Sailfish Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Hei! Jeg kunne tenke meg å ta opp Battlefield 2 litt igjen, men det viser seg vanskelig å kjøre spillet på laptoppen min. Etter kun noen minutter på en server, så fryser hele PCen. Eneste som fungerer da er en hard restart, med svenskeknappen. Jeg har lest masse på nett, men virker som om de fleste som har problemer med BF2 på Win7 64-bit, har problemet med at spillet kræsjer og de kommer tilbake til skrivebordet ("crash to desktop"). Jeg har derimot ingen problemer med innlogging, finne servere, bli med på servere og spille litt, før alt går highwire... Jeg har prøvd ganske mye forskjellig for å fikse problemet: - Fulgt alt i denne guiden; http://fhpubforum.warumdarum.de/index.php?topic=7267.0 - Modifisert "Video.con"-fila i "Min Datamaskin -> C: -> Brukere -> xxx -> Battlefield 2 -> Profiles -> 0001" for å stemme med min skjermoppløsning på 1366x768 i stedet for 800x600. - Kjøre spillet i kompatibilitetsmodus for XP SP3 og Vista SP2 - Nedjustere skjermoppløsninga til 800x600 i Windows Ingen ting har hindret BF2 i å fryse etter kun noen minutter med spilling. Specs: - Windows 7 Ultimate 64-bit - 1.30 GHz Intel Pentium Dual Core Processor - 4GB RAM - AMD ATI Mobility Radeon HD 4330 Graphic Card - Alle drivere er oppdatert med Driver Reviver > Grafikk-drivere har jeg også forsikret meg om er siste oppdatering ved å sjekke AMDs hjemmeside. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Blir maskinen veldig varm? Lenke til kommentar
Sailfish Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Blir maskinen veldig varm? Helt ærlig så vet jeg ikke hvor varm den blir. Jeg har laptoppen på en Cooler Master Notepal U2. Denne kjøler aktivt undersiden av PCen. Jeg har posisjonert viftene der PCen blir varmest under tunge arbeidsoppgaver. Er det et bra program som kan vise system temperatur? Er lettere det enn å måtte inn i BIOS... Jeg har kjørt BF2 på denne laptoppen, uten kjølebrettet, før uten noen problemer i det hele tatt. Edit: har lasta ned HWmonitor. Kommer til å gjøre noen temp. og vifte tester Endret 7. juni 2013 av Sailfish Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 At du har gjort det før betyr ikke at det går bra nå, om maskinen er full av dritt (les: støv) blir den mye fortere varm, og det kan forklare at den henger seg. Sier ikke at det er dette som skjer, men er en mulighet. Core Temp funker fint til å sjekke temperaturene. http://www.alcpu.com/CoreTemp/ Lenke til kommentar
Sailfish Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) At du har gjort det før betyr ikke at det går bra nå, om maskinen er full av dritt (les: støv) blir den mye fortere varm, og det kan forklare at den henger seg. Sier ikke at det er dette som skjer, men er en mulighet. Core Temp funker fint til å sjekke temperaturene. http://www.alcpu.com/CoreTemp/ Ser den, men fortsatt merkelig at så mye støv har samla seg på 1 år... eller kanskje ikke? Whohoo, fikk spilt en hel runde, før dataen låste seg! Det første bildet er HWmonitor etter 10 minutter hard kamp. Det andre bildet er HWmonitor etter 45 minutter som commander og en hard restart. Grunnen til restarten, var fordi rett før jeg skulle til å lagre kopien av HWmonitor (rett etter 45 min gameplay, som commander) så frøs datamaskinen! Ganske sikker på at CPU-temp. var rundt 70 grader celsius før restarten. Ganske likt som etter 10 minutter hard kamp. Edit: dobbelpost Endret 7. juni 2013 av Sailfish Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Prøv å putt en støvsuger på ventilasjons inngangen(e) og utgangen(e). Men vær forsiktig. Lenke til kommentar
Sailfish Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 Prøv å putt en støvsuger på ventilasjons inngangen(e) og utgangen(e). Men vær forsiktig. Det er ikke tryggere å bare skru av bunnplata og støvsuge maskinen inni da? Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 IKKE bruk støvsuger på komponentene! Statisk elektrisitet vil garantert drepe all elektronikk. Om du er kyndig nok til å skru opp maskinen uten å ødelegge, kjøp deg trykkluft på boks og bruk det. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Hvorfor er trykkluft tryggere enn en støvsuger? Og det er absolutt ikke garantert at det vil bygge seg opp statisk elektrisitet. Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Hvorfor er trykkluft tryggere enn en støvsuger? Og det er absolutt ikke garantert at det vil bygge seg opp statisk elektrisitet. Jeg sa ikke at det garantert bygger seg opp statisk elektrisitet, jeg sa at statisk elektrisitet garantert dreper elektronikk. Trykkluft på boks bygger ikke opp statisk elektrisitet, men det KAN en støvsuger gjøre. Om dette er verdt risikoen får du avgjøre helt selv. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Jeg sa heller ikke at du sa at du sa (at du heller ikke sa). Og hvor er det denne statiske elektrisiteten skal bygge seg opp? Inne i datamaskinen? På skaftet til støvsugeren? Jeg har aldri fått støt av en støvsuger, jeg har heller aldri sett "lyn" fra en støvsuger. Lukter myte lang vei. EDIT: Må ta med et smilefjes, ellers ser det ut som jeg er veldig negativ/aggressiv : Endret 7. juni 2013 av Kirchhoff Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 ...Wow. Støvsug pc'en din da, jeg skal ikke stoppe deg. Lenke til kommentar
Sailfish Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 IKKE bruk støvsuger på komponentene! Statisk elektrisitet vil garantert drepe all elektronikk. Om du er kyndig nok til å skru opp maskinen uten å ødelegge, kjøp deg trykkluft på boks og bruk det. Jeg har allerede trykkluft på boks Da åpner jeg under og blåser reint, så får vi se om temperaturen kommer nedover. Forresten, ingen som har kommentert HWmonitor-resultatene jeg har lagt ved over. Er 70 grader celsius høyt nok til å skape problemer med Intel Pentium Dual Core SU4100 1.30GHz prosessor? Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 kan buke støvsuger om du har et jordningsbånd så du får jordet seg selv. Husk å koble fra viftene. Lenke til kommentar
Sailfish Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Da har jeg åpnet både undersida og tatt av tastaturet og blåst reint alt jeg kom til. Ved å ta av tastaturet fikk jeg direkte tilgang til hovedvifta, som er ansvarlig for å kjøle ned alle komponentene utenom CPU. For å komme til CPU må jeg demontere absolutt hele maskinen, og det er noe jeg ikke har tid til, om jeg oppnår ønsket effekt uten. Det første jeg gjorde etter boot up var å starte HWmonitor. Ganske mye bedre, ikke sant?! Eneste jeg er litt usikker på er om dette er en direkte konsekvens av en reinere vifte, eller om det er en nedkjøing forårsaket av trykklufta (komprimert luft som ekspanderer er en endoergisk prosess, dvs. det blir kaldt). Jeg blåste tross alt hele PCen rein, ikke bare vifta... I tillegg har jeg posisjonert de eksterne kjøleviftene i kjølebrettet, som jeg har laptoppen på, sånn at de blåser mot luftinntakene under PCen i stedet for å blåse der det er varmest (plastikken under hovedvifta). Er dere enige at det er bedre? Skal kjøre noen BF2-tester til nå og se hva som skjer kan buke støvsuger om du har et jordningsbånd så du får jordet seg selv. Husk å koble fra viftene. Jeg slår alltid laptoppen helt av, tar ut lader og batteri og sjekker at all strøm i systemet er utlada (trykke på start-knappen) før jeg gjør noen hardware-endringer som helst. Så mener du "koble fra viftene" som i "slå av systemet", eller koble fra viftene som i "koble ut strømkabelene til viftene"? Edit: glemte å svare på sitat. Endret 7. juni 2013 av Sailfish Lenke til kommentar
Sailfish Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Dette er resultatet etter 9 minutter spilling: Gikk inn i spillet igjen og fikk snaue 6 minutter til, før PCen frøs og jeg måtte kjøre en hard restart. What next? Edit: Ekstra info som kanskje kan være relevant: - Hadde problemer med punkbuster etter den første innstalleringen av spillet. Dette ordna seg etter jeg fulgte guiden, link i original post. - Når jeg prøver å bli med på en server, så mister jeg alltid kontakt med serveren første gang jeg prøver å gå inn på den. Andre gang jeg prøver å bli med på den serveren så går det fint, og spillet laster uten noen problemer. Dette gjelder for alle servere. Endret 7. juni 2013 av Sailfish Lenke til kommentar
Sailfish Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 Sånn, da fungerte spillet faktisk i hele to timer! hmm, mon tro om det er fordi det er kjøligere romtemp. nå på kvelden... Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Du kan jo som sagt bruke støvsuger. Enkelte i denne tråden jorder seg når de støvsuger, fordi de er redd for å få støt av støvsugeren. Men om du er den mer vågale typen, som ikke er redd for støt når du støvsuger, så kan du prøve å bruke støvsuger på lufteuttak/-inntak. Gjort det selv, ved flere anledninger. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Da har jeg åpnet både undersida og tatt av tastaturet og blåst reint alt jeg kom til. Ved å ta av tastaturet fikk jeg direkte tilgang til hovedvifta, som er ansvarlig for å kjøle ned alle komponentene utenom CPU. For å komme til CPU må jeg demontere absolutt hele maskinen, og det er noe jeg ikke har tid til, om jeg oppnår ønsket effekt uten. Det første jeg gjorde etter boot up var å starte HWmonitor. Ganske mye bedre, ikke sant?! Eneste jeg er litt usikker på er om dette er en direkte konsekvens av en reinere vifte, eller om det er en nedkjøing forårsaket av trykklufta (komprimert luft som ekspanderer er en endoergisk prosess, dvs. det blir kaldt). Jeg blåste tross alt hele PCen rein, ikke bare vifta... I tillegg har jeg posisjonert de eksterne kjøleviftene i kjølebrettet, som jeg har laptoppen på, sånn at de blåser mot luftinntakene under PCen i stedet for å blåse der det er varmest (plastikken under hovedvifta). Er dere enige at det er bedre? Skal kjøre noen BF2-tester til nå og se hva som skjer Jeg slår alltid laptoppen helt av, tar ut lader og batteri og sjekker at all strøm i systemet er utlada (trykke på start-knappen) før jeg gjør noen hardware-endringer som helst. Så mener du "koble fra viftene" som i "slå av systemet", eller koble fra viftene som i "koble ut strømkabelene til viftene"? Edit: glemte å svare på sitat. Koble fra strømkabelen på viftene Lenke til kommentar
Sailfish Skrevet 8. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2013 Koble fra strømkabelen på viftene Hvorfor det? Om strømkablene er koblet fra eller om det ikke er strøm i de mens de fortsatt er tilkoblet, er vel det samme? Mener du at vifta kan fungere som en dynamo og skape statisk elektrisitet, som kan spre seg til andre hardware i maskinen, gjennom kablene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå