magnkra Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Vurderer å kjøpe/bygge ny stue-pc. Nå har jeg en Zotac Z-Box Bluray 3D som jeg har hatt i ca 2 år. Denne ble kjøpt på budsjett, og ble dermed litt upassende i ny mindre stue der støyen høres godt. Ellers er pcen for svak for full-hd, 3D etc. Har vurdert å oppgradere den, men jeg er ikke kjent med prosessen og tviler på at det vil hjelpe stort på støyen da pcen er såpass "trang" og lett blir tett av støv. Det jeg er på ukikk etter er en pc som kan ligge i en hylle (tv-møbel). Behovene er simple og går mest på: HDMI-port 3D-mulighet 4K-mulighet (hvis mulig ennå?) - er bare pluss, men ikke must. Soround 5.1 SSD Windows 8 - Rask prosessor og mye ram er også fint, da jeg vil at pcen skal kunne benytte ny programvare og holde seg rask over minimum 4-5 års periode. Pcen vil bli brukt til: 90% videoavspilling på full-hd tv med hdmi, 5% nettleser/musikk og 5% utorrent og andre lette programmer. Jeg har hovedfokus på at maskinen skal være så stille som mulig, og så bildekvaliteten jeg vil få i 720p og 1080p. Men jeg har ikke snøring på hva slags skjermkort som kreves, eller om jeg klarer meg med intergrert. Hvor mye ram, AMD/Intel osv aner jeg ikke, så lurer på om dere kan si noe om hva som er nødvendig, hvilke muligheter man har og hva dere anbefaler! Uvesentlige ting: Optisk disk - bruker aldri trådløst nettverkskort - har router i samme skap. Harddisk-kapasitet - bruker mange eksterne disker med usb-hub og syns det er ok. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Det er vel å sy sammen deler basert på kommende intel haswell Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Om du skal ha en helt lydløs PC kan du kun bruke komponenter med passiv kjøling, og ingen mekaniske disker. Alt som snurrer skaper friksjon og friksjon skaper lyd. Og som Ankh sa, bruk Haswell komponenter. De fleste moderne hovedkort har innebygd 5,1 suround. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Er enig men både: Intel Core i5 4570s AMD A10-6700 Er veldig gode prosessorer, førstnevnte bedre på ytelse i spill, men sistnevnte er nok en smule bedre på grafikk, spessielt når man spiller. Det holder med HDMI 1.4 så burde kravene dine oppfylles, og en forsterker og PC skjerm eller TV som følger standarden. Skal du ha den mest strømsparende prosessoren i dag er nok: Intel Core i7 3770T eneste som jeg vet om. Samsung 840 SSD 128 GB burde vel holde? Angående Quad HD, så må du nok enten bruke ATI skjermkort med Eyefinity eller Thunderbolt per dags dato. Endret 7. juni 2013 av LMH1 Lenke til kommentar
magnkra Skrevet 8. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2013 Om du skal ha en helt lydløs PC kan du kun bruke komponenter med passiv kjøling, og ingen mekaniske disker. Alt som snurrer skaper friksjon og friksjon skaper lyd. Og som Ankh sa, bruk Haswell komponenter. De fleste moderne hovedkort har innebygd 5,1 suround. - Hvordan vet jeg om et komponent benytter passiv kjøling? - Hvordan vet jeg at en komponent er et haswell-komponent? Er det ikke bare prosessorene (intel) som er haswell? , - og ser ikke helt hvorfor det bør være det. i% 4570s og A10-6700 er jo gode prosessorer vel? Hva gjør haswell så mye bedre? Er enig men både: Intel Core i5 4570s AMD A10-6700 Er veldig gode prosessorer, førstnevnte bedre på ytelse i spill, men sistnevnte er nok en smule bedre på grafikk, spessielt når man spiller. Det holder med HDMI 1.4 så burde kravene dine oppfylles, og en forsterker og PC skjerm eller TV som følger standarden. Skal du ha den mest strømsparende prosessoren i dag er nok: Intel Core i7 3770T eneste som jeg vet om. Samsung 840 SSD 128 GB burde vel holde? Angående Quad HD, så må du nok enten bruke ATI skjermkort med Eyefinity eller Thunderbolt per dags dato. Virker ikke som om 4K har fått nok "buzz" ennå til at de har fastsatt en kabel-standard, så blir vel kanskje litt meningsløst å tenke på det, selv om jeg kanskje vil kjøpe en 4K prosjektor om ca 1,5/2 år? Ser det blir brukt dobbel-hdmi (to porter samtidig) og Thunderbolt, men er usikker på om det er så lett å finne skjermkort med 4K-støtte og thunderbolt som gir "ekte 4K" og støtter 3D etc... vet du noe om det? - Hvordan vet jeg om et komponent benytter passiv kjøling? - Hvordan vet jeg at en komponent er et haswell-komponent? Er det ikke bare prosessorene (intel) som er haswell? , - og ser ikke helt hvorfor det bør være det. i% 4570s og A10-6700 er jo gode prosessorer vel? Hva gjør haswell så mye bedre? Virker ikke som om 4K har fått nok "buzz" ennå til at de har fastsatt en kabel-standard, så blir vel kanskje litt meningsløst å tenke på det, selv om jeg kanskje vil kjøpe en 4K prosjektor om ca 1,5/2 år? Ser det blir brukt dobbel-hdmi (to porter samtidig) og Thunderbolt, men er usikker på om det er så lett å finne skjermkort med 4K-støtte og thunderbolt som gir "ekte 4K" og støtter 3D etc... vet du noe om det? BTW; dersom jeg til slutt skulle droppe prosjektet pga jobben, finnes det i det hele tatt noen maskin som kan følge mine krav der jeg ikke trenger å sette den sammen selv? Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Til 1080p avspilling er det vel bare å ta det som er på markedet? En vilkårlig i5 / i7 som støtter HD4000 eller bedre er mer enn nok. Det du KAN gjøre, er å se på Mac Mini specs, den drar 1080p helt fint. 4K er litt for tidlig, så bygg rundt 1080p nå.. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Virker ikke som om 4K har fått nok "buzz" ennå til at de har fastsatt en kabel-standard, så blir vel kanskje litt meningsløst å tenke på det, selv om jeg kanskje vil kjøpe en 4K prosjektor om ca 1,5/2 år? Ser det blir brukt dobbel-hdmi (to porter samtidig) og Thunderbolt, men er usikker på om det er så lett å finne skjermkort med 4K-støtte og thunderbolt som gir "ekte 4K" og støtter 3D etc... vet du noe om det? Ja er egentlig enig i det, man ser jo hovedkort f.eks GA-Z87X-OC Force som støtter bruk av 2 HDMI til å gi oppløsning 4096x2160 også ser vi 3840x2160 som displayport, man vet ikke hva slags standard quad hd vil bruke godt mulig det vil komme HDMI 1.6 eller Displayport 1.4 som vil erstatte den standarden igjen. Personlig ville jeg heller ha vurdert å kjøpt et bedre skjermkort senere som heller kan ta seg av den biten, så får heller hovedkortet ta seg av Full HD foreløpig. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Hva budsjett har TS? Passiv kjøling er ikke å anbefale. Men får det bortimot lydløst med vifter også. Lenke til kommentar
magnkra Skrevet 8. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2013 Ja er egentlig enig i det, man ser jo hovedkort f.eks GA-Z87X-OC Force som støtter bruk av 2 HDMI til å gi oppløsning 4096x2160 også ser vi 3840x2160 som displayport, man vet ikke hva slags standard quad hd vil bruke godt mulig det vil komme HDMI 1.6 eller Displayport 1.4 som vil erstatte den standarden igjen. Personlig ville jeg heller ha vurdert å kjøpt et bedre skjermkort senere som heller kan ta seg av den biten, så får heller hovedkortet ta seg av Full HD foreløpig. Høres ut som et fornufitg tips. Intel lnaserte jo i dag/nylig Thunderbolt 2, og med trykk på 4K-signal i presentasjonen, så tror jeg jaggu det er dette som vil bli standard kanskje... Men dropper det og kjører heller et hovedkort med i5/i7/A10 som støtter Full-HD. Hva budsjett har TS? Passiv kjøling er ikke å anbefale. Men får det bortimot lydløst med vifter også. Budsjett er ingen sak, men som nevnt over: Apple Mac Mini har de fleste av egenskapene jeg trenger, men prisen for en dugandes maskin av denne typen kommer vel på 8-11/12 000 tenker jeg, så blir vel realistisk å legge seg på samme budsjettet på et byggeprosjekt tenker jeg. - Hvorfor er ikke passiv kjøling å anbefale? Hvis kabinettet tillater nok lufting, og komponentene ikke overopphetes og maskinen faktisk er stille, er det så mye å klage på da? Ustabilt? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 (endret) Jeg har selv en HTPC som jeg ikke kan høre (Les: Hvis jeg ikke har noe annen lydkilde/støy i rommet og virkelig hører etter, så hører jeg selvsagt noe. Men det er ikke sjenerende). Gode vifter som man manuelt regulerer via et frontpanel gjør susen, det er snakk om å overdimensjonere kjølingen for så å redusere spenningen til viftene. Maskinvaren min ligger på 30-40°C når det står trøkt inn i TV benken bak lukkede dører. Jeg ville gått for en i3 med 35W TDP, den krevere ikke mye kjøling. Øvrige (mine) komponenter: Silverstone GD-06 kabinett skjønt med Node 605 slipper du PSU-problematikken Radeon 7790 som er veldig kaldt og nesten lydløst. Crucial m4 til windows 2x 2TB Western Digital Red i Raid 1 (Benytter også HTPC som "NAS" på gigabitnettverk) 4 GB Ram. XFX Pro 550W PSU hvor jeg har modifisert kablene (Skrudd opp PSU og klippet og isolert de lederne jeg ikke bruker for slik å minske kabler) Et touch frontpanel (viftestyring) hvor jeg også har fjernet kabler jeg ikke bruker, og klippet og loddet kabler (redusert lengde) jeg må ha for slik å redusere kabelrot (som altså reduserer airflow). Jeg må si jeg er veldig fornøyd med denne løsningen. Det er en fullblods PC, men den passer sammen med receiver og øvrige komponenter, den er nesten lydløs og har godt med lagring. Passiv kjøling gjør at ytelsen/performance blir redusert. Veldig gode passive kjølere, til CPU, GPU og PSU (om de finnes) er nok også dyre. Jeg ville forsøkt meg på spenningsregulering av vifter, samt en veldig stille PSU (gjerne en som girer seg ned på lav last, det finnes PSU'er som ikke roterer ved < 300W) og et skjermkort som er stille. Alternaitvt bruker du integrert GPU, og ser om dette er godt nok for deg. Endret 8. juni 2013 av Kyrre S. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Sammenlign passiv kjøler med å koke smør/olje i en kjele. Det blir glovarm over tid. Det er ikke det at passiv kjøler ikke er dårlig, men man får aldri flyttet bort på varmen, så om en server står 24/07 blir i prinsippet maskinen varmere og varmere fordi varmen kun forblir et sted. Så å ha en vifte som i minstefall kan slå til i perioder når varmen om sommeren er som verst er helt klart å anbefale ja. Eller en 14cm vifte som i minstefall kan kjøre med 700 RPM i perioder. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 - Hvordan vet jeg om et komponent benytter passiv kjøling? - Hvordan vet jeg at en komponent er et haswell-komponent? Er det ikke bare prosessorene (intel) som er haswell? , - og ser ikke helt hvorfor det bør være det. i% 4570s og A10-6700 er jo gode prosessorer vel? Hva gjør haswell så mye bedre? Hvis et komponent er passivetkjølt er det ingen vifte, men en kjøleribbe som kjøler det. Jeg må ha uttrykket meg litt uklart. Jo, det er kun CPUen som heter Haswell, det jeg mente er at du må bruke Haswell kompatible komponenter. I hovedsak er det kun CPU og hovedkoert, men nå som Haswell er kommer der det noen PSUer og RAM brikker som kan bruke den nye teknologien som Haswell kommer med. Det er ikke alle som er laget for det. I5 4570s er bedre på CPU krevende oppgaver, mens A10-6700 er bedre på grafikk krevende oppgaver. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 StuePC blir vel en eller annen form for mediasenter, og så vidt jeg vet, stiller AMD og Intel like godt på denne fronten. Antar vel at det blir XBMC satt opp? Lenke til kommentar
magnkra Skrevet 13. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2013 Ja, måtte blitt med haswell komponenter tipper jeg. Har tilgang på xbmc men bruker det lite. Blir mest brukt i desktop modus med et Logitech K400 tastatur med intergrert touchpad. Syns dette funker ganske likt som på min bærbare og er ganske fornøyd med det. Jeg syns egentlig det høres litt skummelt/risky ut å skulle bygge selv, da jeg aldri har gjort det før, så å snakke om RPM og watt gir meg ikke så mye mening. Det jeg er redd for skal skje, er at jeg bestiller en haug med løskomponenter, for så å ikke klare å sette det hele sammen riktig. Og ikke bare det, kanskje er komponentene ubrukelige sammen, satt inn feil, i feil rekkefølge, eller installert feil... som sagt, har ikke benyttet noen form for bios/dos osv, så noen deler av en generell formatering av pc er for meg ukjent. Men jeg synes det høres lukerativt ut for å få det jeg vil ha, for jeg er usikker på om det jeg ønsker finnes i ferdig utgave! Som sagt, vurderer en mac-mini, men er redd for å bli skuffet, spesielt m.t.p. at jeg ikke er såå stor fan av apple... men zotac zbox er i alle fall noe ræl i mine øyne. Kanskje en liten intel, asrock, eller noe helt annet kanskje passer med bedre? eller vil det gavne meg å heller bruke noe annet som videoavspiller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå