommy Hilfiger og en god Follestad butikk med et ekstremt dressutvalg.

Jeg er ikke veldig glad i Volt, de svømmer i et skjæringsfelt mellom hipster og penklær. Men de kan ha mye fine ting. Vold er samme selskap som Dressmann og Bik Bok, så du kan selv tenke deg resultatet. Mye halvgod kvalitet. Ting som blir utvasket på tre-fire vask. Man sparer penger på å gå til Ralph Lauren istedenfor dersom man skal ha seg noe av god kvalitet. Jeg handler ikke særlig mye klær, men når jeg først handler kjøper jeg ting jeg kan bruke i flere år. Ting som ikke blir slitt i stykker og utrendy i løpet av 6 måneder.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nordmenn er generelt vanskelige å komme innpå og det er et problem når man skal finne en partner. Det tar så lang tid å finne en person som har en naturlig, avslappet kjemi med - å være naturlig og avslappet er ikke akkurat noen norsk spesialitet - og finner man ikke den personen i sin egen omgangskrets er det nærmest umulig å trenge inn i nye miljøer, da vi liker å låse gruppene våre. Min påstand er at nordmenn gjør seg best hver for seg, dvs. i forhold med utlendinger fra andre kulturer snarere enn med hverandre.

Selv har jeg til dags dato ikke hatt et eneste forhold med en norsk jente som ikke føltes kunstig og anstrengt, mens jeg med utenlandske jenter nærmest umiddelbart får en god og avslappet tone. Jeg merker det samme når det kommer til vennskapsforhold; det er så mye lettere å komme innpå så og si alle andre enn nordmenn. De eneste jeg har opplevd som er vanskeligere å bli kjent med enn nordmenn er islendinger og finner.

Må si meg veldig enig. Har tilbrakt 6 mnd i Asia og i begynnelsen var det et sjokk hvor enkelt det var å komme i kontakt med jenter og folk generelt, enten det var snakk om lokale eller andre reisende. Jeg er ikke særlig ekstrovert og lener nesten mer mot introvert, men allikevel gikk det knirkefritt sammenlignet med hjemlandet. Jeg tror noe av problemet med bittre unge norske menn faktisk ligger i det at vi har en ganske så lukket kultur... Om man går ut for å møte nye mennesker er det rett og slett et forbanna slit her i Norge. Man sitter ofte fast i sitt sosiale nettverk og møter som regel kun nye folk gjennom de man allerede kjenner. De eneste gangene jeg kan møte nye folk i dagliglivet er i helgene når flesteparten av folka er fulle og tør å være åpne. Bedre lykke i det store utland

• Liker 1
Lenke til kommentar

Haha fantastisk. Innbiller du deg at man går året rundt med bulkemagen og ser "feit" ut, eller? Noen av oss spiser oss småfeite ja for å legge på oss litt kjøtt, men vi tar av flesket rundt sommeren og sprader ganske så fettløse rundt i bar overkropp når solen skinner. Selvfølgelig kan det bli for mye, estetisk sett, men det er ikke dermed et godt råd å be ambisiøse mennesker om å droppe ambisjonen fordi det kanskje skremmer jentene. Hør på deg selv mann. Du råder andre til å droppe sin hobby, sin ambisjon, sitt ego, for å heller investere tiden i å forme seg etter randome jenters ideal? Igjen, dette innbiller du deg en skikkelig jente vil være tiltrukket av?

Nå skal jeg ikke rive samtlige av trådstarters resonnementer i fillebiter her, mest fordi jeg ikke gidder å lese alt, men alt jeg ser deg nevne er trening og mote. La meg gjenta, du snakker om trening og mote. Du vil at disse mennene skal a) Trene, dog ikke for mye, ikke for lite, akkurat passe, b) skal kle seg korrekt. Enten gjør de det alt, eller så har de null interesse for det, så med andre ord gjør du vel egentlig jentene en tjeneste med denne tråden, og ikke de sjanseløse guttene? For alt du gjør er egentlig å følge den enke kollektivboende, ukritiske studentPUA'ens oppskrift på "suksess", og legg merke til anførselstegnet, da de jentene du tiltrekker deg ikke akkurat er av noen høyere rang enn de flokksøkende og standariserte, kjedelige studenttuppene som kun ønsker å finne seg en mann de syns er medioker nok til å spleise på et hus, og ikke har høyere ambisjonere enn å leve relativt aseksuelt som permitert mor med framtidig 60-80 prosent stilling der du som ektemann, og antageligvis etterhvert eksmann, får den priviligerte oppgaven å høste videre inntekt til den etterhvert så forfallende og avdanka hustruen du ukritisk gjorde en masse naive og billige flokkritualer som ung, for å få. Det eneste du oppfordrer guttene til er å være med å på statistikklista der jentene kan sitte rolig og rasjonallisere valgene sine. "Han har større lommebok, han har mer bulk, han er er større, han har finere bil, bla bla" Istedet for å faktisk gå ut der, våge å leve seg selv ut og utvikle hvem enn man er og gå opp til de jentene han syns er attraktive og begynne å skape noe kjemi.

Å utvikle tiltrekningskraft er det mest absurde du som mann kan gjøre. Hvilken jente vil være tiltrukket, og spesielt på sikt, av en mann som faktisk dedikerer tiden sin til ting han ikke engang bryr seg om, men kun for å få det annet kjønns validasjon? Hele taktikken din går ut på å gjøre seg til et sterkere valg for jentene, når du faktisk glemmer at det er mulig for menn å velge selv hvem de vil ha, basert på sine egne beviste valg og handlinger hva kommunikasjon angår.

Problemet vil aldri være å få jenta, problemene starter når du har henne. Det er noe veldig få menn innser, merkelig nok. Du kommer aldri til å få en dame om du gir henne valget, altså ved å legge deg langflat og forsøke å tiltrekke henne med ytre attributter, fordi da vil hun ha et rasjonelt og bevist valg, noe som aldri ligger dypt i dem. Du må faktisk skape noe uimotstelig emosjonelt, noe du ikke klarer uten sterkere karaktertrekk og viljestyrke enn å faktisk studere hva slags klesplagg de ønsker å se deg i eller hvor stor, slank og atletisk du bør være.

Kalkunen - dreven PUA og en meget dyktig en om jeg må få si det selv. Send PM om du er litt lost og behøver et lite korrektiv.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hehe! Ja, slutt definitivt med det. ;)

Personlig deler jeg på synlige og mindre synlige plagg. Sokker, boxere, enkle hvite t-skjorter kjøper jeg gjerne fra H&M, J&J, Cubus, hvor enn de selges billig. Bukser kan også kjøpes relativt billig. Det er særdeles lite som skiller en bukse fra Cubus til 149,- til en Gant bukse i samme stilen til 1500,-. De store motehusene har derimot ekstreme ressurser på design og tar seg råd til å kjøre snitt som ikke treffer majoriteten i befolkningen. Det innebærer at man må betale for å få det ypperste. Virkelig pene gensere, blazere, skjorter, etc i godt stoff (man kjøper ikke en dress i polyester om man har en halv hjernecelle), finnes bare på de dyre butikkene. Noen ting blir rett og slett dyrt uansett. Et silkeslips er aldri billig uansett hvor du ser på grunn av stoffets kvalitet, og man bør faktisk eie et silkeslips. Samme gjelder dresser. Stoffkvaliteten dikterer hvordan dressen faller ned på kroppen og holder seg over tid. Dårlige dresser blir krøllete i ryggen og frynsete.

Hvis du er i Oslo kan følgende butikker være verdt å sjekke ut:

1291146831573.jpg

Norges beste motebutikk (kåret flere ganger) heter Ferner Jacobsen: http://www.fernerjacobsen.no/

Gant ligger rett ved Ferner Jacobsen og selger mye fint. Ligger også på Aker Brygge.

Norske Jean Paul er et slags B-merke egentlig, men har tatt seg opp de siste to-tre årene. Flaggskip butikk på Aker brygge.

Steen&Strøm har mye godt utvalg, men litt små butikker. Ralph Lauren, Gant, Tiger, Burberry og Eton har egne butikker.

Eger på Egertorvet har mye ålreit, deriblant Tommy Hilfiger og en god Follestad butikk med et ekstremt dressutvalg.

Jeg er ikke veldig glad i Volt, de svømmer i et skjæringsfelt mellom hipster og penklær. Men de kan ha mye fine ting. Vold er samme selskap som Dressmann og Bik Bok, så du kan selv tenke deg resultatet. Mye halvgod kvalitet. Ting som blir utvasket på tre-fire vask. Man sparer penger på å gå til Ralph Lauren istedenfor dersom man skal ha seg noe av god kvalitet. Jeg handler ikke særlig mye klær, men når jeg først handler kjøper jeg ting jeg kan bruke i flere år. Ting som ikke blir slitt i stykker og utrendy i løpet av 6 måneder.

Utmerket løsning. Gutta, mekk dere en motetråd, and the bitches come flockin!

Lenke til kommentar

Problemet vil aldri være å få jenta, problemene starter når du har henne. Det er noe veldig få menn innser, merkelig nok. Du kommer aldri til å få en dame om du gir henne valget, altså ved å legge deg langflat og forsøke å tiltrekke henne med ytre attributter, fordi da vil hun ha et rasjonelt og bevist valg, noe som aldri ligger dypt i dem. Du må faktisk skape noe uimotstelig emosjonelt, noe du ikke klarer uten sterkere karaktertrekk og viljestyrke enn å faktisk studere hva slags klesplagg de ønsker å se deg i eller hvor stor, slank og atletisk du bør være.

Først og fremst er det ingen hemmelighet at du har et labert kvinnesyn, så jeg dropper å kommentere akkurat den biten. Det bør være relativt klart gjennom tidligere tråder.

Du gjør samme feilen som andre har gjort tidligere ved å karikere mine poenger. Jeg har aldri sagt at det bare handler om å polere sitt ytre for å øke sin tiltrekningskraft. Trening og pene klær er et ledd i selvrespekt og selvutvikling. En føler seg bra i en fin dress. En føler seg bra i sunn kropp. Nøyaktig hvordan kan sjekker opp en dame har jeg aldri tilbudt råd om. Min innsikt handler om:

Del 1) Menneskesyn og kvinnesyn, en dypere menneskelig forståelse for hvem en kvinne er, og hva en relasjon innebærer. (Noe jeg personlig føler vi har stadfestet i tidligere tråder ikke er Kalkunens sterkeste side.)

Del 2) Hvilket ytre grunnarbeid man bør ha på plass slik at man blir oppfattet på best mulig måte. Er man pen og ryddig i klesveien vinner man såpass mye velvilje at det blir for dumt å unngå temaet. Mange menn har sterkt forbedringspotensiale. Det handler ikke, som du så sykt kaller det, å spille på kvinnenes premisser, men å opptre som en ryddig og pen mann i tidløst pent tøy, kontra en gjerrig dass med klær som har gått ut på dato for 10 år siden. Voksne mennesker har en tendens til å sette pris på slike ting. Hvis du er 19 og skal date 17 år gamle jenter er mine råd totalt overkill. Men ingen 21 år gamle menn har gått lenge NOK som frustrert til å fortjene status "frustrerte unge menn".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bra tråd. Er så sykt skeptisk til klokke med reim. Men liker virkelig damene det? Har sett noen jeg liker men har alltid valgt en annen. Personlig føler jeg deg rett og slett blir teit å gå med dress hvis det ikke er noe spesielt. Er 22 år. Ser bra ut jada men blir litt "Mye". Trenchcoat må jeg ha meg, tøffere fins ikke :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det hjelper lite å komme med Hugo Boss hvis jentene foretrekker joggebukse og hettegenser. Folk er forskjellige og det går an å kle seg for stivt.

Man kommer langt med jeans og en T-skjorte med V-hals.

Jeg var på en sammenkomst for et par helger siden og jeg var den eneste som stilte i dress. Over halvparten hadde shorts og T-skjorte. Ikke at det gjorde meg noe, men jeg passet ikke helt inn som den eneste av 80-90 folk som stilte i dress. Det var flere som spurte om jeg var prest, advokat osv.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...