Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Et par dumme nybegynner spørsmål

Anbefalte innlegg

Hei, har akkurat skaffet meg min første bil, og har et par sikkert dumme nybegynner spørsmål.

1. Hvordan ser man hvilken type kjølevæske/frostvæske som har blitt brukt før på bilen?

Siden dette er en bruktbil, vet ikke hva forrige eier brukte, og har forstått det slik at man ikke skal blande rød med blå osv.

Har prøvd å se hvilken farge det er, men det kan godt være vanlig vann for den del.

2. Litt det samme går igjen på oljetanken, må jeg ha samme merke og type på oljen eller holder det så lenge typen er riktig.

3. Har det noe å si hvilken type spylevæske jeg fyller på?

Må jeg eventuelt tømme tanken/tankene og fylle på nytt, hvis jeg ikke finner hva som har blitt brukt før?

Takk på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

1 - Pleier etterfylle med vann, så lenge det ikke reduserer antifrysepunktet for mye. Byttes på servicer, men bytter du selv finnes det rensemidler du kan kjøre gjennom først og dereter helle på ny væske, f.eks blandet 50/50 (se blandingsforholdet på kanna).

2 -Her er det mange meninger. Det beste er å ha samme merke og type. Bytter du selv vet du hva som er på. Tas det på service vet verkstedet hva de har hellt på.

3 -Nei, men sjekk frysepunktet. Noen fryser på f.eks 15 grader, og det er dumt om du bor i områder som er kaldere. Spylevæske er forbruksvare så bare fyll på. Sommerstiden er det ikke nødvendig å tenke på frysepuntet.

Lenke til kommentar

Må jeg eventuelt tømme tanken/tankene og fylle på nytt, hvis jeg ikke finner hva som har blitt brukt før?

Takk på forhånd for svar :)

Ved olje er det kjekt å gjøre det hvis du ikke vet hva som står på. Hvis du vet hvor lenge siden siste oljebytt venter du bare til neste og bytter. Hvis du ikke vet sist det ble byttet, kan du sikkert bare kjøre på, skader jo ikke ;)

Lenke til kommentar

1. Alle biler bør ha frostvæske som er innenfor fabrikantens anbefalinger. Hva slags bil er det? Det er riktig at det finnes en del forskjellige frostvæsker som ikke tåler å blandes. Sjekk derfor hva slags væske som skal være på bilen, og for sikkerhets skyld om det er denne typen som faktisk er på radiatoren.

2. Motorolje blir aldri bedre enn den med dårligst egenskaper hvis du blander. De fleste anerkjente merker leverer god olje. Hvilke spesifikasjoner oljen skal ha finner du i instruksjonsboka. Husk å ikke fylle på for mye, det kan skade motoren. La det synke ned noen minutter etter kjøring og påfylling før du sjekker peilepinnen.

Vær også obs på at det lønner seg å skifte olja regelmessig, da den samler opp avfallsstoffer som er fint å få ut av systemet.

3. Nei, så lenge du passer på frysepunktet om vinteren

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis tilfelle er at det bare er vann, bør det vel helst byttes, med tanke på rust og lignende.

Hvis jeg får oljen skiftet på verksted, er det da vanlig at de sier hvilken olje de har brukt, eller må jeg spørre selv.

Hva er risikoen med å blande merker foreksempel castrol og mobil 1, så lenge jeg bruker oljetype beregnet på bilen.

Edit: Svar til Ankh

Endret av K_7
Lenke til kommentar

1. Alle biler bør ha frostvæske som er innenfor fabrikantens anbefalinger. Hva slags bil er det? Det er riktig at det finnes en del forskjellige frostvæsker som ikke tåler å blandes. Sjekk derfor hva slags væske som skal være på bilen, og for sikkerhets skyld om det er denne typen som faktisk er på radiatoren.

2. Motorolje blir aldri bedre enn den med dårligst egenskaper hvis du blander. De fleste anerkjente merker leverer god olje. Hvilke spesifikasjoner oljen skal ha finner du i instruksjonsboka. Husk å ikke fylle på for mye, det kan skade motoren. La det synke ned noen minutter etter kjøring og påfylling før du sjekker peilepinnen.

Vær også obs på at det lønner seg å skifte olja regelmessig, da den samler opp avfallsstoffer som er fint å få ut av systemet.

3. Nei, så lenge du passer på frysepunktet om vinteren

Er en 98 Nissan Primera

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Er ingen ekspert på dette, men ble selv frarådet å ukritisk blande oljer. Tenker da mest på å blande mineralolje med syntetisk, ulike egenskaper osv. Noen oljer, bl.a biltema sine, er helt svarte mens andre som valvoline er blanke. Aldri trodd de kunne blandes, men bedre med feilblandet enn ingen olje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...